TSTE92 |
Elektriska kretsar, 6 hp
/Electric Circuits/
För:
TB
|
|
Prel. schemalagd
tid: 48
Rek. självstudietid: 112
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Elektroteknik Nivå (G1,G2,A): G1
|
|
Mål:
IUAE-matris
Kursen syftar till:
- att ge en teoretisk grund för analys av såväl passiva som aktiva analoga kretsar
- att ge förståelse för funktionen av samt färdigheter i att analysera passiva kretsar
- att ge viss färdighet i elektronikkonstruktion med OP-förstärkare
Efter genomgången kurs skall studenterna kunna:
- beräkna ström, spänning och effekt i allmänna likströms- och växelströmskretsar med användning av strukturerade metoder
- beräkna spänningsförstärkning för kretsar innehållande ideala operationsförstärkare
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Basala matematiska färdigheter som t.ex. tiopotensräkning, räkning med komplexa tal och ekvationslösning.
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Påbyggnadskurser Signal- och bildbehandling. Mätteknik
|
|
Organisation: Kursen består av föreläsningar samt lektioner och laborationer i anslutning till dessa.
|
|
Kursinnehåll: Grundläggande lagar och samband. Tvåpolssatsen. Nortons teorem. Nodanalys. Växelströmsteori. jw-metoden. Effekt. Anpassning. Grundläggande filterteknik. Ideala OP-förstärkare.
|
|
Kurslitteratur: Lab-PM.
Referenslitteratur: Sune Söderkvist: Kretsteori & Elektronik.
|
|
Examination: |
LAB1
UPG1
|
En laborationskurs (U,G) Hemuppgifter (U,3,4,5) |
2 hp 4 hp
|
|
|
Under kursen kommer studenterna att lämna in inlämningsuppgifter. Dessa är tre till antalet där den sista utförs tillsammans i grupper om två eller tre kursdeltagare. Inlämningsuppgifterna bedöms efterhand de lämnas in. Studenten får inte lämna in fler än tre gånger per uppgift före deadline. Studenten måste lämna in korrekt lösning på alla uppgifter i tid för att kunna erhålla betyg 3. För att kunna få ett högre betyg ska studenten muntligen presentera sitt lösningsförslag och svara på följdfrågor från examinator. |