TDDD78 |
Objektorienterad programmering och Java, 6 hp
/Object Oriented Programming and Java/
För:
D
U
|
|
Prel. schemalagd
tid: 64
Rek. självstudietid: 96
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Datateknik, Datavetenskap Nivå (G1,G2,A): G1
|
|
Datavetenskap Datavetenskap, Datalogi
|
|
Mål:
IUAE-matris
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Förklara och applicera fundamentala begrepp inom objektorienterad programmering, t.ex. klasser, instanser, meddelanden, metoder, och polymorfism.
- Förstå och rita klassdiagram enligt UML-standarden.
- Redogöra för och tillämpa grundläggande designmönster.
- Implementera objektorienterade program i Java.
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Grundläggande begrepp inom programmering. Konkreta programmeringskunskaper i Python, motsvarande t.ex. kursen Funktionell och imperativ programmering i Python.
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Organisation: Kursen består av laborationer och ett programmeringsprojekt.
Kursen pågår hela vårterminen.
|
|
Kursinnehåll:
- Objektorienterade programmeringsbegrepp såsom klasser, instanser, meddelanden, metoder, polymorfism, instansvariabler och arv.
- Designprinciper och designmönster, speciellt användningen av polymorfism samt arv kontra delegering.
- Klassdiagram i UML.
- Programmeringsspråket Java och dess mest centrala klassbibliotek, inklusive programmering av enklare grafiska användargränssnitt.
|
|
Kurslitteratur: Valfri bok om Java och objektorienterad programmering. Föreläsningsanteckningar och annat material kommer att finnas tillgängligt på nätet.
|
|
Examination: |
PRA3
LAB3
|
Projekt (U,3,4,5) Laborationer (U,G) |
3 hp 3 hp
|
|
|
|