TDIU20 |
Objektorienterad programmering, 4 hp
/Object Oriented Programming/
För:
DI
EL
|
OBS! |
Får ej ingå i examen samtidigt som TDIU04 eller TDDI14
|
|
Prel. schemalagd
tid: 32
Rek. självstudietid: 75
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Datateknik Nivå (G1,G2,A): G1
|
|
Mål:
IUAE-matris
Studenten ska tillägna sig kunskaper om och färdigheter i objektorienterad programmering, speciellt i programspråket C++.
Efter genomgången kursen ska studenten: kunna
- identifiera och använda vanliga idiom inom objektorienterad C++-programmering
- konstruera enskilda, icke-triviala klasser i C++
- konstruera polymorfa klasshierarkier i C++
- skapa program för att separat testa en klassimplementation
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Grundläggande kurs inom imperativa programmering, gärna C++
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Organisation: Nytt material presenteras under föreläsning och diskuteras sedan i mindre grupper under lektion. Därefter övar studenten med egen problemlösning under laborationer.
|
|
Kursinnehåll:
- Abstraktion med sammansatta datatyper
- Repetition pekare och minneshantering
- Objektorintering
- Klasser
- Koncept
- Arv
- Polymorfi
- Kort introduktion till UML (klassdiagram)
- Repetition filuppdelning
- Kompileringsverktyget make
|
|
Kurslitteratur: Bjarne Stroustrup. Programming: principles and practice using C++. 5. utg. Pearson Education, 2014
|
|
Examination: |
DAT1
LAB1
|
Datortentamen (U,3,4,5) Datorlaborationer (U,G) |
1 hp 3 hp
|
|
|
|