TSBK03 |
Teknik för avancerade datorspel, 6 hp
/Advanced Game Programming/
För:
D
IT
MT
U
Y
|
|
Prel. schemalagd
tid: 48
Rek. självstudietid: 112
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Datavetenskap, Datateknik, Informationsteknologi, Medieteknik Nivå (G1,G2,A): A
|
|
Datavetenskap Datorteknik, datalogi
|
|
Mål:
IUAE-matris
Kursen avser att ge kunskap om den teknik som krävs för att göra tekniskt avancerade datorspel, interaktiva utbildningssystem och simulatorer. Studenterna lär sig de viktigaste algoritmerna samt får genom projektet spetskunskap i något valt delområde.
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Programmeringskunskaper. Datorgrafik. Linjär algebra. Grundkurs i fysik.
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Påbyggnadskurser Bilder & Grafik projektkurs.
|
|
Organisation: Kursen är uppdelad i en föreläsningsserie, en laborationskurs och en projektuppgift som utförs i grupper om 2-3 personer.
Kursen pågår två perioder, varav den första ägnas åt föreläsningar och laborationer, och den andra till projektarbete.
|
|
Kursinnehåll: Datorgrafik: Stencilbuffer. Skuggor. HDR. Bump mapping. Stereoskopiska grafiksystem.
Fysik: Kinetik och kinematik. Stela kroppar. Deformerbara kroppar. Animation. Skinning.
AI: Sökning, beteenden, tillståndsmaskiner.
Nätverk: Principer för spelnätverk. Netlag.
Övrigt: Kvaternjoner för rotation. GPU computing.
|
|
Kurslitteratur: I. Ragnemalm: So how can we make them scream?
|
|
Examination: |
LAB1
PRA1
|
Laborationskurs med duggor. (U,G) Projektuppgift. (U,3,4,5) |
3 hp 3 hp
|
|
|
Teoristoff från föreläsningarna examineras med duggor på laborationerna. |