TSFS09 |
Modellering och reglering av motorer och drivlinor, 6 hp
/Modelling and Control of Engines and Drivelines/
För:
D
M
Y
|
|
Prel. schemalagd
tid: 63
Rek. självstudietid: 97
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Elektroteknik, Maskinteknik Nivå (G1,G2,A): A
|
|
Mål:
IUAE-matris
Att förstå den styr- och reglerteknik som finns i fordon, och erhålla grunden för att utveckla framtidens fordonssystem. Efter genomförd kurs skall studenten:
- ha kännedom om de system och komponenter som är viktiga för framdrivningen av ett fordon
- ha kännedom om de begränsande faktorerna för motorprestanda och reglerprestanda
- kunna redogöra för emissionerna som kommer ut ur förbränningsmotorerna och vilka faktorer de beror på
- kunna redogöra för de viktigaste reglerlooparna för luft, bränsle och tändning som finns som finns i dagens motorstyrsystem för både bensin och dieselmotorer
- kunna bygga reglertekniskt orienterade modeller för en motor och dess komponenter samt en drivlina och dess komponenter
- kunna analysera motorprestanda, reglerprestanda, och fordonsprestanda
- ha erfarenhet av att planera, utföra, och utvärdera laboratoriexperiment
- kunna bedömma modellkvalitet hos motor- och drivlinemodeller baserat på erfarenheter om systemegenskaper och mätdata
- ha erfarenhet av att bygga reglersystem för förbränningsmotorer och drivlinor
- kunna redogöra för begrepp och grundfunktion i motorns diagnos- och övervakningssystem
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Mekanik, Reglerteknik, Matlab
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Påbyggnadskurser Fordonsframdrivningssystem
|
|
Organisation: Kursen är uppdelad på föreläsningar, övningar och tre miniprojekt.
Kursen pågår hela höstterminen.
|
|
Kursinnehåll:
- Inledande motorlära med termodynamik, arbetande fluider och förbränning.
- Modeller av motorer, drivlinor och fordon med reglertekniskt syfte.
- Motorstyrning med bland annat reglerprinciper och metoder för Lambda-reglering, tändningsreglering, knackreglering, tomgångsreglering och turbostyrning.
- Longitudinell fordonsdynamik med luftmotstånd, rullmoststånd.
- Drivlinereglering med bland annat aktiv dämpning och växlingsreglering.
- Accelerations och maxhastighets prestanda.
- Översiktligt: Diagnos, övervakning och säkerhet.
|
|
Kurslitteratur: Kursbok "Modeling and Control of Engines and Drivelines", by Lars Eriksson and Lars Nielsen, (2014). Lektionskompendium och projektkompendium.
|
|
Examination: |
TEN1
UPG1
UPG2
UPG3
|
En skriftlig tentamen för högre betyg (U,3,4,5) Miniprojekt (U,G) Miniprojekt (U,G) Miniprojekt (U,G) |
0 hp 3 hp 2 hp 1 hp
|
|
|
Tre godkända miniprojekt UPG1-UPG3 ger betyget 3. För högre betyg (4 och 5) krävs även skriftlig tentamen.
Se kursinformationen på kurshemsidan för mer detaljer om examinationen. |
|