TND002 |
Objektorienterad programmering, 6 hp
/Object-Oriented Programming/
För:
KTS
MT
|
|
Prel. schemalagd
tid: 52
Rek. självstudietid: 108
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Datateknik Nivå (G1,G2,A): G1
|
|
Mål:
IUAE-matris
Kursen ska ge kunskaper om objektorienterad programutveckling
och programmering i ett objektorienterat programspråk, Java. Efter kursen ska deltagaren kunna:
- skriva enkla program för in- och utmatning av tal och text dels för kommandofönster och dels med dialogrutor.
- förklara skillnaden mellan inbyggda typer och klasstyper/objekt samt skillanden mellan enkla variabler och referensvariabler.
- förklara skillnaden mellan instansvariabler och klassvariabler samt skillnaden mellan instansmetoder och klassmetoder.
- designa och implementera egna klasser samt använda dem.
- använda vanliga standardklasser från Java API.
- skriva program för filhantering, särskilt för textfiler.
- förklara begreppen arv, polymorfism och dynamisk bindning samt begreppen abstrakt klass och interface.
- designa och implementera egna klasshierarkier samt använda dem.
- skriva program med enkla grafiska gränssnitt.
- förklara begreppet händelsestyrda program.
- för ett givet problem utveckla ett objektorienterat program bestående av ett antal klasser samt dokumentera detta i UML.
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) En grundläggande kurs i programmering
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Påbyggnadskurser Programmering i C++
|
|
Organisation: Föreläsningar, lektioner och laborationer.
|
|
Kursinnehåll: ProgramsprÃ¥ket Java, variabler och datatyper, in- och utmatning, styrsatser.
Klasser och objekt, instansvariabler och instansmetoder, klassvariabler och klassmetoder. Objektorienterad programutveckling, klassdiagram och UML.
Standardklasser och Java API. Ã"rvning, subklasser och superklasser, polymorfism och dynamisk bindning, abstrakta klasser och interface.
Strömmar och filer, felhantering. Program med grafiska användargränssnitt, grafiska komponenter och layouthanterare, händelsestyrda program.
|
|
Kurslitteratur: Java direkt med Swing, Jan Skansholm, Studentlitteratur, 7:e upplagan år 2013 (eller senare).
|
|
Examination: |
DAT1
LAB1
|
Tentamen med datorstöd (U,3,4,5) En laborationskurs (U,G) |
3 hp 3 hp
|
|
|
|
|