studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2017
 
TSFS09 Modellering och reglering av motorer och drivlinor, 6 hp
/Modelling and Control of Engines and Drivelines/

För:   D   M   Y  

 

Prel. schemalagd tid: 63
Rek. självstudietid: 97

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Elektroteknik, Maskinteknik   Nivå (G1,G2,A): A

  Mål:  IUAE-matris
Att förstå den styr- och reglerteknik som finns i fordon, och erhålla grunden för att utveckla framtidens fordonssystem. Efter genomförd kurs skall studenten:
  • ha kännedom om de system och komponenter som är viktiga för framdrivningen av ett fordon
  • ha kännedom om de begränsande faktorerna för motorprestanda och reglerprestanda
  • kunna redogöra för emissionerna som kommer ut ur förbränningsmotorerna och vilka faktorer de beror på
  • kunna redogöra för de viktigaste reglerlooparna för luft, bränsle och tändning som finns som finns i dagens motorstyrsystem för både bensin och dieselmotorer
  • kunna bygga reglertekniskt orienterade modeller för en motor och dess komponenter samt en drivlina och dess komponenter
  • kunna analysera motorprestanda, reglerprestanda, och fordonsprestanda
  • ha erfarenhet av att planera, utföra, och utvärdera laboratoriexperiment
  • kunna bedömma modellkvalitet hos motor- och drivlinemodeller baserat på erfarenheter om systemegenskaper och mätdata
  • ha erfarenhet av att bygga reglersystem för förbränningsmotorer och drivlinor
  • kunna redogöra för begrepp och grundfunktion i motorns diagnos- och övervakningssystem


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Mekanik, Reglerteknik, Matlab

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Påbyggnadskurser
Fordonsframdrivningssystem

  Organisation:
Kursen är uppdelad på föreläsningar, övningar och tre miniprojekt.
Kursen pågår hela höstterminen.


  Kursinnehåll:
  • Inledande motorlära med termodynamik, arbetande fluider och förbränning.
  • Modeller av motorer, drivlinor och fordon med reglertekniskt syfte.
  • Motorstyrning med bland annat reglerprinciper och metoder för Lambda-reglering, tändningsreglering, knackreglering, tomgångsreglering och turbostyrning.
  • Longitudinell fordonsdynamik med luftmotstånd, rullmoststånd.
  • Drivlinereglering med bland annat aktiv dämpning och växlingsreglering.
  • Accelerations och maxhastighets prestanda.
  • Översiktligt: Diagnos, övervakning och säkerhet.


      Kurslitteratur:
    Kursbok "Modeling and Control of Engines and Drivelines", by Lars Eriksson and Lars Nielsen, (2014).
    Lektionskompendium och
    projektkompendium.


      Examination:
    TEN1 UPG1 UPG2 UPG3
    En skriftlig tentamen för högre betyg (U,3,4,5)
    Miniprojekt (U,G)
    Miniprojekt (U,G)
    Miniprojekt (U,G)
    0 hp
    3 hp
    2 hp
    1 hp
     
    Tre godkända miniprojekt UPG1-UPG3 ger betyget 3. För högre betyg (4 och 5) krävs även skriftlig tentamen.
    Se kursinformationen på kurshemsidan för mer detaljer om examinationen.



    Undervisningsspråk är Svenska.
    Institution: ISY.
    Studierektor: Johan Löfberg
    Examinator: Lars Eriksson
    Länk till kurshemsida på kursgivande institution
    Ansvarig programnämnd: Elektro&Fysik

    Engelsk kursplan


    Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


    Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
    Senast ändrad: 09/23/2014