studiehandbok@lith | ||
2008 UTBILDNINGSPROGRAMMET FÖR TEKNISK BIOLOGI 300 hp/Master of Science in Engineering Biology/
Programmets syfte/vision Med bioteknikens hjälp kan bl.a. mediciner skräddarsys, mat tillverkas säkrare, billigare och bättre, samt råvaror till övrig industri utvecklas och framställas snabbare och renare än med traditionella (icke biotekniska) metoder. Exempel är rekombinanta tillväxtfaktorer, cancerdiagnostiker, implantat och odlad hud i brännskadevård. Bioteknik är också en förutsättning för att samhälleligt nyttiggöra information om olika växt- och djurarters genetiska uppsättningar. Med bioteknikens hjälp kan mer specifika, effektiva och verkningsfulla biologiskt baserade produkter framställas. Bioteknik ger goda möjligheter till en bättre resurshushållning och hållbar utveckling. Civilingenjörsutbildningen i teknisk biologi syftar till att ge studenterna de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som krävs för deltagande i planering, produktion och utveckling av bioteknisk verksamhet i vid bemärkelse - från idéformulering, konstruktion och tillverkning till drift, utvärdering och underhåll av sådana produkter och system. Utbildningen förbereder också för andra sektorer av samhällslivet där kunskaper inom bioteknik är av betydelse såsom utbildning, samhällsplanering, vård och hälsa, samt forskning. Mot bakgrund av den snabba globaliseringen och kunskapsutvecklingen inom framför allt biologi och kemi expanderar de biotekniska tillämpningarna snabbt. Utbildningsprogrammet vill följaktligen svara mot såväl nationella som internationella behov inom området, framför allt från industri och universitet men också samhället i övrigt. Utbildningen avser att ge förståelse för och insikt i de tekniska utmaningar och möjligheter som uppstår i områdena mellan biologi, kemi, medicin, fysik, datateknik och matematik.
Programmål Efter genomgången utbildning förväntas en civilingenjör från TB-programmet ha följande kunskaper och färdigheter:
Gemensamma bestämmelser Gemensamma bestämmelser för samtliga program vid LiTH finns sammanställda i avsnitten b1-6.
Programmets upplägg och organisation Utbildningen är huvudsakligen upplagd i kurser om 6 hp med som mest tre parallella obligatoriska kurser. Under de tre inledande åren, kandidatdelen, är kurserna obligatoriska. Inför termin 7 väljs inriktning som avslutas med examensarbete om 30 högskolepoäng. Under de två avslutande åren finns utrymme för valbara kurser. I programplanen anges vilka kurser som är obligatoriska (o), valbara (v) eller frivilliga (f) under respektive termin. Frivilliga kurser får ej inräknas i examen.
Programmets innehåll Programmet inleds med grundläggande kurser i matematik, kemi, biologi och fysik vilka samläses med andra utbildningsprogram. I utbildningen ingår tre projektkurser i vilka även ingår skriftlig och muntlig kommunikation på svenska och engelska. Även moment av gruppdynamik och styrning och ledning av projekt ingår i dessa.
Kandidatexamen Möjlighet finns att under termin 6 välja kurser och kandidatarbete för att avsluta programmet med en kandidatexamen.
Beaktande av särskilda perspektiv Enligt styrelsens direktiv
Bestämmelser för uppflyttning till de högre årskurserna För att den studerande ska kunna tillgodogöra sig fortsatta studier på de senare terminerna gäller följande:
Inriktningar Inriktningarna utgörs av ett antal för respektive inriktning obligatoriska och valbara kurser om totalt 120 hp inom läkemedel och biologisk produktion resp. material i medicinska tillämpningar, mikroteknik och sensorvetenskap. Undervisningen kan vara problem- och projektbaserad, innehålla moment av skriftlig framställning, litteratursökning och litteraturstudier. Utöver dessa undervisningsformer kan utbildningen också bedrivas i grupper med handledning. Varje inriktning innehåller en projektkurs enligt CDIO-modell. Inriktningen avslutas med examensarbete omfattande 30 hp. Undervisningsspråk kan vara engelska. Om den studerande följer en inriktning,utöver kraven för en civilingenjörsexamen, uppfylles också kravet för en generell teknologie masterexamen i teknisk biologi. Den studerande kan också välja att följa inriktningen på civilingenjörutbildninegn i kemisk biologi och erhåller då en generell teknologie masterexamen i kemisk biologi. I detta fall måste den studerande byta ut kurser i termin 6 så att nödvändiga förkunskaper för inriktningskurserna inhämtas.
Examensarbete Allmänna bestämmelser om examensarbete återfinns i avsnitt b3.1.
Sammanfattning av examenskrav För att uppfylla krav för civilingenjörsexamen i teknisk biologi, 300 hp, skall studenten ha fullgjort:
Tillåtna huvudområden för masterexamen är teknisk biologi och kemisk biologi. För studier inom LiTHs utbytesprogram görs en helhetsbedömning att motsvarande nivå uppnåtts. Detta innebär inga specifika kurskrav, kurserna skall läsas i linje med programmets inriktning. Kurser som överlappar varandra innehållsmässigt får ej ingå i examen samtidigt. Om kurser delvis överlappar varandra kan del av kurs få räknas in. Beslut av dessa fall görs av programnämnden. Uppfylls regelverket för en inriktning anges detta i examensbeviset. När kraven för civilingenjörsexamen i teknisk biologi är uppfyllda är även kraven för teknologie masterexamen inom huvudområdet uppfyllda och därmed utfärdas två examina. Examensbenämningar är Civilingenjör i teknisk biologi och Teknologie master i huvudområdet.
Samband mellan programmål och kursmål En s.k. programmatris tas fram där samtliga kurser bedöms utifrån CDIO syllabus. Programmatrisen ger då hela programmets måluppfyllelse. |
|