TEIM32 |
Industriell marknadsföring, 6 hp
/Industrial Marketing /
För:
I
Ii
|
|
Prel. schemalagd
tid: 44
Rek. självstudietid: 116
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Industriell ekonomi Nivå (G1,G2,A): G2
|
|
Mål:
IUAE-matris
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva och tillämpa centrala modeller och metoder inom marknadsföring med speciellt fokus på industriell marknadsföring och tjänstemarknadsföring
- göra en systematisk analys av ett företag, dess produktportfölj, och dess omvärld ur ett marknadsföringsperspektiv samt ny produkts/tekniks påverkan på omgivande samhället
- tillämpa relevant metodik och verktyg i syfte att ta fram en marknadsplan för utveckling och lansering av ny produkt med speciellt fokus på marknadsstrategiska överväganden
- kommunicera analyser och syntetiserad information med fokus på marknadsföringsaspekter och marknadsstrategiska överväganden
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Industriell ekonomi grundkurs
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Påbyggnadskurser Industriell marknadsanalys, Industriella marknads- och teknikstrategier, Internationellt företagande, Industriell tjänsteutveckling och Industriell försäljning.
|
|
Organisation: Kursen bygger på föreläsningar, seminarier, uppgifter under kursens gång, samt ett projektarbete.
|
|
Kursinnehåll: Kursen tar bl.a. upp: Utveckling och lansering av nya produkter, Marknadsorientering vs Produktorientering, Omvärldsanalys, Marknadsanalys (t ex insamling av data och etik), Diffusion av innovation och teknik, Produkt- och teknikutveckling, Differentiering, Företagsstrategier, Segmentering, Urval, Positionering, Marknadskanaler, Prissättning, Hållbar marknadsföring, Tjänstemarknadsföring, Kundvärde, Relationer, Värdeerbjudanden.
|
|
Kurslitteratur: Kotler, Armstrong och Parment, "Principles of marketing - Swedish edition"
eller
Pearson, "Marknadsföring - Teori, strategi och praktik" (senaste upplagan)
+ 3 artiklar om tjänstemarknadsföring
|
|
Examination: |
TEN1
PRA1
|
En skriftlig tentamen (U,3,4,5) Projektuppgift med skriftlig och muntlig redovisning (U,3,4,5) |
3 hp 3 hp
|
|
|
Slutbetyg sätts genom en sammanvägning av examinationsmomenten. |
|