studiehandbok@lith   Länk till universitetets hemsida
 

Linköpings tekniska högskola

Länk till universitetets hemsida


 
Studiehandbok 2004

Innehåll | Inledning



ALLMÄNNA ANVISNINGAR

GEMENSAMMA BESTÄMMELSER


III ALLMÄNNA ANVISNINGAR

a1 CENTRALA STUDERANDEEXPEDITIONEN

Centrala studerandeexpeditionen finns i StudentCentrum i hus Zenit i Linköping. I Norrköping finns studerandeexpeditionen i Kåkenhus. För vidare information se http://www.liu.se/org/studc/infoexp/


a2 STUDIEVÄGLEDNING

Vid LiTH finns central studievägledning vars huvudsakliga uppgift är att vägleda och stödja den enskilde studenten i studierelaterade frågor. Inom varje utbildningsprogram finns även teknologstudievägledare som bistår i frågor av praktisk karaktär som t.ex. studieplanering, utfärdande av intyg samt information om bestämmelser i utbildningsplanen inom respektive program.

Tid och plats för mottagning se http://www.lith.liu.se/kontakta/


a3 INFORMATION

a3.1 Information

Tekniska högskolan distribuerar information huvudsakligen elektroniskt, där huvudsidan för LiTH:s information till teknologer nås via länken på LiTH:s hemsida, "Student på LiTH" och även från Studentportalen.

Viss information, bland annat Lokalt Regelverk för Linköpings Universitet, finns endast i elektronisk form.

a3.2 Anslagstavlor

Officiella meddelanden lämnas på Universitetets och på institutionernas anslagstavlor.

a3.3 Har utgått ur Studiehandboken 2004

a3.4 Studiehandbok

Studiehandbok utges på www. Adressen är http://www.lith.liu.se/sh/. Studiehandboken omfattar allmän information, utbildningsplaner, läro- och timplaner, blockscheman, tentamensschema m.m. för året.

Studiehandboken beskriver utbildningarna vid LiTH med det innehåll och det upplägg som planeras för aktuellt kalenderår. Som ett led i anpassningen till interna och externa krav sker fortlöpande förändring och modernisering av utbildningen efter beslut av beslutande organ. Den som påbörjar en utbildning vid LiTH bör alltså vara medveten om att utbildningen under studietiden sannolikt blir föremål för förändringar.

a3.5 Vägar för informationsspridning

LiTH genomför förändringar med syfte att studentens interaktion med administrativa system till sin huvuddel ska ske elektroniskt.

För åtkomst av internet kan datorer i knutpunkter, i sektionsdatasalar och på institutionerna i mån av plats användas likaväl som datorer i hemmet.

LiTH tillhandahåller datorsalar, knutpunkter och programvaror för studenter och personal. För att få tillgång till detta samt student-epost krävs att den studerande förbinder sig att följa LiTH:s regler för IT-handhavande. Utöver detta krävs att den studerande skaffar sig kunskaper i informationssökning i de IT-baserade system som finns såsom bibliotekets databaser, LiTHs och LiUs websidor; studiehandbok, blanketter, kurshemsidor, administrativa system; tentamensanmälan etc. Detta sker genom avklarad kurs i Datorkörkort, via snabbkursen iStudent eller motsvarande.


a4 KURSANMÄLAN OCH REGISTRERING

Anmälan till kurser inför ht 2004 görs under anvisad tid under vårterminen 2004 och inför vt 2005 under anvisad tid under hösten 2004. Information om kursanmälan anslås på särskild informationssida och meddelas via e-post. Anmälan görs i Studentportalen.

Registreringen består dels av terminsregistrering dels av kursregistrering.

Terminsregistrering görs i Studentportalen. Denna registrering bekräftar att du tagit din utbildningsplats i anspråk. Den är nödvändig för att du skall kunna erhålla studiemedel.

Terminsregistreringen för våren och hösten 2004 äger rum: (prel.)

  • vt 04: 17 januari - 2 februari
  • ht 04: 13 augusti - 7 september

Alla studerande måste registreras på de kurser som de avser att följa under läsåret. Kursregistreringen är nödvändig för att den studerande skall kunna tillgodoräknas fullgjorda poäng som krävs bl.a. för förnyade studiemedel och för att högskolan skall tilldelas resurser för genomförd verksamhet.

OBS! Om den studerande väljer att göra tidigt avbrott från en kurs (inom tre veckor efter kursstart) måste den studerande anmäla avbrottet så att kursregistreringen tas bort. Avanmälan görs på blankett (pdf) som lämnas till studievägledningen.


a5 ANMÄLAN TILL FRISTÅENDE KURSER

För anmälan till fristående kurser se "Kurskatalogen".

Antagning till fristående kurs inom utbildningsprogram får enbart ske till kurser som har lediga platser. Se också anmälningsblankett och särskilda anvisningar (pdf). Antagning till fristående kurs inom utbildningsprogram får ej ske till kurser som ges i årskurs ett på civilingenjörsutbildningarna, datavetenskapliga utbildningen eller högskoleingenjörsutbildningar med fler registrerade än antal platser.


a6 STUDERANDES SKYLDIGHETER

a6.1 Ordningsregler

Varje studerande skall ställa sig till efterrättelse vid Tekniska högskolan gällande föreskrifter och ordningsregler.

Studerande som underlåter att söka inträde i Linköpings Teknologers studentkår eller som ej fullgör sin skyldighet att till denna erlägga vederbörligen bestämda avgifter kan av rektor avstängas från undervisning och examination intill dess rättelse skett.

a6.2 Ersättning för skador som vållats av studerande

Studerande skall med aktsamhet handha högskolans material och är skyldig att enligt allmänna rättsgrundsatser ersätta skada som av henne/honom vållats.


a7 KALENDERÅR 2004

Terminstider för LiTH 2004 framgår av beslut Dnr LiU 967/03-49, daterat 2003-08-28.

Terminstider för vt 2005 och preliminära terminstider för ht 2005 redovisas i beslutsprotokoll Dnr LiU 967/03-49, daterat 2003-08-28.


a8 ALLMÄNT OM STUDIERNA

a8.1 Schema

För programtermin 1 delas schema ut av klassföreståndarna för den första läsperioden. För övriga finns schemat på Schemaservern på studentwebben.

a8.2 Undervisning

Undervisning meddelas huvudsakligen genom föreläsningar och övningar. Övningarna indelas företrädesvis i storseminarier, seminarier, storgrupper, lektioner, gruppundervisning och laborationer. Lektorsundervisning i grupper om ca 30 studerande benämns storseminarier och i grupper om ca 10 studerande seminarier. Assistentundervisning i grupper om 60 studerande benämns storgrupper, i grupper om 30 studerande lektioner och i grupper om ca 10 studerande gruppundervisning. För IT-programmet hänvisas till utbildningsplanen.

a8.3 Examination

Den undervisning och kurslitteratur som den studerande skall inhämta redovisas t.ex. vid tentamina som oftast är skriftliga. Skriftlig och muntlig tentamen ges minst tre gånger årligen nämligen en gång omedelbart efter kursens slut, en gång i augustiperioden samt vanligtvis i en av omtentaperioderna. Annan placering beslutas av utbildningsnämnden. För regler för omprov i kurser med alternativa examinationsformer (projekt, laborationer, inlämningsuppgifter etc.) hänvisas till Föreskrifter rörande examination och examinatior, Dnr LiU 1109/00-40.

För kurser som av utbildningsnämnden beslutats som vartannatårskurser ges tentamina 3 ggr endast under det år kursen ges.

I kurser som flyttas till någon högre årskurs och således ej ges under något eller några år ges tentamina 3 gånger under det närmast följande året med tentamenstillfällen motsvarande dem som gällde före flyttningen av kursen. Om en kurs ges i flera perioder under året (för program eller vid skilda tillfällen för olika program) beslutar utbildningsnämnden/utbildningsnämnderna gemensamt om placeringen av och antalet omtentamina.

Har undervisningen upphört i en kurs, ges under det närmast följande året tre tentamina placerade i omtentamensperioderna i januari, april och augusti. Dessutom ges tentamen ytterligare en gång under det därpå följande året om inte utbildningsnämnden föreskriver annat. För matematiska/naturvetenskapliga utbildningarna kan utbildningsnämnden besluta om annan ordning.

Vid LiTH medges studerande rätt att genomgå förnyat prov för högre betyg.

Övriga bestämmelser om grundutbildningen finns i Lokalt Regelverk för Linköpings universitet.

a8.4 Förhandsanmälan till tentamina

För deltagande i tentamina krävs att den studerande gjort förhandsanmälan, som regel, minst 10 dagar före tentamensdagen, se tentamensanmälan i Studentportalen. Anvisad sal meddelas fyra dagar före tentamensdagen via e-post. Studerande, som ej förhandsanmält sitt deltagande riskerar att avvisas om plats ej kan beredas inom ramen för tillgängliga skrivningsplatser.

a8.5 Betyg

Betyg i kurs sätts för civilingenjörs- och högskoleingenjörsutbildningarna samt det datavetenskapliga programmet antagninging Ht 2001 eller senare (se övergångsregler) vanligtvis i skalan underkänd, godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5). För graderna 3-5 fordras kunskap enligt i kursplan angivet kursinnehåll samt i förekommande fall godkända obligatoriska moment. För matematiska/naturvetenskapliga utbildningar gäller betygsskalan underkänd, godkänd, väl godkänd. Registrering av den studerandes tentamensresultat sker på respektive institution. Meritförteckning utsändes två gånger per läsår. Den som önskar extra meritförteckning kan få det på studerandeexpeditionen.

Samtliga studieresultat finns i ett centralt dataregister, kallat LADOK. Frågor rörande detta besvaras av StudentCentrum.

a8.6 Utbildningsplaner

Utbildningsplanerna innehåller målen för utbildningsprogrammen samt de bestämmelser som fastställts för rätt att erhålla examen vid respektive program.

Av läro- och timplanerna, som utgör en del av utbildningsplanerna, framgår i vilken programtermin de olika kurserna är placerade och deras tidsmässiga placering under läsåret.

a8.7 Kursplaner

För varje kurs finns en kursplan. I kursplanen anges kursens mål och innehåll samt de särskilda förkunskaper som erfordras för att den studerande skall kunna tillgodogöra sig undervisningen. Kurserna uppdelas i obligatoriska (o), valbara (v) och frivilliga (f) kurser (se även avsnitt b2).

a8.8 Litteraturanvisningar

I kursplanerna anges kurslitteratur. Denna kan, om särskilda skäl föreligger (t.ex. om ny upplaga av angiven kursbok utkommit) ändras efter studiehandbokens fastställande.

a8.9 Poäng

Varje kurs har åsatts ett poängtal där en poäng motsvarar en veckas heltidsstudier. Poängtalen användes vid bedömning av ansökningar om flyttning till de högre årskurserna. Även studiemedelsnämnden utnyttjar poängtalen vid behandlingen av studiemedelsärenden. Poängtalen framgår av kursplaner och läro- och timplaner. Poängtalen fastställes av respektive utbildningsnämnd.

a8.10 Examen. Ansökan om utbildningsbevis/examensbevis

Bestämmelser om examina finns dels i examensordningen, som är en bilaga till högskoleförordningen, dels i utbildningsplanerna.

Student som uppfyller fordringarna för examen får på begäran examensbevis av högskolan. Begäran om examen inges till Examensenheten.

a8.11 Studiernas påbörjande och anstånd
(Antagningsordning för Linköpings universitet 981216. Beslut av förvaltningsnämnden 1993-05-25. Ändring av LiTH:s styrelse 1994-05-27)

Studiernas påbörjande

Den som är antagen till utbildningsprogram skall börja studierna den termin som avses i beslutet om antagning. Tid och plats för det obligatoriska uppropet meddelas per brev till den som är antagen till termin 1.

Man kan vid ett antagningstillfälle antas till endast en utbildningsplats på utbildningsprogram. En studerande som fått utbildningsplats på ett utbildningsprogram och som i kompletterande antagning erbjuds och accepterar plats på ett annat utbildningsprogram stryks från den första platsen.

Regler för anstånd är föreskrivna i antagningsordning för Linköpings universitet 981216, se http://www.liu.se/regler/.

Anstånd kan ges endast för studerande som antagits till program i ordinarie antagningsomgång (urval 1 och 2). En studerande som antagits i kompletterande antagning (reserv- och efterantagning) och studerande som antagits till del av program kan alltså inte få anstånd.

Den som fått anstånd skall inför den termin då studierna skall påbörjas vid ordinarie anmälningstid lämna ny programanmälan samt kopia av anståndsbeslutet till antagningsmyndigheten.

a8.12 Studieuppehåll
(Antagningsordning för Linköpings universitet 981216. Beslut av LiTH:s styrelse 1994-05-27, ändring 1995-05-15 och 1996-05-10)

Anmälan om studieuppehåll görs i Studentportalen för närvarande på blankett (pdf) som lämnas till respektive studievägledare. På sikt skall anmälan kunna göras i Studentportalen.

Görs inte sådan anmälan och inte heller registrering den första terminen som uppehållet gäller betraktas uppehållet som studieavbrott. Studieuppehåll kan endast göras hel termin och anmälas för högst två terminer i taget. Anmälan om återupptagande av studier sker i samband med terminsregistrering för påföljande termin, efter uppehållet. Görs ej terminsregistrering betraktas det som studieavbrott.

Den som gör studieuppehåll kan under uppehållet tentera s.k. resttentamina om den studerande är omregistrerad förutvarande termin. Om den studerande önskar läsa enstaka kurser ur högre termin måste detta ansökas särskilt. Den studerande ansvarar själv för att eventuella val av profil/inriktning samt anmälan till kurser görs i tid inför återupptagandet av studierna (se avsnitt a.4).

a8.13 Studieavbrott
(Beslut av förvaltningsnämnden 1993-05-25)

Studerande som önskar göra avbrott anmäler detta på särskild blankett (pdf). En studerande som lämnar studierna utan att anmäla studieuppehåll och inte registrerar sig närmast följande termin anses ha avbrutit studierna. Den som avbrutit studierna får återkomma i utbildningen om det finns ledig plats som inte behövs för studerande som återkommer efter studieuppehåll och studerande som får byta läroanstalt och/eller program.

a8.14 Antagning till del av utbildningsprogram
(Beslut av förvaltningsnämnden 1993-05-25 och LiTH-styrelsen 1994-05-27).

Med antagning till del av utbildningsprogram avses antagning till programstudier med syfte att slutföra programmet till examen.

Ansökan om antagning till del av program skall inlämnas till studievägledningen i hus Origo, vid institutionen eller i Kåkenhus i Norrköping senast 15 maj inför hösttermin och senast 15 oktober inför vårtermin.

Vid ansökan om antagning till del av program prövas att den studerande uppfyller de allmänna och särskilda förkunskapskraven för tillträde till programmet och att den studerande har förkunskaper som motsvarar aktuell ingångsnivå i programmet. Antagning kan endast ske i mån av plats.

a8.15 Föreskrifter rörande examination och examinator

(DNR LiU 1109/00-40 2000-08-25) Innefattar även Anvisningar vid anordnande av skriftlig tentamen i sal, se http://www.liu.se/regler/.

a8.16 Ordningsföreskrifter för studerande vid tentamensskrivningar

DNR LiU 1341/99-40). Se http://www.liu.se/regler/.


a9 INTYG

a9.1 Intyg

Intyg för tjänstledighet från militärtjänstgöring för deltagande i enstaka tentamina samt inyg om registrering utfärdas av studerandeexpeditionen i hus Zenit respektive Kåkenhus. Intyg för anstånd med militärtjänstgöring utfärdas av respektive utbildningsprograms studievägledare.


IV UTBILDNINGSPLANER FÖR GRUNDLÄGGANDE UTBILDNING

b1 GEMENSAMMA BESTÄMMELSER

b1.1 Utbildningsprogram (60-180 poäng)

Vid LiTH anordnas följande utbildningsprogram (60-180 poäng)

Civilingenjörsutbildning 180 poäng

Matematisk-naturvetenskaplig utbildning 120-160 poäng

  • Datavetenskap (C)
  • Biologi
  • Fysik
  • Kemi
  • Matematik
  • Biologi/kemi med matematik
  • Kemisk biologi

Högskoleingenjörsutbildning 120 poäng

  • Byggnadsteknik (BI)
  • Data- och elektroteknik (DE)
  • Datateknik (DI)
  • Elektroteknik (EI)
  • Kemiteknik (KI)
  • Kemi och bioteknik (KBI) (ersätter Kemiteknik fr.o.m. ht 2003)
  • Maskinteknik (MI)
  • Medie- och kommunikationsteknik (MK)

Yrkeshögskoleutbildning 80 poäng

  • Industriell elektronik (YHele)

Yrkesteknisk högskoleutbildning 60 poäng

  • Industriell elektronik (YTHele)
  • Industriell träteknik (YTHträ)

Inom utbildningsprogrammen finns flera studieinriktningar/profiler. Studieinriktningarna/profilerna samt regler för val av dessa framgår av de programspecifika utbildningsplanerna.

b1.2 Examensfordringar

Högskolelagen 1 kap. 9 §
Den grundläggande högskoleutbildningen skall ge studenterna

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösasa problem samt
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

b 1.2.1 Krav för civilingenjörsexamen

Examensordningen SFS1998:1003

11. Civilingenjörsexamen

För att erhålla civilingenjörsexamen skall studenten ha

  • tillägnat sig kunskaper i matematik och naturvetenskapliga ämnen i en sådan omfattning som fordras för att förstå och kunna tillämpa de matematiska och naturvetenskapliga grunderna för det valda teknikområdet,
  • förvärvat kunskaper om och färdigheter i att utforma produkter, processer och arbetsmiljö med hänsyn till människors förutsättningar och behov samt till samhällets mål avseende sociala förhållanden, resurshållning, miljö och ekonomi,
  • förvärvat kunskapsmässiga förutsättningar att, efter något års yrkesverksamhet inom sitt område, självständigt kunna svara för utveckling eller utnyttjande av ny teknik på internationellt konkurrenskraftig nivå.

Fordringarna för civilingenjörsexamen och magisterexamen (kandidatexamen) på datavetenskapliga programmet vid LiTH är fullgjorda när den studerande har

  • dels förvärvat minst betyget godkänd i de kurser jämte övningar och laborationer den studerande enligt föreskrifterna i respektive utbildningsplan skall läsa
  • utfört ett examensarbete enligt föreskrifterna i avsnitt b3

Civilingenjörsutbildningen omfattar totalt 180 poäng. Datavetenskapliga utbildningsprogrammet omfattar 160 poäng.

b1.2.2 Krav för examen på matematiskt-naturvetenskapliga programmen

Utdrag ur "Benämningar och lokala tillämpningsregler avseende generella examina" från beslut i Universitetsstyrelsen 1994-03-17.

1. Magisterexamen (Master of ...)

1.1 Bestämmelser i examensordningen

1.1.1 Omfattning

Magisterexamen uppnås efter fullgjorda kursfordringar om sammanlagt minst 160 poäng. I huvudämnet krävs fördjupade studier på 80-poängsnivån med godkänt resultat.

1.1.2 Mål

De allmänna målen i 1 kap. 9 § högskolelagen samt de mål som respektive högskola bestämmer.

1.1.3 Övrigt

För att erhålla magisterexamen skall studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 20 poäng eller två om vardera minst 10 poäng. Detta/dessa skall ingå i huvudämnet. I huvudämnet får 40 poäng från forskarutbildning tillgodoräknas.

I examensbeviset skall examens huvudsakliga inriktning anges.

1.2 Benämningar och lokala tillämpningsregler

1.2.1 Filosofie magisterexamen

Huvudämnen: Bl a Biologi, Fysik, Kemi och Matematik (samt Datalogi).

2. Kandidatexamen (Bachelor of ...)

2.1 Bestämmelser i examensordningen

2.1.1 Omfattning

Kandidatexamen uppnås efter fullgjorda kursfordringar om sammanlagt minst 120 poäng. I huvudämnet krävs fördjupade studier på 60-poängsnivån med godkänt resultat.

2.1.2 Mål

De allmänna målen i 1 kap. 9 § högskolelagen samt de mål som respektive högskola bestämmer.

2.1.3 Övrigt

För att erhålla kandidatexamen skall studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 10 poäng. Detta skall ingå i huvudämnet.

I examensbeviset skall examens huvudsakliga inriktning anges.

2.2 Benämningar och lokala tillämpningsregler

2.2.1 Filosofie kandidatexamen

Huvudämnen: Bl a Biologi, Fysik, Kemi och Matematik (samt Datalogi).

3. Högskoleexamen (Diploma in ..)

3.1 Bestämmelser i examensordningen

3.1.1 Omfattning

Högskoleexamen kan uppnås efter fullgjorda kursfordringar om sammanlagt minst 80 poäng med viss inriktning enligt respektive högskolas närmare bestämmande.

3.1.2 Mål

De allmänna målen i 1 kap. 9§ högskolelagen samt de mål som respektive högskola bestämmer.

3.1.3 Övrigt

I examensbeviset skall examens huvudsakliga inriktning anges.

3.2 Benämningar och lokala tillämpningsregler

3.2.1 Högskoleexamen

Lokal tillämpningsregel: Minst 40 p i ett ämne.

b1.2.3 Krav för högskoleingenjörsexamen

Omfattning

Högskoleingenjörsexamen uppnås efter fullgjorda kursfordringar om sammanlagt minst 120 poäng.

Fordringarna för högskoleingenjörsexamen vid LiTH är fullgjorda när den studerande har

  • dels förvärvat minst betyget godkänd i de kurser, jämte övningar och laborationer den studerande enligt utbildningsplanen för respektive program skall läsa
  • dels fullgjort examensarbete enligt föreskrifterna nedan.

Högskoleingenjörsutbildningen omfattar vid LiTH totalt minst 120 poäng. Utbildningens kurser framgår av utbildningsplanerna. Dessutom kan frivilliga kurser ingå enligt nedan.

b1.2.4 Krav för yrkesteknisk examen

Omfattning

Yrkesteknisk examen uppnås efter fullgjorda kursfordringar om minst 60 poäng. Därtill ställs krav på tidigare, relevant yrkeserfarenhet.

Fordringarna för examen inom YTH vid LiTH är fullgjorda när hela utbildningen gåtts igenom med minst betyget godkänd i ingående kurser enligt läro- och timplanen. Utbildningen omfattar 60 poäng.

b1.2.5 Krav för teknologie kandidatexamen

Bestämmelser för kandidatexamen framgår av högskoleförordningen samt universitetsstyrelsens beslut (LiU 883/02-40):

"Kandidatexamen uppnås efter fullgjorda kursfordringar om sammanlagt minst 120 poäng. I huvudämnet krävs fördjupade studier på 60-poängsnivån med godkänt resultat. För att erhålla kandidatexamen skall studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 10 poäng. Detta skall ingå i huvudämnet".

Lokal tillämpningsregel:

  1. Minst 20 poäng i matematik
  2. Minst 30 poäng i kurser motsvarande civilingenjörs- och/eller högskoleingenjörsprogram och/eller fristående kurser vid Linköpings Tekniska Högskola, samt ett examensarbete om minst 10 poäng examinerat vid Linköpings Tekniska Högskola.

Huvudämne

Huvudämne i teknologie kandidatexamen vid LiTH är följande teknikområden: byggteknik, datateknik, elektroteknik, kemiteknik, maskinteknik och medieteknik.

Biämne

Utöver huvudämnet skall matematik ingå som biämne med lägst 20 poäng.

b1.2.6 Krav för teknologie magisterexamen med ämnesdjup.

Bestämmelser för magisterexamen framgår av högskoleförordningen samt universitetsstyrelsens beslut (LiU 883/02-40):

"Magisterexamen med ämnesdjup uppnås efter fullgjorda kursfordringar om sammanlagt minst 160 poäng. I huvudämnet krävs fördjupade studier på 80-poängsnivån med godkänt resultat. För erhållande av magisterexamen med ämnesdjup skall studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 20 poäng eller två om vardera minst 10 poäng. Detta/dessa skall ingå i huvudämnet. I huvudämnet får 40 poäng från forskarutbildning tillgodoräknas.".

Lokal tillämpningsregel:

  1. Minst 20 poäng i matematik
  2. Minst 20 poäng breddning i matematik/naturvetenskap/teknik som är skiljt från huvudämnet.
  3. Minst 40 poäng i kurser motsvarande program och/eller fristående kurser vid Linköpings Tekniska högskola samt ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 20 poäng examinerat vid Linköpings Tekniska Högskola. För de fall det självständiga arbetet utgörs av två 10-poängsarbeten skall det sista arbetet vara examinerat av Linköpings Tekniska högskola

Huvudämne

Huvudämne i teknologie magisterexamen med ämnesdjup vid LiTH är följande områden: Industriell ekonomi, Datateknik, Maskinteknik, Teknisk fysik, Elektroteknik, Transportsystem, Medieteknik.

Biämne

Utöver huvudämnet skall matematik ingå som biämne med lägst 20 poäng.


b2 KURSER

b2.1 Obligatoriska och valfria kurser

I läro- och timplanerna för respektive utbildningsprograms olika årskurser anges vilka kurser som är obligatoriska (o) resp. valbara (v). Regler för val bland valbara kurser framgår av utbildningsplanen för respektive utbildningsprogram samt av avsnitt a4.

I högskoleingenjörsexamen får ingå 5 poäng valfria universitetspoäng under förutsättning att det inte föreligger något överlapp av kursinnehållet med någon annan kurs i examen.

Önskar den studerande läsa annan kombination än den i läro- och timplanerna angivna skall ansökan därom inges till utbildningsnämnden.

b2.2 Frivilliga kurser (avser studerande på program 160-180 poäng)

Frivilligt kan - i den mån resurserna så tillåter och plats finns tillgänglig - läsas samtliga kurser, som förekommer i läro- och timplanerna för samtliga utbildningsprogram. Vid val av frivillig kurs gäller dock att de i kursplanen för kursen angivna förkunskaperna måste vara inhämtade.

De kurser som är valbara på annat utbildningsprogram kan efter särskilt beslut av utbildningsnämnden inräknas som valfri i examen. De kurser som anges som frivilliga (f) i läro- och timplan kan dock räknas endast som frivilliga.

Vid resursbrist kan LiTH:s styrelse besluta om inskränkning i rätten att läsa frivilliga kurser.

b2.3 Frivilliga kurser (avser studerande på utbildningar 60-120 poäng)

Studenten kan frivilligt - i den mån resurserna så tillåter och plats finns tillgänglig - läsa samtliga kurser, som förekommer i läro- och timplanerna för samtliga högskoleingenjörsprogram vid LiTH. Denna möjlighet gäller dock inte generellt för kurser inom utbildningar 160-180 poäng. Vid val av frivillig kurs för antagna till utbildningar 60-120 poäng gäller att de i kursplanen för kursen angivna förkunskaperna måste vara inhämtade.

Vid resursbrist kan LiTH:s styrelse besluta om inskränkningar i rätten att läsa frivilliga kurser.

b2.4 Forskarutbildningskurser

Det finns möjligheter för de studerande i civilingenjörsutbildning och matematiskt- naturvetenskaplig utbildning att läsa vissa forskarutbildningskurser. Information lämnas av respektive institutions forskarstudierektor.

b2.5 Anmälan

För anmälan till kurser se avsnitt a4.

b2.6 Inställd kurs

Kurser med få deltagare ( < 10) kan ställas in eller organiseras på annat sätt än vad som är angivet i kursplanen. Om kurs skall ställas in eller avvikelse från kursplanen skall ske prövas och beslutas detta av utbildningsnämnden.

b2.7 Schemaläggning

Schemaläggning av kurser görs efter, för kursen, beslutad blockindelning. För kurser med mindre än fem deltagare, och flertalet projektkurser lägges inget centralt schema.


b3 EXAMENSARBETE (Civilingenjörsexamen samt magisterutbildning)

Här anges allmänna bestämmelser för examensarbetet. Varje utbildningsnämnd har dessutom fastställt programspecifika regler. Dessa återfinns under respektive program.

b3.1 Allmänna bestämmelser

För att få avlägga civilingenjörsexamen, datavetenskaplig magisterexamen eller magisterexamen inom matematik/naturvetenskap fordras att den studerande har utfört ett godkänt examensarbete.

b3.2 Mål

Målet med examensarbetet är att visa att den studerande

  • kan använda sina under studietiden förvärvade kunskaper vid lösning av en förelagd uppgift med anknytning till utbildningen,
  • har god förmåga till professionell skriftlig och muntlig kommunikation,
  • kan tillgodogöra sig innehållet i relevant facklitteratur på området och sätta in sitt arbete i detta sammanhang,
  • kan kritiskt granska och diskutera ett i tal och skrift framlagt examensarbete,
  • kan använda kunskaper och färdigheter som erhållits vid studier på fördjupningsnivå C (60-poängsnivå) och D (80-poängsnivå).

b3.3 Omfattning

Examensarbetet omfattar 20 poäng på D-nivå för civilingenjörsutbildningen och programmet för datavetenskaplig magisterutbildning, magisterexamen inom matematik/naturvetenskap samt teknologie magister med ämnesdjup.

b3.4 Plats

Arbetet utföres inom eller utom LiTH. Examensarbetet kan i undantagsfall, efter godkännande från utbildningsnämnden, utföras vid en annan svensk teknisk högskola eller motsvarande lärosäte i Sverige eller utomlands. Om i sådana fall examinator ej är anställd vid LiTH följer examensarbetet bestämmelser vid det aktuella lärosätet. Detta innebär att även opposition och framläggning följer de regler som gäller vid det aktuella lärosätet.

b3.5 Redovisning

Examensarbetet skall redovisas muntligt och skriftligt på svenska eller engelska. Utbildningsnämnden kan medge användning av andra språk. Den muntliga redovisningen skall ske vid en framläggning som bör vara offentlig. Den skriftliga redovisningen skall ske i form av en professionellt utformad rapport. Rapporten och framläggningen skall följa de anvisningar som ges nedan. Rapporten bör efter framläggningen vara offentlig.

b3.6 Examinator

Examinator för ett examensarbete på D-nivå skall vara anställd vid ett av de ämnesområden som respektive utbildningsnämnd anger och skall ha behörighet för tjänst som professor, lektor eller forskarassistent inom området för examensarbetet. I de fall examinator ej är anställd vid LiTH skall denne ha behörighet för tjänst som professor eller lektor inom området för examensarbetet.
Examensarbetet betygsätts med en av betygsgraderna Godkänd eller Ej godkänd.

b3.7 Handledare

Handledare för examensarbetet utses i samråd med examinator.

b3.8 Kvalitetsansvar

Utbildningsnämnden har det övergripande ansvaret för kvaliteten på examensarbeten inom nämndens ansvarsområde. Kvalitetskontrollen sker på det sätt som fastställs av LiTH-styrelsen.

b3.9 Tid för påbörjande av examensarbete

Examensarbetet för civilingenjörsutbildningen får påbörjas tidigast efter uppnådda 135 poäng. För datavetenskaplig magisterutbildningen får examensarbetet påbörjas tidigast efter uppnådda 105 poäng.

Examensarbete inom teknologie magisterexamen med ämnesdjup (20 poäng D-nivå eller 10 poäng D-nivå) får påbörjas tidigast efter uppnådda sammanlagt 105 poäng varav 20 poäng skall vara inom huvudämnet och på minst C-nivå.

För matematiskt- naturvetenskapligt program hänvisas till respektive utbildningsplan.

Anmälan till examensarbete sker på berörd institution enligt institutionens anvisningar. Registrering av examensarbete i Ladok sker antingen i samband med kursanmälan eller genom anmälan till centrala studerandeexpeditionen i hus Zenit. Registrering och anmälan skall ske före påbörjandet av examensarbetet.

b3.10 Val av examensarbete

Val av examensarbete sker i samråd med examinator som ansvarar för att uppgiftens inriktning, omfattning och nivå uppfyller de krav som ställs vid respektive utbildningsprogram. För examensarbeten utförda i näringslivet skall i förekommande fall frågor rörande patent, upphovsmannarätt med mera regleras genom avtal före arbetets igångsättning, varvid man bör tillse att den skriftliga redovisningen efter framläggning skall vara offentlig.

b3.11 Rapporten

Rapporten som dokumenterar examensarbetet skall vara utförlig, väldisponerad och professionellt skriven. Det skall vara lätt att tillgodogöra sig innehållet i rapporten, varför stor vikt skall fästas vid den skriftliga framställningen. I rapporten skall tydligt framgå motivering till valet av lösningsmetod och det skall finnas en tydlig koppling mellan resultatanalys och åtgärdsförslag. Diskussionen av resultatet skall vara utförlig och visa på den studerandes förmåga till kritiskt tänkande.

Rapporten skall innehålla referenser och en kort sammanfattning. Om rapportspråket är svenska skall rapporten även innehålla en sammanfattning på engelska.

Tryckfärdigt manus till rapporten skall senast 10 arbetsdagar efter framläggningsdatum inlämnas till examinator. Om detta inte fullgörs skall ny framläggning genomföras.

b3.12 Framläggningen

Den muntliga framläggningen av arbetet sker efter det att examinator anser att arbetet är färdigt för presentation. Framläggningen skall ske under terminstid och tidigast när den studerande varit närvarande vid tre framläggningar av andra examensarbeten. Den muntliga presentationen av examensarbetet skall ge en sammanfattande bild av problemformuleringen, en beskrivning av lösningsarbetet och en presentation av det resultat som arbetet lett fram till.

Den studerande skall göra en framläggning som är riktad till auditoriet som helhet och inte enbart till dem som redan är insatta i arbetet. Under eller i anslutning till framläggningen skall tillfälle till frågor ges. Efter framläggningen skall opponenternas kritik bemötas. Arbetet kan godkännas först när det har redovisats muntligt, opponenternas kritik bemötts, och rapporten vid behov slutjusterats. Den studerande skall också vara godkänd som opponent på ett annat examensarbete innan poängen får tillgodoräknas i examen.

För matematiskt-naturvetenskapligt program hänvisas till utbildningsplanerna.

b3.13 Opposition

Opposition genomförs på examensarbete på D-nivå antingen före eller efter framläggning av eget examensarbete, men får genomföras först efter uppnådda 135 poäng samt när den studerande varit närvarande vid tre andra framläggningar. För datavetenskaplig magisterutbildningen får examensarbetet påbörjas tidigast efter uppnådda 105 poäng. För att räknas som en del av examensarbetet måste närvaron vid framläggningar av andra arbeten ske efter det att spärreglerna för respektive utbildningsprogram är uppfyllda.

För matematiskt-naturvetenskapligt program hänvisas till respektive utbildningsplan.

Opponenten skall främst diskutera och kommentera lösningsmetod, tänkbara alternativa lösningar och källbehandling. Därutöver skall rapportens principiella uppläggning, formella stilistiska synpunkter och det muntliga framförandet kommenteras. Avslutningsvis skall opponenten belysa det presenterade arbetets förtjänster och brister.

Oppositionen skall förmedla helhetsintrycket av arbetet och rapporten och opponenten skall därvid ge balanserad och konstruktiv kritik. Oppositionen bör tidsmässigt vara av ungefär samma omfattning som framläggningen och skall inkludera en diskussion där den som lägger fram sitt arbete bemöter och kommenterar opponenternas kritik.

b3.14 Examinators uppgifter

Examinator är ansvarig för att det godkända examensarbetet uppfyller högskolans krav. Innan examensarbetet får påbörjas åligger det examinator att kontrollera att studenten uppfyller villkoren för att få påbörja examensarbetet samt att fastställa inriktning och huvuduppgifter, vilka skall dokumenteras. Examinator övervakar kontinuerligt under arbetets gång att handledaren eller handledarna fullgör sina uppgifter väl. Examinator betygsätter examensarbetet med en av betygsgraderna Godkänd eller Ej godkänd.

b3.15 Handledarens uppgifter

Handledaren skall hjälpa den studerande att planera sitt arbete väl, se till att den studerande väljer en lämplig lösningsmetod och i övrigt engagera sig så att arbetet går framåt och blir färdigt enligt tidsplanen. Handledaren bör särskilt hjälpa till med att formulera inriktning och nödvändiga avgränsningar så att de motsvarar kraven på examensarbetets omfattning.

EXAMENSARBETE (Högskoleingenjörsutbildning, teknologie kandidatexamen)

Här anges allmänna bestämmelser för examensarbetet. Utbildningsnämnden har dessutom fastställt programspecifika regler. Dessa återfinns under resp program.

b3.16 Allmänna bestämmelser

För att få avlägga högskoleingenjörsexamen eller teknologie kandidatexamen fordras att den studerande har utfört ett godkänt examensarbete.

b3.17 Mål

Målet med examensarbetet är att visa att den studerande

  • kan använda sina under studietiden förvärvade kunskaper vid lösning av en förelagd uppgift med anknytning till utbildningen,
  • har god förmåga till professionell skriftlig och muntlig kommunikation,
  • kan tillgodogöra sig innehållet i facklitteratur på området och sätta in sitt arbete i detta sammanhang,
  • kan kritiskt granska och diskutera ett i tal och skrift framlagt examensarbete,
  • kan använda kunskaper och färdigheter som erhållits vid studier på fördjupningsnivå C (60-poängsnivån). För teknologie kandidat och högskoleingenjörsexamen 120 poäng skall examensarbetet vara på C-nivå.

b3.18 Omfattning

Examensarbetet omfattar 10 poäng för högskoleingenjörsutbildningen och för teknologie kandidatexamen.

b3.19 Plats

Arbetet utföres inom eller utom LiTH. Examensarbetet kan i undantagsfall, efter godkännande från utbildningsnämnden, utföras vid en annan svensk teknisk högskola eller motsvarande lärosäte i Sverige eller utomlands. Om i sådana fall examinator ej är anställd vid LiTH följer examensarbetet bestämmelser vid det aktuella lärosätet. Detta innebär att även opposition och framläggning följer de regler som gäller vid det aktuella lärosätet.

b3.20 Redovisning

Examensarbetet skall redovisas muntligt och skriftligt på svenska eller engelska. Utbildningsnämnden kan medge användning av andra språk. Den muntliga redovisningen skall ske vid en framläggning som bör vara offentlig. Den skriftliga redovisningen skall ske i form av en professionellt utformad rapport. Rapporten och framläggningen skall följa de anvisningar som ges nedan. Rapporten bör efter framläggningen vara offentlig.

b3.21 Examinator

Till examinator för examensarbete på C-nivå får endast utses den som vid Linköpings universitet innehar eller uppehåller anställning som professor, lektor, adjunkt, forskarassistent eller utländsk lektor inom ämnesområdet för examensarbetet.
Examensarbetet betygsätts med en av betygsgraderna Godkänd eller Ej godkänd.

b3.22 Handledare

Handledare för examensarbetet utses i samråd med examinator.

b3.23 Kvalitetsansvar

Utbildningsnämnden har det övergripande ansvaret för kvaliteten på examensarbeten inom nämndens ansvarsområde. Kvalitetskontrollen skall ske enligt bestämmelser som fastställs av LiTH-styrelsen.

b3.24 Tid för påbörjande av examensarbete

För högskoleingenjörsexamen 120 poäng och teknologie kandidatexamen får examensarbetet påbörjas tidigast efter uppnådda 90 poäng.

Examensarbete inom teknologie kandidatexamen får påbörjas tidigast efter uppnådda sammanlagt 90 poäng varav 10 poäng skall vara inom huvudämnet och på minst C-nivå.

Anmälan till examensarbete sker på berörd institution enligt institutionens anvisningar. Registrering av examensarbete i Ladok sker antingen i samband med kursanmälan eller genom anmälan till centrala studerandeexpeditionen i hus Zenit. Registrering och anmälan skall ske före påbörjandet av examensarbetet.

b3.25 Val av examensarbete

Val av examensarbete sker i samråd med examinator som ansvarar för att uppgiftens inriktning, omfattning och nivå uppfyller de krav som ställs vid respektive utbildningsprogram. För examensarbeten utförda i näringslivet skall i förekommande fall frågor rörande patent, upphovsmannarätt med mera regleras genom avtal före arbetets igångsättning, varvid man bör tillse att den skriftliga redovisningen efter framläggning skall vara offentlig.

b3.26 Rapporten

Rapporten som dokumenterar examensarbetet skall vara utförlig, väldisponerad och professionellt skriven. Det skall vara lätt att tillgodogöra sig innehållet i rapporten, varför stor vikt skall fästas vid den skriftliga framställningen. I rapporten skall tydligt framgå motivering till valet av lösningsmetod och det skall finnas en tydlig koppling mellan resultatanalys och åtgärdsförslag. Diskussionen av resultatet skall vara utförlig och visa på den studerandes förmåga till kritiskt tänkande.

Rapporten skall innehålla referenser och en kort sammanfattning. Om rapportspråket är svenska skall rapporten även innehålla en sammanfattning på engelska.

Tryckfärdigt manus till rapporten skall senast 10 arbetsdagar efter framläggningsdatum inlämnas till examinator. Om detta inte fullgörs skall ny framläggning genomföras.

b3.27 Framläggningen

Den muntliga framläggningen av arbetet sker efter att examinator anser att arbetet är färdigt för presentation. Framläggningen skall ske under terminstid och tidigast när den studerande är registrerad i årskurs 3 och har rapporterad närvaro vid en framläggning av ett annat examensarbete. Den muntliga presentationen av examensarbetet skall ge en sammanfattande bild av problemformuleringen, en beskrivning av lösningsarbetet och en presentation av det resultat som arbetet lett fram till.

Den studerande skall göra en framläggning som är riktad till auditoriet som helhet och inte enbart till dem som redan är insatta i arbetet. Under eller i anslutning till framläggningen skall tillfälle till frågor ges. Efter framläggningen skall opponenternas kritik bemötas. Arbetet kan godkännas först när det har redovisats muntligt, opponenternas kritik bemötts och rapporten vid behov slutjusterats. Den studerande skall också vara godkänd som opponent på ett annat examensarbete innan poängen får tillgodoräknas i examen.

b3.28 Opposition

Opposition genomförs antingen före eller efter framläggning av eget examensarbete men först när den studerande uppfyller kraven för påbörjande av examensarbete, se b3.24 samt har varit närvarande vid en annan framläggning. För att räknas som delmoment i examensarbetet skall närvaro vid annan framläggning ske när studenten är registerad på termin fyra eller högre på utbildningsprogrammet.

Oppositionen skall förmedla helhetsintrycket av arbetet och rapporten och opponenten skall därvid ge balanserad och konstruktiv kritik, och skall inkludera en teknisk diskussion där respondenten bemöter och kommenterar opponentens kritik. Opponenten skall främst föra en dialog med respondenten och i den dialogen diskutera och kommentera:

  • examensarbetets industriella/vetenskapliga relevans
  • ingenjörsmässig grund, inkluderande lösningsmetod och tänkbara alternativa lösningar
  • metod/metodologisk ansats
  • resultat, dvs examensarbetets tekniska innehåll
  • muntlig och skriftlig presentation: struktur, tydlighet, sprekbehandling och källbearbehandling (listor med detaljerade kommentarer typ stavfel lämnas med fördel direkt till respondenten)

Avslutningsvis skall opponenten belysa det presenterade arbetets förtjänster och brister. Oppositionen bör tidsmässigt vara av ungefär samma omfattning som framläggningen.

b3.29 Examinators uppgifter

Examinator är ansvarig för att det godkända examensarbetet uppfyller högskolans krav. Innan examensarbetet får påbörjas åligger det examinator att kontrollera att studenten uppfyller vilkoren för att få påbörja examensarbetet samt att fastställa inriktning och huvuduppgifter, vilka skall dokumenteras. Examinator övervakar kontinuerligt att handledaren eller handledarna fullgör sina uppgifter väl. Examinator betygsätter examensarbetet med en av betygsgraderna Godkänd eller Ej godkänd.

Examinator skall också bedöma oppositionen, dvs betygssätta (godkänd/underkänd) både opponent och respondent på detta moment. Examinatorn skall innan framläggningen förvissa sig om att opponenten är behörig att genomföra opposition samt har en adekvat och relevant bakgrund för att kunna genomföra en lyckad opposition enligt ovanstående kriterier.

b3.30 Handledarens uppgifter

Handledaren ska hjälpa den studerande att planera sitt arbete väl, se till att den studerande väljer en lämplig lösningsmetod och i övrigt engagera sig så att arbetet går framåt och blir färdigt enligt tidsplanen. Handledaren bör särskilt hjälpa till med att formulera inriktning och nödvändiga avgränsningar så att de motsvarar kraven på examensarbetets omfattning.


b4 PRAKTIK

LiTHs styrelse beslutade 2003-04-22 att slopa kravet på praktik i civilingenjörs-, högskoleingenjörs- och datavetenskaplig magisterexamen. Övergångsregler för studerande antagna före 2003-06-30 redovisas i separat dokument (pdf)


b5 DEL AV UTBILDNINGEN UTOMLANDS

Studerande kan byta ut studier vid LiTH mot studier vid en utländsk högskola och/eller förlägga examensarbetet utomlands.

Nedan anges några av de program som ger möjlighet till utlandsstudier. Vid utbyte av studier (kurser) vid LiTH mot studier utomlands svarar berörd utbildningsnämnd (utbildningsledare) för beslut om i förväg uppgjorda individuella studieprogram och om slutligt kursgodkännande och tillgodoräknande. Studerande som planerar att delta i ett utlandsprogram skall därför kontakta utbildningsledare (motsv) vid Tekniska fakultetskansliet.

Studiemedel utgår enligt samma regler som för studier i Sverige. En del program fördelar stipendier som bidrag till att täcka merkostnader.

b5.1 SOKRATES/ERASMUS - programmet

SOKRATES/ERASMUS-programmet ger möjlighet till utlandsstudier i ett antal europeiska länder under minst tre och högst tolv månader. Tiden kan användas för kursstudier och/eller examensarbete.

b5.2 Fjärde läsåret utomlands

Studerande i civilingenjörsutbildning och matematisk-naturvetenskaplig utbildning har möjlighet att förlägga fjärde årets studier till vissa utländska högskolor inom och utanför Europa genom programmet Fjärde läsåret utomlands.

b5.3 Utanför Europa för högskoleingenjörer

Studerande på högskoleingenjörsutbildningen kan förlägga sina studier i åk 3 till universitet utanför Europa, för närvarande i Australien.

b5.4 NORDPLUS-programmet

För utbyte med universitet och högskolor i de nordiska länderna finns ett speciellt utbytesprogram, NORDPLUS. Inom ramen för NORDPLUS finns ett antal nätverk för civilingenjörsutbildningar respektive högskoleingenjörs-utbildningar.

b5.5 Examensarbete utomlands

Examensarbete utomlands kan fullgöras inom ramen för ett utbytesprogram eller på egen hand efter godkännande av utbildningsnämnd/examinator.

b5.6 Stipendium för examensarbete vid utländskt universitet för Matematiskt Naturvetenskapliga program.

Gäller för studenter som studerar under årkurs 3 eller 4 vid ett matematisknaturvetenskapligt program (ej datavetenskap) vid LiTH och som inte deltar i något utbytesprogram.

Stipendiet skall täcka del av resekostnad till och från det utländska universitet där examensarbetet skall bedrivas. Hela examensarbetet skall vara förlagt utomlands. För examensarbete vid europeiska universitet är stipendiet på 2000 kr per student och för examensarbeten utanför Europa så uppgår stipendiet till 4000 kr per student.

Ansökan inges till utbildningsnämnden för matematik och naturvetenskap senast den 15 september för hösttermin och senast den 15 februari för vårtermin.

Ansökan skall innefatta:

  • en kort beskrivning/titel på examensarbetet
  • en verifikation från handledare vid det utländska universitetet
  • ett godkännande från institutionen

Urvalet sker efter följande ordning:

  1. Antal avklarade poäng inom programmet.
  2. Betyg på avklarade kurser inom programmet.

Maximalt utdelas sammanlagt 16000 kr per ansökningstillfälle.

b5. 7 Praktik utomlands

Praktik utomlands kan i begränsad omfattning ordnas genom IAESTE samt genom EU-programmet LEONARDO. Dessutom finns ett mindre antal platser för praktik och/eller examensarbete vid CERN i Geneve.

b5.8 Information om utlandsstudier

En informationsbroschyr om utlandsstudier samt erforderliga anmälningsblanketter kan erhållas i hus Origo och på studerandeexpeditionen i hus Zenit samt i Kåkenhus. Ev frågor besvaras av Ingrid Axberg Ahlsson, TFK, tel 013-281028. Ytterligare information finns också, se http://www.lith.liu.se/internationalisering.


b6 ÖVRIGA BESTÄMMELSER OCH ANVISNINGAR

b6.1 Bestämmelser för särskild behörighet

Den särskilda behörigheten är indelad i standardbehörigheter. Dessa uttrycks i form av kurser från det nya programgymnasiet. Även den som gått i det gamla linjesystemet på gymnasiet uppfyller behörighetskraven.

  • Civilingenjörsutbildning, 180 poäng (förutom Industriell ekonomi-internationell, teknisk fysik och elektroteknik-internationell samt kemisk biologi samt Datavetenskaplig utbildning, 160 poäng
    • Standardbehörighet E.2.1: Ma E, Fy B, Ke A
  • Civilingenjörsutbildning Industriell ekonomi-internationell samt teknisk fysik och elektroteknik-internationell
    • Standardbehörighet E.2.3: Ma E, Fy B, Ke A samt för respektive inriktning:
      • Tyska lägst C-språk kurs B/steg 3
      • Franska lägst C-språk kurs B/steg 3
      • Japanska lägst C-språk kurs B eller motsvarande (Japankunskap 40 p)
      • Spanska lägst C-språk kurs B/steg 3
  • Civilingenjörsutbildning Kemisk biologi
    • Standardbehörighet E.2.1: Ma E, Fy B, Ke B och Bi B, dispens ges för Ma E, Ke B och Bi B ht 2004.
  • Matematisk-naturvetenskaplig utbildning, 160 poäng
    • Se respektive utbildningsplan).
  • Högskoleingenjörsutbildning
    • Standardbehörighet E.3: Ma D, Fy B, Ke A
  • Yrkesteknisk högskoleutbildning
    • Standardbehörighet E.6
      Urval görs efter meritpoäng, som ges för godkänd yrkesverksamhet utöver de år som krävs enligt den särskilda behörigheten. Poängen beräknas med 0,1 poäng per heltidsmånad. Poäng ges inte för yrkesutbildning (motsvarande) som krävs för behörigheten. Högskoleprovet används inte vid urvalet.

Detaljerad information om urvalet ges i särskilda anvisningar från StudentCentrum/antagningen vid universitetet.

Lägst betyget Godkänd krävs i de kurser som ingår i standardbehörigheten.

b6.2 Anvisningar för studieplanering

Studerande som ej uppfyller villkor för uppflyttning till högre årskurs skall planera sina studier med hänsyn till detta. Resterande kurser och ett rimligt antal nya kurser skall samplaneras så att inhämtande av de resterande gynnas. Detta innebär bl a att kurserna tillsammans inte bör överstiga 150 timmar per period och att antalet tentamina bör hållas lågt.

Studieplanering skall göras tillsammans med respektive programs studievägledare.

Studerande som ej blivit studieberättigade, se bestämmelser för uppflyttning till högre årskurser för resp. program, äger ej rätt att delta i tentamen och laboration i dessa årskurser.

 
 

Linköpings tekniska högskola

Länk till sidans topp


Informationsansvariga: Utbildningsledarna, val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 2014-06-04 12:37