TSEA28 |
Datorteknik Y, 6 hp
/Computer Hardware and Architecture Y/
För:
U
Y
Yi
|
|
Prel. schemalagd
tid: 56
Rek. självstudietid: 104
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Datateknik, Elektroteknik Nivå (G1,G2,A): G1
|
|
Datavetenskap Datorteknik
|
|
Mål:
IUAE-matris
Kursens syfte är att ge kunskaper om hur datorer fungerar och programmeras på lägsta nivå. Efter kursen ska du kunna:
- Förklara hur en enkel dator är uppbyggd, alltså vilka komponenter som ingår och varför de ingår. Den enkla datorn ska ha stöd för beräkningsinstruktioner, minnesinstruktioner, hoppinstruktioner och subrutiner.
- Redogöra för hur man kan konstruera en fungerande dator med hjälp av digitala komponenter.
- Göra beräkningar med binär aritmetik såsom tvåkomplementskodade tal, så att du kan implementera beräkningsinstruktioner i en dator.
- Implementera instruktionsuppsättningen hos en dator genom att använda mikroprogrammering.
- Förklara olika grundläggande mekanismer som används för att förbättra prestandan i ett datorsystem, exempelvis pipelining, cache och DMA
- Känna till avancerade tekniker som används för att öka parallelismen i ett datorsystem såsom exempelvis superskalära processorer, multiprocessorsystem samt applikationsspecifika processorer
- Assemblerprogrammera en dator med med in/ut hantering och avbrott
- Känna till funktionen hos typiska in/ut-enheter i en dator
- Kunna analysera prestandan i ett datorprogram
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Grundläggande kunskaper i elektronik och digitalteknik. Kunna utföra enkla programmeringsuppgifter i något programspråk.
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Påbyggnadskurser Elektronik kandidatprojekt, Datorteknik och realtidssystem, Konstruktion av inbyggda DSP-processorer, Datorteknik- ett datorsystem på ett chip
|
|
Organisation: Kursen består av föreläsningar, labförberedande lektioner samt laborationer. För de som ännu inte läst digitalteknik ges även en introduktionsföreläsning som introducerar de begrepp som är nödvändiga i kursen.
Kursen pågår hela vårterminen.
|
|
Kursinnehåll: Binär aritmetik: addition, subtraktion, skift, multiplikation, ALU.
Datorarkitektur: Datormodeller, mikroprogrammering, adressering, avbrott, I/O-hantering, DMA, assemblerprogrammering, pipelining
Minneshierarki, cacheminne
Datorprestanda, profilering
Typiska I/O-enheter
Introduktion till avancerade datorarkitekturer, superskalära processorer, multiprocessorsystem, ASIPs
|
|
Kurslitteratur: Alan Clements:Computer Organization & Architecture - Themes and
Variations
Laborationsanvisningar
|
|
Examination: |
TEN1
LAB1
|
En skriftlig tentamen (U,3,4,5) En laborationskurs (U,G) |
3 hp 3 hp
|
|
|
Laborationskursen testar studenternas förmåga att skriva och verifiera mikroprogram och assemblerprogram. Dessutom testas förmågan att utföra in/ut matning med avbrottshantering samt att analysera och förbättra prestandan hos datorprogram. Samtliga obligatoriska moment i laborationsserien, inklusive förekommande individuella moment, ska vara utförda för att laborationskursen ska bli godkänd. |
|