TDDE23 |
Funktionell och imperativ programmering, del 1, 6 hp
/Functional and Imperative Programming, Part 1/
För:
D
U
|
|
Prel. schemalagd
tid: 48
Rek. självstudietid: 112
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Datateknik, Datavetenskap Nivå (G1,G2,A): G1
|
|
Mål:
IUAE-matris
Kursens syfte är dels att studenterna ska skaffa sig erfarenheter av att använda datorsystem på ett sådant sätt att laborativ verksamhet i framtida kurser underlättas, dels att studenterna ska bygga upp grundläggande erfarenheter inom programmering. Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
- obehindrat använda de datorsystem för laborativ verksamhet som institutionen tillhandahåller
- redogöra för grundläggande begrepp inom programmering
- utforma och implementera enkla algoritmer i ett programspråk
- metodiskt lösa programmeringsrelaterade problem med hjälp av ett interaktivt arbetssätt med implementering, testning och felsökning
- konstruera program i Python
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Påbyggnadskurser Funktionell och imperativ programmering i Python
|
|
Organisation: Kursen inleds med ett kortare avsnitt där grundläggande Linux-färdigheter tränas. Bakgrunden introduceras pÃ¥ ett par föreläsningar, men huvuddelen av arbetet sker under laborationer. Efter detta följer huvuddelen av kursen som behandlar grundläggande färdigheter i programmering. Ryggraden i kursen är veckovisa seminarier. De olika seminariegrupperna har olika angreppssätt och studenterna fÃ¥r själva välja grupp, baserat pÃ¥ lärstil och tidigare erfarenheter. Ã"ven i denna del sker dock huvuddelen av arbetet under laborationer. Enstaka föreläsningar ges som stöd.
|
|
Kursinnehåll: Följande ämnen behandlas under föreläsningar, seminarier och laborationer:
- universitetets IT-resurser
- programspråket Python och dess konstruktioner
- metodik för interaktiv och inkrementell programutveckling
- testnings- och felsökningsmetodik
|
|
Kurslitteratur: Zelle, John M. (2010) Python Programming: An Introduction to Computer Science. Franklin, Beedle & Associates Inc. ISBN 978-1-59028-241-0
|
|
Examination: |
UPG1
LAB1
|
Obligatoriska uppgifter i datorintroduktion (U,G) Inledande laborationskurs (U,G) |
1 hp 5 hp
|
|
|
Momentet UPG1 innefattar en webbaserad introduktionskurs med avslutande uppgift samt ett antal "prova på"-laborationer. Momentet LAB1 innefattar ett antal uppgifter i programspråket Python.
På kursen ges betygen Underkänd/Godkänd. |