TNE085 |
Projektkurs, CDIO, 12 hp
/Project Course CDIO/
För:
ED
|
|
Prel. schemalagd
tid: 34
Rek. självstudietid: 286
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Elektroteknik Nivå (G1,G2,A): A
|
|
Mål:
IUAE-matris
Syftet med denna kurs är att studenterna ska jobba med ett större projekt från förstudie till färdig prototyp. I kursen kommer lämpliga delar av "CDIO Syllabus" att fungera som styrdokument för lärmålen.
Projektarbetet ska genomföras på ett professionellt sätt, och det ska utveckla och befästa kompetenser enligt "CDIO Syllabus", genom att studenten får:
- Tillämpa kunskaper och metoder från tidigare kurser, speciellt analog- och digitalelektronik eller trådlösa kommunikationssystem, mobil kommunikation och nätverk.
- Vid behov ta fram ny kunskap.
- Integrera kunskaper från flera olika discipliner, såsom kommunikationselektronik, effektelektronik, mikrodatorer, programmering, trådlösa kommunikationssystem, kommunikationsnätverk etc. och tillämpa dessa i nya sammanhang.
- Formulera en kravspecifikation för projektet utgående från ett projektdirektiv, och därigenom bedöma projektets genomförbarhet med avseende på tekniska lösningar och tillgängliga resurser.
- Presentera projektresultatet dels för beställaren och dels för andra studenter, vilka ej kan förutsättas vara specialister inom de tekniska områden som täcks av projektet.
- Visa förmåga att självständigt leda projektarbetet med stöd av en projektmodell och med givna begränsade resurser i form av personal, materiel och tid.
- Planera, genomföra och följa upp ett projekt.
- Analysera och strukturera problem samt analysera och dra slutsatser från resultat.
- Ta initiativ och finna kreativa lösningar.
- Aktivt medverka till en väl fungerande projektgrupp genom god social kompetens.
Resultatet av projektarbetet ska :
- Hålla hög teknisk kvalité och baseras på moderna kunskaper och metoder i elektronikkonstruktion eller kommunikationssystem och nätverk.
- Dokumenteras i form av projekt- och tidplan samt i form av en teknisk rapport.
- Presenteras muntligt och i form av en demonstration av prototypen (konstruktionen).
- Ska vara av så god kvalité (dokumentmässigt och konstruktionsmässigt) att det kan följas upp i en efterstudie av kommande studenter.
Kursens syfte är också att studenterna ska tillgodogöra sig kunskaper och förmågor inom entreprenörskapsområdet med tyngdpunkt på affärsplanering för nya verksamheter. Efter kursen ska studenten:
- kunna redogöra för modeller som beskriver vad som krävs för att en ny verksamhet ska ha en stabil grund för sin vidare utveckling samt ha förmåga att bedöma verksamheters utvecklingsnivå med utgångspunkt i sådana modeller;
- kunna redogöra för vilken information och vilka analyser som krävs för att värdera ett utvecklingsprojekt ur ett affärsmässigt perspektiv samt ha förmåga att samla in och analysera relevant information i detta syfte.
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Analog elektronik, digitalelektronik, kretsteori, mikrodatorer, signaler och system, mobil telekommunikation, kommunikationsnätverk, trÃ¥dlösa system, grundläggande kunskaper inom kretskortstillverkning, t.ex. metoder och processer vid elektronikproduktion. Grundläggande programmeringskunskaper. Kunna genomföra ett projekt med stöd av en projektmodell som t.ex. LIPS.
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Organisation: Kursen bestÃ¥r av nÃ¥gra inledande föreläsningar, resten är självstudier. Varje projektgrupp, som skall bestÃ¥ av 5â?"8 studenter (beroende pÃ¥ totala antalet studenter i kursen), kommer att tilldelas en handledare som stödjer gruppen i dess arbete. Det finns även en begränsad tillgÃ¥ng till tekniska experter.
Till varje projekt finns en beställare, med vilken projektgruppen förhandlar fram en kravspecifikation. Innan projektarbetet påbörjas ska projektgruppen också ta fram en projekt- och tidplan för sitt projekt. Projekten skall bedrivas enligt LIPS-modellen. Kravspecifikation, projekt- och tidplan samt övriga projektdokument skall följa de mallar som ingår i LIPS.
Kursen pågår hela höstterminen.
|
|
Kursinnehåll: Projekten kommer att vara nära kopplade till programmens inriktningar/spÃ¥r: kommunikationselektronik, solceller och tryckt elektronik, trÃ¥dlösa nätverk, eller till företag verksamma inom dessa omrÃ¥den. Projekten kan komma att variera frÃ¥n Ã¥r till Ã¥r.
Här följer några exempel på tänkbara projekt.
- Inom effektelektronik: Styr- och reglerenhet för ström till el-bilar, växelriktare, enhet för att tillvarata bromsenergin i form av återladdning av batteriet i elfordon, etc.
- Inom tryckt elektronik: Ta fram en organisk display, styrenhet för en organisk display i konventionell elektronik, styr- och reglerenhet för smarta fönster, fönsterglaset blir mer eller mindre transparant beroende på ljusstyrkan ute/inne�
- Inom kommunikationselektronik: Radiofronten, ta fram en sändar/mottagarmodul enligt IEEE 80215.4 standard, Designa, tillverka och konfigurera en Zigbeemodul.
- Inom trådlösa nätverk: Designa, implementera, verifiera och validera simuleringsmodeller för att analysera olika typer av kommunikationsnätverk.
- Inom smarta hus: Klimatreglering inomhus, brand-/inbrotts-larm med webbövervakning, automatisk dammsugning, manövrering av hemtjänster via mobiltelefon (ljus, värme, garageport �).
|
|
Kurslitteratur: Böcker, kompendier och PM från tidigare studier. Projektrelaterad litteratur samt övrigt kompletterande materiel som specificeras på kursens hemsida. Kompendium om projektmodellen LIPS (köps på Bokakademin).
|
|
Examination: |
PRA1
UPG1
|
Projektarbete (U,G) Projektdokument, slutrapport (U,G) |
9 hp 3 hp
|
|
|
Projektarbetet kommer att bedömas utifrån de lärmål som omnämns i "CDIO Syllabus" (tillämpliga delar). Följande delar i projektarbetet kommer speciellt att granskas och ge betyget U/G:
- Kvalitén på den muntliga presentationen och efterföljande (publika) demonstration.
- Kvalitén på den tekniska lösningen / konstruktionen.
För godkänt på projektarbetsdelen måste båda ovanstående delar vara godkända. I övrigt ska en rapport om projektarbetet vara godkänd.
För godkänt slutbetyg ska projektarbetet och rapporten vara godkänd.
På kursen ges betygen Underkänd/Godkänd. |
|