' LiTH - Studiehandboken 2004 - Datavetenskaplig utbildning
studiehandbok@lith   Länk till universitetets hemsida
 

Linköpings tekniska högskola

Länk till universitetets hemsida

2004

UTBILDNINGSPROGRAMMET FÖR DATAVETENSKAP
/Master of Science in Computer Science/

c8 PROGRAMSPECIFIK UTBILDNINGSPLAN

c8.1 Mål

En datavetenskaplig magister utgår från en fast teoretisk grund i logik, matematik och teoretisk datalogi, är väl orienterad i kognitionsvetenskap och behärskar ett brett spektrum av programmeringsparadigmer och har god kännedom om och erfarenhet av programmeringsmetodiker.

c 8.2 Gemensamma bestämmelser

Gemensamma bestämmelser för samtliga program vid LiTH finns sammanställda i avsnitt b1-b6.

c8.3 Uppläggning av utbildningen

Utbildningsprogrammet består av kurser som framgår av läro- och timplanen. Läro- och timplanen anger en lämplig ordning att läsa kurserna i. Vid schemaläggning tas i första hand hänsyn till hur kurserna är placerade i programmet. Kurserna får läsas om förkunskapskraven är uppfyllda. Frivilliga kurser får ej räknas med i de 160 poäng som fordras för examen.

c8.3.1 Magisterexamen - allmänna krav

Magisterexamen uppnås efter fullgjorda kursfordringar om sammanlagt minst 160 poäng. I huvudämnet krävs fördjupade studier på 80-poängsnivån med godkänt resultat. För att erhålla magisterexamen skall studenten ha fullgjort ett självständigt arbete om minst 20 poäng eller två om vardera minst 10 poäng. Detta/dessa skall ingå i huvudämnet. I huvudämnet får 40 poäng från forskarutbildningen tillgodoräknas.

c8.3.2 Datavetenskaplig magisterexamen

Förutom de allmänna kraven på magisterexamen krävs 80 poäng kurser i huvudämnet datavetenskap varav minst 30 poäng på C- och D-nivån, varav minst 5 poäng på D-nivån.

Datavetenskap omfattar kunskapsområdena datalogi och kognitionsvetenskap.

Krav för datavetenskaplig magisterexamen:

  • 80 poäng inom huvudämnet datavetenskap varav
    • minst 10 poäng i kognitionsvetenskap
    • minst 60 poäng i datalogi
  • 30 poäng inom matematik varav
    • minst 10 poäng i analys och linjär algebra
    • minst 10 poäng i diskret matematik
    • minst 10 poäng inom tillämpad matematik
  • 10 poäng inom datorteknik

Kursernas nivå och klass anges i kursplanerna. Samtliga kurser inom Elautomatik och datamaskinteknik/Datorteknik betecknade med TSEA i läro- och timplanen, Informationsteori betecknade med TSIT i läro- och timplanen samt Datorsystem betecknade med TDTS i läro- och timplanen samt TSDT02 Kodningsteori klassas som datorteknik.

Vid dubbel klassificering får kurserna räknas med i båda grupperna.

c8.4 Uppflyttning till högre årskurs

Den som har mindre än 25 poäng godkända kurser i årskurs 1 (avser godkända kurser i programmets årskurs 1) skall senast 1 oktober termin 3 söka upp studievägledningen för studieplanering. Tillsammans avgör man om ett "kontrakt" skall upprättas, kontraktet innebär att studenten förbinder sig att följa den studieplanering som gjorts tillsammans med studievägledningen. Önskar studenten inte upprätta ett kontrakt eller om kontraktet inte följs går ärendet vidare till verkställande avdelningen.

Motsvarande poäng för årskurs 2 är 50 poäng (avser godkända kurser i programmets årskurs 1-2).

Reglerna gäller från och med 1 juli 1997. Antagna före 1 juli 1997 kan välja att följa antingen de nya eller de gamla reglerna.

c8.5 Profiler

Inom utbildningsprogrammet för datavetenskap finns profiler, se säskil förteckning.

För att en profil skall ingå i examen måste minst 20 poäng profilkurser lästs.

c 8.6 Val av kurser och profiler

Val av profil och anmälan till kurser sker under anvisade tider.

Den som gör studieuppehåll ska deltaga i anmälan inför den termin som studierna skall återupptagas. Tidigare inlämnad anmälan ogillas.

c8.7 Examensarbete

Allmänna bestämmelser om examensarbetet återfinns i avsnitt b3. För C-programmet ingår ett examensarbete om 20 poäng på D-nivå, vilket motsvarar en tid av 20 effektiva arbetsveckor. Alternativt kan två examensarbeten om vardera 10 poäng fullgöras, ett på C-nivå och ett på D-nivå. Om två 10-poängs examensarbeten utföres varav ett på C-nivå skall ytterligare kurser på D-nivå omfattande minst 5 poäng läsas.

Examinator skall vara anställd vid LiTH samt vara verksam inom huvudämnet datavetenskap. Utbildningsnämnden kan efter ansökan besluta om examinator verksam inom annat område. Studerande bör välja examensarbete som följer studiernas allmänna inriktning.

c8.8 Praktik

Bestämmelser för den praktik som erfordras för avläggande av datavetenskaplig magisterexamen finns i avsnitt b4.

c8.9 Forskarutbildningskurser

Vissa forskarutbildningskurser är öppna för teknologer. Kontakta forskarstudierektor på resp institution:

För att få räkna med dessa kurser i examen lämnas en ansökan in till Tekniska fakultetskansliet varefter utbildningsnämnden beslutar om kursplaner med avseende på datavetenskaplig magisterexamen.

c8.10 Överlappande kurser

Kurser som överlappar varandra får ej ingå i examen samtidigt.

c8.11 Kurser utanför programmet

Ansökan om att få räkna med kurser i datavetenskaplig magisterexamen lämnas till tekniska fakultetskansliet varefter utbildningsnämnden beslutar om kursplanerna med avseende på datavetenskaplig magisterexamen.

c8.12 Frivilliga kurser inom LiTH

Frivilliga kurser kan delas in i två kategorier:

  • De som är markerade som frivilliga i C-utbildningens läro- och timplan och är att betrakta som servicekurser. Dessa kurser får ej räknas med i de 160 poäng som krävs för examen.
  • Frivilligt kan - i den mån resurserna tillåter och plats finns tillgänglig - läsas samtliga kurser, som förekommer i läro- och timplanerna för samtliga utbildningsprogram (avser kurser på civilingenjörutbildningarna). Kurserna kan i många fall räknas som valfria efter ansökan hos och beslut från utbildningsnämnden.

c8.13 Valfria kurser

Utvöver de särskilda krav om kurser som anges i examenskraven kan samtliga kurser i läro- och timplanen för C läsas som valfria för att 160-poängskravet skall uppnås. I många fall kan kurser på civilingenjörsutbildningarna räknas som valfria efter beslut från utbildningsnämnden, se under rubriken Frivilliga kurser ovan.

c8.14 Vartannatårskurser

Några kurser som kan väljas i C-utbildningen ges som vartannatårskurser.

Följande kurser ges eller planeras att ges år 2004:

  • TATA15 Konkret matematik
  • TATA38 Kombinatorisk spelteori
  • TDDA16 AI-kunskapsrepresentation
  • TDDA18 Databehandling av naturligt språk
  • TDDB41 Komplexitetsteori
  • TDDB55 Medieinformatik, projekt 1
  • TDDB66 Expertsystem, metoder och verktyg
  • TSRT02 Verktyg och metoder för kontinuerliga system

Följande kurser ges eller planeras att ges 2005:

  • TATA03 Kombinatorik och grafteori
  • TATM54 Talteori
  • TDDB08 Logik fördjupningskurs
  • TDDB19 Teoretisk datalogi
  • TDDB40 Omskrivningssystem
  • TDDB97 Medieinformatik, projekt 2

c8.15 Betyg

För antagna efter 1 juli 2001 gäller inom C-programmet att betyg i kurs vanligtvis sätts i skalan underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5).

Tidigare har betygskalan underkänd (U), godkänd (G) och väl godkänd (VG) använts.

För antagna före 1 juli 2001 gäller, från och med HT2 2001, att studenterna för varje kurs får välja mellan de båda betygssystemen.

 

Linköpings tekniska högskola

Länk till sidans topp


Informationsansvarig: Anders Lindman, andli@tfk.liu.se
Senast ändrad: 2003-08-01 18:46