studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2017
 
TETS38 Logistikprojekt, 12 hp
/Logistics Project/

För:   I   Ii   M  

 

Prel. schemalagd tid: 50
Rek. självstudietid: 270

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Industriell ekonomi, Logistik   Nivå (G1,G2,A): A

  Mål:  IUAE-matris
Kursens syfte är att förmedla kunskaper och färdigheter, samt utveckla studenternas förhållningssätt i tillämpning av logistik. Detta innebär i normalfallet att studenterna löser verkliga logistikproblem, som ges av olika typer av företag, i projektform. Efter genomgången kurs förväntas studenten ha nått följande lärandemål:
  • Behärska identifiering, urval och tillämpning av teori- och kunskapsomrÃ¥den utifrÃ¥n ett situationsspecifikt logistikproblem.
  • Behärska utredningsmetodik för logistikutredningar.
  • Kunna välja och tillämpa utredningsverktyg i en verklig problemställning.
  • Behärska kommunikation av resultaten i projektarbetet skriftligen sÃ¥väl som muntligen och under olika faser av projektet.
  • Vara förtrogen med kritisk granskning och värdering av eget och andra studenters arbeten.


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Grundläggande logistik samt minst en av kurserna "Supply Chain Logistics" eller "Logistikanalys â?" verktyg och modeller"

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Påbyggnadskurser
Logistikstrategier

  Organisation:
Ett antal föreläsningar och seminarier ger grunder i metodiskt utredningsarbete och analys, lämpliga för att tillämpas inom logistikområdet. Individuella uppgifter genomförs för att träna specifika moment. Studenterna delas in i mindre projektgrupper. Dessa grupper arbetar med ett större projekt med ett företag som uppdragsgivare. Varje projekt tilldelas en handledare från institutionen. Några projektgrupper bildar tillsammans en så kallad basgrupp, som vid ett antal seminarier diskuterar utredningsmetodiska frågor samt presenterar och diskuterar sina projekt med varandra. Man opponerar även på varandras arbeten i syfte att träna en kritisk och konstruktiv granskning av utredningar och akademiska rapporter inom logistik.
Kursen pågår hela höstterminen.


  Kursinnehåll:
  • Logistisk utredningsmetodik, t ex att pÃ¥ ett strukturerat sätt bryta ner och precisera en problemställning, att analysera och dra slutsatser pÃ¥ ett underbyggt sätt.
  • Systemsyn, sÃ¥som den tillämpas för logistiksystem.
  • Fördjupning inom olika delar av logistiken beroende pÃ¥ de specifika projektens inriktning.
  • Rapportskrivningsmetodik, presentation och opposition.
  • Tillämpa ett kritiskt förhÃ¥llningssätt.


  Kurslitteratur:
Björklund & Paulsson, (2012), Seminarieboken, 2a uppl, Studentlitteratur.
Patel & Davidsson (2011), Forskningsmetodikens grunder, 4e uppl, Studentlitteratur.
Specifik logistiklitteratur kopplad till respektive projekt.


  Examination:
PRA1 UPG1
Projektarbetet i grupp (U,3,4,5)
Individuella uppgifter (U,G)
9 hp
3 hp
 
Kursens betyg grundas på resultaten på de olika examinationsmomenten. Projektarbetet bedöms utifrån huvudkriterierna trovärdighet, tydlighet och nivå/omfattning.



Undervisningsspråk är Svenska.
Institution: IEI.
Studierektor: Björn Oskarsson
Examinator: Håkan Aronsson
Länk till kurshemsida på kursgivande institution
Ansvarig programnämnd: IndEk&Logistik

Engelsk kursplan


Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 01/25/2017