studiehandbok@lith   Länk till universitetets hemsida
 

Linköpings tekniska högskola

Länk till universitetets hemsida

2005

HÖGSKOLEINGENJÖRSUTBILDNING I KEMI- OCH BIOTEKNIK 120 POÄNG

/Bachelor of Science in Chemical and Biological Engineering/

c29 PROGRAMSPECIFIK UTBILDNINGSPLAN

c29.1 Mål

Utöver de allmänna målen för högskoleingenjörsexamen (se b1.2.3) gäller följande särskilda mål:

Utbildningen syftar till att uppehålla och utveckla den kompetens, som fordras för att effektivt och tidsenligt utnyttja teknik i samhällets och individens tjänst. Den skall också ge förmåga att tillämpa och deltaga i utveckling av teknik med utgångspunkt från en matematisk naturvetenskaplig modellsyn.

Utbildningen skall ge kunskaper och färdigheter inom

  • matematik,
  • grundläggande kemi och bioteknik,
  • grundläggande och tillämpade kemi- och biotekniska ämnen,
  • valt profilområde,
  • andra tekniska och icke tekniska ämnen av betydelse för yrkesverksamheten.

Utbildningen skall ge kännedom om sambandet mellan den naturvetenskapliga och tekniska utvecklingen och människans livsmiljö.

Utbildningen skall ge träning i

  • att identifiera och formulera problem samt inhämta de ytterligare kunskaper som erfordras för dess lösning,
  • att samverka och kommunicera med såväl tekniker som icke tekniker,
  • att använda facklitteratur och facktermer på engelska.

Utbildningen skall förbereda för yrkesverksamhet där kemiska, kemitekniska och biotekniska kunskaper krävs.

c29.2 Gemensamma bestämmelser

Gemensamma bestämmelser för utbildningsprogrammen finns sammanställda i avsnitten b1-b6.

c29.3 Programmets uppläggning

Enligt gällande läro- och timplan.

c29.4 Bestämmelser för uppflyttning till de högre årskurserna

c29.4.1 Motivering till bestämmelserna

Erfarenheterna visar att det är av stor betydelse för framgångsrika studier i högre årskurser att vissa centrala moment i årskurs ett är avklarade. Av denna anledning finns det inom programmet vissa obligatoriska moment i form av kurser, laborationer och seminarier som måste vara godkända före uppflyttning till högre årskurs.

c29.4.2 Uppflyttning till årskurs 2

För att få påbörja studier i årskurs 2 (termin 3 och 4) skall den studerande vid registrering till termin 3 uppfylla följande krav:

  1. Samtliga obligatoriska moment i årskurs 1 skall vara godkända. Med obligatoriska moment avses alla examinationsmoment, utöver tentamen (TEN), angivna i kursbeskrivningen.

  2. Dessutom skall minst godkänt erhållits i följande kurser:
    • Allmän kemi
    • Biokemi 1
    • Linjär algebra alt. Algebra M

Alternativt är kravet uppfyllt om studenten erhållit minst godkänt i kurser enligt punkt 2 och den sammanlagda poängsumman av punkt 1 och 2 blir minst 23 poäng.

c29.4.3 Uppflyttning till årskurs 3

För att få påbörja studier i årskurs 3 (termin 5 och 6) skall den studerande vid registrering till termin 5 uppfylla följande krav:

  • villkoren för studier i årskurs 2 enligt punkt c29.4.2
  • minst 50 poäng i kurser ur årskurs 1 och 2
  • utbildningsprogrammets samtliga obligatoriska matematikkurser skall vara godkända.

c29.5 Programmets inriktningar/profileringar

Enligt gällande läro- och timplan.

c29.6 Examensarbete

Allmänna bestämmelser om examensarbete återfinns i avsnitt b3.2.

Ämnesområden för examensarbete Huvudämne för kandidatexamen
Allmän kemi Kemiteknik
Analytisk kemi Kemiteknik
Bioteknik Kemiteknik
Kemisk apparatteknik Kemiteknik
Miljöteknik Kemiteknik
Yt- och kolloidkemi Kemiteknik

c29.7 Praktik

Ettårig frivillig ingenjörspraktik ingår i detta utbildningsprogram för studenter antagna höstterminen 2000 eller senare. För studenter som inte genomför ingenjörspraktik gäller bestämmelserna under b4.

 

Linköpings tekniska högskola

Länk till sidans topp


Informationsansvarig: Sten Granath, stegr@tfk.liu.se
Senast ändrad: 2005-11-09 13:25