studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2017
 
TEIM32 Industriell marknadsföring, 6 hp
/Industrial Marketing /

För:   I   Ii  

 

Prel. schemalagd tid: 44
Rek. självstudietid: 116

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Industriell ekonomi   Nivå (G1,G2,A): G2

  Mål:  IUAE-matris
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • beskriva och tillämpa centrala modeller och metoder inom marknadsföring med speciellt fokus på industriell marknadsföring och tjänstemarknadsföring
  • göra en systematisk analys av ett företag, dess produktportfölj, och dess omvärld ur ett marknadsföringsperspektiv samt ny produkts/tekniks påverkan på omgivande samhället
  • tillämpa relevant metodik och verktyg i syfte att ta fram en marknadsplan för utveckling och lansering av ny produkt med speciellt fokus på marknadsstrategiska överväganden
  • kommunicera analyser och syntetiserad information med fokus på marknadsföringsaspekter och marknadsstrategiska överväganden


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Industriell ekonomi grundkurs

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Påbyggnadskurser
Industriell marknadsanalys, Industriella marknads- och teknikstrategier, Internationellt företagande, Industriell tjänsteutveckling och Industriell försäljning.

  Organisation:
Kursen bygger på föreläsningar, seminarier, uppgifter under kursens gång, samt ett projektarbete.

  Kursinnehåll:
Kursen tar bl.a. upp: Utveckling och lansering av nya produkter, Marknadsorientering vs Produktorientering, Omvärldsanalys, Marknadsanalys (t ex insamling av data och etik), Diffusion av innovation och teknik, Produkt- och teknikutveckling, Differentiering, Företagsstrategier, Segmentering, Urval, Positionering, Marknadskanaler, Prissättning, Hållbar marknadsföring, Tjänstemarknadsföring, Kundvärde, Relationer, Värdeerbjudanden.

  Kurslitteratur:
Kotler, Armstrong och Parment, "Principles of marketing - Swedish edition"
eller
Pearson, "Marknadsföring - Teori, strategi och praktik" (senaste upplagan)
+ 3 artiklar om tjänstemarknadsföring


  Examination:
TEN1 PRA1
En skriftlig tentamen (U,3,4,5)
Projektuppgift med skriftlig och muntlig redovisning (U,3,4,5)
3 hp
3 hp
 
Slutbetyg sätts genom en sammanvägning av examinationsmomenten.



Undervisningsspråk är Svenska.
Institution: IEI.
Studierektor: Johan Holtström
Examinator: Daniel Kindström
Länk till kurshemsida på kursgivande institution
Ansvarig programnämnd: IndEk&Logistik

Engelsk kursplan


Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 01/09/2017