studiehandbok@lith | |
År: 2017 | |||||||||||||||
Högskoleingenjörsutbildning i kemisk analysteknik, 180 hp | |||||||||||||||
/ Chemical Analysis Engineering / | |||||||||||||||
Programmets syfte/vision
Programmet ska karakteriseras av kunskap som vilar på matematisk och teknikvetenskaplig grund och på brett kunnande inom det valda teknikområdet. En tydlig progression präglar programmet. Detta innebär att man ska kunna modellera, simulera och utvärdera och kunna utforma produkter, processer, system och analysmetoder. Programmet ska på detta sätt bli industriellt relevant. Efter examen från programmet utmärks ingenjörerna av att de kan arbeta i grupper med olika sammansättning och fungera som lagarbetare i utvecklings-, produktions- och utredningsprojekt, vilket inkluderar god kommunikativ förmåga. De examinerade ska också fortlöpande kunna utveckla sin kompetens på ett självständigt sätt och bidra till utvecklingen i ett föränderligt samhälle. Under utbildningen genomförs projektuppgifter som speglar ingenjörsarbetets bredd från idéskapande, via konstruktion/systemutveckling och implementering, till teknikens användning. | |||||||||||||||
Programmål
Teknisk kunskap och ingenjörstänkande (matematiska, naturvetenskapliga och teknikvetenskapliga kunskaper)
Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen KA-ingenjören kan:
KA-ingenjören kan inom:
KA-ingenjören kan analysera och värdera tekniska lösningar inom sin teknikprofilering.
Utbildningen skall ge
Utbildningen skall ge träning i att
Utbildningen
| |||||||||||||||
Gemensamma bestämmelser
Gemensamma bestämmelser avseende särskild behörighet, anstånd, studieuppehåll, studieavbrott samt antagning till del av utbildningsprogram finns sammanställda i avsnitten b1-b6. | |||||||||||||||
Beaktande av särskilda perspektiv
Enligt styrelsens direktiv. | |||||||||||||||
Programmets organisation
Samtliga högskoleingenjörsprogram vid LiTH innehåller minst 24 hp matematik och är utformade så att även kraven för teknologie kandidatexamen uppfylls. Programmet har obligatoriska kurser under de tre första terminerna. Under de återstående terminerna läses obligatoriska och valbara kurser baserat på vald profilering. Obligatoriska och valbara kurser framgår av programplanen. Andra kurser kan efter beslut av programnämnden räknas som valbara. Två större projektarbeten genomförs under utbildningen, ett under termin 2 och ett under termin5. De ger professionell träning i projektplanering och i muntlig och skriftlig framställning samt säkrar ett ingenjörsmässigt förhållningssätt. Programmet avslutas med ett examensarbete, omfattande 16 högskolepoäng, som presenteras och försvaras vid ett förannonserat seminarium. För högskoleingenjörsutbildningarna finns ett gemensamt utbud av valbara kurser, avsett att ge möjlighet till fördjupning eller breddning inom områdena matematik, hållbar utveckling, språk, ekonomi och människa-teknik-organisation. Kurser kan innehålla moment som medför kostnader för studenten. Vissa kurser kan ges på engelska och kurslitteraturen är ofta på engelska. Vissa moment, speciellt laborationer, kan schemaläggas under kvällstid. | |||||||||||||||
Programmets innehåll
Första året innehåller en bred basutbildning i matematik och kemi. Andra året följer tekniska kurser som analytisk kemi, dataanalys och mätmetoder. Studenterna får också kunskap om viktiga kemiska och analystekniska metoder. Dessutom ingår träning i att arbeta efter en projektmodell och kvalitetssäkring. För att få den viktiga praktiska vanan är inslaget av laborationer stort. Under den senare delen av utbildningen sker fördjupning inom forensisk teknik eller miljöteknik. | |||||||||||||||
Profiler/inriktningar
Inom programmet kan fördjupning mot forensisk teknik eller miljöteknik väljas. Studenten kan också välja fritt bland de erbjudna kurserna på programmet så länge kravet för teknologie kandidat uppfylls. | |||||||||||||||
Examensarbete
Examensarbetet avser att visa huruvida den studerande besitter förmåga att tillämpa sina under studietiden förvärvade kunskaper och att självständigt eller tillsammans med annan studerande behandla förelagd uppgift omfattande 16 hp. Utöver vad som står i regelverket samt i kursplanen för examensarbetet bör en processanalys inkluderas i examensarbetsrapporten. Egen opposition och närvaro vid minst två ytterligare presentationer av examensarbeten skall också genomföras. Om möjlighet finns att lägga fram sitt examensarbete vid det arrangerade tillfället i slutet av vårterminen i åk 3 ska studenten närvara vid alla framläggningar inom huvudområdet och då bortses från kravet i regelverket att auskultationerna ska vara genomförda före egen framläggning och opposition. Huvudområde för kandidatexamen är kemiteknik. För tillträde till examensarbetet krävs minst 135 högskolepoäng inom programmet. | |||||||||||||||
Examenskrav
För att erhålla högskoleingenjörsexamen i kemisk analysteknik och för att uppfylla kraven för teknologie kandidatexamen enligt fakultetsstyrelsens beslut inom valt huvudområde skall studenten med godkänt resultat ha genomfört följande moment:
Examensbenämningar är Högskoleingenjör i kemisk analysteknik och Teknologie kandidat i kemiteknik. | |||||||||||||||
|