TDEI13 |
Affärssystem: process och implementering, 6 hp
/Enterprise Resource Planning Systems: Process and Implementation/
För:
D
I
Ii
IT
U
|
|
Prel. schemalagd
tid: 46
Rek. självstudietid: 114
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Industriell ekonomi Nivå (G1,G2,A): A
|
|
Mål:
IUAE-matris
Syftet med kursen är att utifrån det köpande och användande företagets perspektiv tillhandahålla förståelse av och metoder för hur affärssystem upphandlas, införs och används. Kursen tillhandahåller även grundläggande kunskaper om affärssystems uppbyggnad. Fokus för det praktiska arbetet läggs på användning av nya affärssystemapplikationer. Efter genomgången kurs ska du:
- Förstå innebörden av begreppet affärssystem
- Kunna bedöma utmaningar och möjligheter vid val, införande och användning av affärssystem
- Kunna söka reda på och tolka akademiska artiklar med relevans för affärssystemanvändning
- Kunna muntligen och skriftligen presentera egna analyser och konstruktivt diskutera andras analyser
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) FörstÃ¥ innebörden av termer som informationssystem, information, data och ha grundläggande insikter i samspelet mellan organiserad verksamhet och informationssystemanvändning.
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Organisation: Undervisningen bedrivs i form av ett antal inledande föreläsningar/seminarier och handledning av projektarbete som genomförs i grupp. Kurslitteraturen duggas av under kursens första hälft. Under kursens andra halva ligger fokus pÃ¥ falldiskussioner â?" sÃ¥väl utifrÃ¥n andras fallstudier som kursdeltagarnas egna projekt. Kursen bygger mycket pÃ¥ aktiv studentmedverkan i undervisningen. Svenska affärssystemföretag och kundföretag involveras i kursen.
|
|
Kursinnehåll: Att köpa standardsystem i stället för att egenutveckla har blivit allt vanligare de senaste femton Ã¥ren. Affärssystem (eng. ERP) stÃ¥r idag för en betydande del av organisationers administrativa datahantering. Olika typer av leveransföretag, olika systemlösningar samt strategiska marknadsperspektiv presenteras i kursen.
- Del 1: Val och bedömning av affärssystem: Det finns en mängd olika
affärssystem på marknaden som också erbjuder kunden olika lösningar för informationsstöd i verksamheten. Vilket affärssystem som väljs kan ha stor betydelse för en kunds verksamhet lång tid framöver. Vikt kommer att
läggas vid metoder för hur kunderna ska välja och bedöma affärssystem.
- Del 2: Implementering av affärssystem: Implementering av affärssystem kan ta frÃ¥n tre veckor till tre Ã¥r. Denna del syftar till att skapa förstÃ¥else av problematiken vid byte av affärssystem i kundens verksamhet. Ã"ven ett leverantörsperspektiv presenteras dvs. att (ut-) värdera kundens behov och skapa förstÃ¥else och anpassning av affärssystem till kundens verksamhetsprocesser (metoder för verksamhets- /processanalys/kartläggning). Metoder ges för hur affärssystem implementeras.
- Del 3: Användning av affärssystem: Användning av ett affärssystem efter en investering fortsätter i många år. Baserat på grundläggande kunskaper om affärssystems uppbyggnad och användningsområden förs en diskussion av den ömsesidiga påverkan som sker mellan verksamheten, användarna och affärssystemet. En väsentlig sida av användningen är hur affärssystem möjliggör förändring och utveckling av företagets styrsystem, t ex genom förenklad tillgång till ickemonetära nyckeltal. Flera företagsfall analyseras och diskuteras.
|
|
Kurslitteratur: Aktuella akademiska artiklar. (IEI)
|
|
Examination: |
PRA1
UPG1
UPG2
|
Projekt utförda i mindre grupper och med teman grupperna väljer i samråd med examinator presenteras skriftligt och diskuteras vid seminarier (U,3,4,5) Skriftligt test (U,3,4,5) Aktivt deltagande i seminarier, undervisningsfall mm (U,G) |
3 hp 2 hp 1 hp
|
|
|
För att bli godkänd ska studenten vidare ha aktivt deltagit i seminarier, fullgjort inlämning av reflektionsrapporter avseende litteratur och undervisningsfall, förberett deltagit i diskussioner av kurslitteratur, undervisningsfall och andra gruppers arbeten, samt aktivt ha medverkat i ett avslutat projektarbete som presenterats muntligt och skriftligt enligt de riktlinjer som ges i kursen. |