studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2017
 
TSBK03 Teknik för avancerade datorspel, 6 hp
/Advanced Game Programming/

För:   D   IT   MT   U   Y  

 

Prel. schemalagd tid: 48
Rek. självstudietid: 112

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Datavetenskap, Datateknik, Informationsteknologi, Medieteknik   Nivå (G1,G2,A): A

  Datavetenskap Datorteknik, datalogi

  Mål:  IUAE-matris
Kursen avser att ge kunskap om den teknik som krävs för att göra tekniskt avancerade datorspel, interaktiva utbildningssystem och simulatorer. Studenterna lär sig de viktigaste algoritmerna samt får genom projektet spetskunskap i något valt delområde.

  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Programmeringskunskaper. Datorgrafik. Linjär algebra. Grundkurs i fysik.

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Påbyggnadskurser
Bilder & Grafik projektkurs.

  Organisation:
Kursen är uppdelad i en föreläsningsserie, en laborationskurs och en projektuppgift som utförs i grupper om 2-3 personer.
Kursen pågår två perioder, varav den första ägnas åt föreläsningar och laborationer, och den andra till projektarbete.


  Kursinnehåll:
Datorgrafik: Stencilbuffer. Skuggor. HDR. Bump mapping. Stereoskopiska grafiksystem.
Fysik: Kinetik och kinematik. Stela kroppar. Deformerbara kroppar. Animation. Skinning.
AI: Sökning, beteenden, tillståndsmaskiner.
Nätverk: Principer för spelnätverk. Netlag.
Övrigt: Kvaternjoner för rotation. GPU computing.


  Kurslitteratur:
I. Ragnemalm: So how can we make them scream?

  Examination:
LAB1 PRA1
Laborationskurs med duggor. (U,G)
Projektuppgift. (U,3,4,5)
3 hp
3 hp
 
Teoristoff från föreläsningarna examineras med duggor på laborationerna.



Undervisningsspråk är Svenska.
Institution: ISY.
Studierektor: Klas Nordberg
Examinator: Ingemar Ragnemalm
Länk till kurshemsida på kursgivande institution
Ansvarig programnämnd: Data&Medie

Engelsk kursplan


Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 02/07/2017