TDDE03 |
Designstudio II, 12 hp
/Design Studio II/
För:
DPU
|
|
Prel. schemalagd
tid: 96
Rek. självstudietid: 224
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Produktutveckling Nivå (G1,G2,A): A
|
|
Mål:
IUAE-matris
Studenterna ska utveckla avancerade kunskaper, förmågor och attityder i och om design baserat på tjänsteverksamheters behov av design, samt utveckla ett kritiskt förhållningssätt. Efter kursen skall studenten kunna:
- förklara och genomföra kontextuellt drivna studier av värde och värdeskapande
- engagera aktörer i ett värdenätverk
- genomföra och förklara visualiseringar med skilda syften i designprocessen
- använda samt redogöra för val av formella och semi-formella modelleringsverktyg för tjänster
- utarbeta och redogöra för utformning av statiska och dynamiska tjänsteprototyper, samt definiera simuleringar av tjänster
Genom kursen skall studenten dessutom vidareutveckla sin förmåga och förståelse för att arbeta med designkritik, designhistoria, samt ansvarsfull design.
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Designstudio I
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Organisation: Kursen organiseras runt studioarbetet, där designarbetet driver lärandet. Detta kompletteras med föreläsningar, litteraturseminarier, studiecirklar, peer-lärande, och workshops.
Kursen pågår hela vårterminen.
|
|
Kursinnehåll: Designundersökningsmetoder, synkrona och diakrona gestaltningsmetoder, statisk och dynamisk prototyping, faciliteringsarbete, modellering i tjänsteutveckling, social innovation, designkritik, designhistoria med fokus på designmetodik, ansvarsfull design med etik, bedömning av designarbete.
|
|
Kurslitteratur: Fastställs senare
|
|
Examination: |
UPG1
UPG2
|
Gruppuppgift (U,3,4,5) Individuell uppgift |
5 hp 7 hp
|
|
|
Designprocess, designresultat och analys är alla underlag för examination. Medvetna och väl motiverade bedömningar, val och synteser av metod, problem och lösningar premieras. Utmärkt kvalitet bedöms baserat på analytisk och kreativ excellens. |
|