TEIM10 |
Industriell tjänsteutveckling, 6 hp
/Industrial Service Development/
För:
DPU
EM
I
Ii
M
|
OBS! |
För I och Ii: Två av kurserna som markeras med o/v i programplanen för masterprofilen IMF skall ingå i examen.
|
|
Prel. schemalagd
tid: 31
Rek. självstudietid: 129
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Industriell ekonomi Nivå (G1,G2,A): A
|
|
Mål:
IUAE-matris
Kursen syftar till att ge förståelse för hur industriella tjänster påverkar företags erbjudande- och affärsutveckling. Mer specifikt skall studenterna efter kursen kunna:
- Förklara och analysera tjänsters påverkan och roll i industriföretags erbjudande- och affärsutveckling på operativt strategisk nivå.
- Analysera och strukturera tjänste- och erbjudandeutvecklingsrelaterade problem.
- Värdera tjänsters för- och nackdelar i en industriell kontext, speciellt i kombination med fysiska produkter.
- Beskriva och förklara hur tjänster kan utvecklas genom bl.a. IKT (informations- och kommunikationsteknologi).
- Kommunicera tjänsteutvecklingsrelaterade analyser och resonemang.
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Grundkurser i marknadsföring och affärsstrategi.
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Organisation: Kursen bygger på en föreläsningsserie, seminarier, samt ett projektarbete där kursdeltagarna kopplar kurslitteraturen till marknadsföringsrelaterade och företagsstrategiska problem genom att t.ex. kartlägga ett fallföretags tjänsteutvecklingsstrategi samt deras användning av densamma.
|
|
Kursinnehåll: Fokus ligger på hur tjänster och integrerade helhetslösningar kan öka industriföretags långsiktiga konkurrenskraft. Kursen behandlar värdeskapande utifrån en tjänstelogik och kontrasterar det mot en traditionell produktlogik. Tjänsteinnovation och affärsmodeller är andra centrala begrepp och koncept som behandlas i kursen. Dessutom tar kursen upp kursen tjänstestrategier och organisering av tjänster samt betydelsen av kundrelationer och nätverk.
|
|
Kurslitteratur: Kursbok samt artiklar.
|
|
Examination: |
UPG2
UPG3
UPG4
|
Skriftlig examination under kursens gång (U,3,4,5) Projektarbete under kursens gång (U,3,4,5) Godkända seminarier (U,G) |
3 hp 2,5 hp 0,5 hp
|
|
|
|