studiehandbok@lith | |
År: 2017 | |||||||||||||||
Civilingenjörsutbildning i kommunikation, transport och samhälle, 300 hp | |||||||||||||||
/ Communications, Transport and Infrastructure / | |||||||||||||||
Programmets syfte/vision
| |||||||||||||||
Programmål
Efter genomgången utbildning förväntas en civilingenjör från KTS-programmet ha följande kunskaper och färdigheter: Matematiska, naturvetenskapliga och teknikvetenskapliga ämnen KTS-ingenjören uppnår således ett stort ämnesdjup inom data- och telekommunikation, med breddning mot en rad olika områden som t.ex. fysik och signalbehandling. KTS-ingenjören har även goda färdigheter i reglerteknik, simulering och geografiska informationssystem (GIS) samt har goda kunskaper om de logistik- och trafiksystem där tekniken tillämpas. En KTS-ingenjör kan, med matematiken som verktyg, strukturera, formulera och lösa komplexa tekniska problem inom dessa områden. Detta innebär att utgående från en grund i matematik, såsom optimeringslära, transformteori och sannolikhetslära, kunna modellera tekniska och naturvetenskapliga problem med hjälp av datavetenskapliga verktyg. KTS-ingenjören kan även, via den ämnesmässiga fördjupningen som gjorts inom programmet, värdera föreslagna tekniska lösningar med avseende på dess tekniska kvalité i relation till modern teknik inom området.
Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen Kunskaper i teknikvetenskapliga ämnen Fördjupade kunskaper i något/några tillämpade ämnen Inom något eller några av dessa områden kan KTS-ingenjören: Individuella och yrkesmässiga färdigheter och förhållningssätt Ingenjörsmässigt tänkande och problemlösning Experimenterande och kunskapsbildning Systemtänkande
Individuella färdigheter och förhållningssätt
Professionella färdigheter och förhållningssätt
Förmåga att arbeta i grupp och att kommunicera Att arbeta i grupp
Att kommunicera
Att kommunicera på främmande språk
Planering, utveckling, realisering och drift av tekniska system med hänsyn till affärsmässiga och samhälleliga behov och krav Samhälleliga villkor inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling
Företags- och affärsmässiga villkor
Att planera system
Att utveckla system
Att realisera system
Att ta i drift och använda
| |||||||||||||||
Gemensamma bestämmelser
Gemensamma bestämmelser avseende särskild behörighet, anstånd, studieuppehåll, studieavbrott samt antagning till del av utbildningsprogram finns sammanställda i avsnitten b1-b6. | |||||||||||||||
Beaktande av särskilda perspektiv
Enligt styrelsens direktiv. | |||||||||||||||
Programmets organisation
Utbildningen är huvudsakligen upplagd i block om 6 hp med som mest tre parallella obligatoriska kurser. Huvuddelen av de obligatoriska kurserna i kandidatdelen av programmet samläses mellan civilingenjörsprogrammen vid campus Norrköping. De sex första terminerna utgörs mestadels av obligatoriska kurser och val av profil görs inför termin 7. I programmet ingår strimmor av kommunikation på svenska och engelska och en strimma av mätteknik. Strimmorna integreras och examineras i kurserna. Även moment av gruppdynamik samt styrning- och ledning av projekt integreras i utvalda kurser. I programplanen finns angivet vilka kurser som är obligatoriska (o), valbara (v) eller frivilliga (f) i respektive termin. De obligatoriska kurserna måste ingå i examen, de valbara får ingå i examen medan frivilliga inte kan räknas in i examen från KTS-programmet. Programnämnden bestämmer vilka kurser som skall vara obligatoriska och vilka som för skilda studerandegrupper inom utbildningen utgör valbara alternativ. | |||||||||||||||
Programmets innehåll
Utbildningen ger en gedigen grund i matematik och teknik. De matematiska kurserna ger förutsättningar för vidare studier i de tekniska ämnena men även för att kunna modellera olika komplexa system inom kommunikations- och transportområdet. De tekniska kurserna är inriktade mot data- och telekommunikation, signalbehandling och reglerteknik. Kurser i optimeringslära, simulering och geografiska informationssystem ger kunskaper om olika modelleringsverktyg. Utbildningen ger också goda kunskaper om trafik- transport- och logistiksystem och de förvärvade matematiska och tekniska kunskaperna tillämpas ofta på problem inom dessa områden. Programmet erbjuder tre profiler som ger en specialisering och fördjupning i studierna. I en rad projektkurser tillämpas de teoretiska kunskaperna och genom utbildning i projektledning samt regelbundna muntliga och skriftliga projektredovisningar utvecklas förmågan att kommunicera effektivt. Genom den fördjupning som görs inom profilerna uppfylls målen för såväl civilingenjörsexamen som masterexamen. | |||||||||||||||
Bestämmelser för uppflyttning till högre årskurs
För att den studerande ska kunna tillgodogöra sig fortsatta studier på de senare terminerna gäller följande:
| |||||||||||||||
Profiler/inriktningar
Inom utbildningen erbjuds följande masterprofiler: Huvudområde Transportsystem:
| |||||||||||||||
Forskarutbildningskurser
Vissa forskarutbildningskurser är öppna för teknologer. Kontakta forskarstudierektor på resp institution:
| |||||||||||||||
Examensarbete
Kandidatarbete under termin 6 är obligatoriskt för studenter antagna ht10 och senare. Huvudområdet för kandidatarbete är teknik. Examensarbete utförs under termin 10. Tillåtna huvudområden för examensarbete är transportsystem, industriell ekonomi och elektroteknik. Allmänna bestämmelser om examensarbete återfinns i avsnitt b3.1. | |||||||||||||||
Examenskrav
För att uppfylla krav för civilingenjörsexamen i Kommunikation, transport och samhälle, 300 hp, skall studenten, med godkänt resultat, ha fullgjort:
För studier inom LiTHs utbytesprogram görs en helhetsbedömning att motsvarande nivå uppnåtts. Detta innebär inga specifika kurskrav, kurserna skall läsas i linje med programmets inriktning. | |||||||||||||||
|