studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2017
 
TNM100 Strukturerade metoder för användarupplevelse (UX), 6 hp
/Structural Methods for User Experience (UX)/

För:   MT  

 

Prel. schemalagd tid: 42
Rek. självstudietid: 118

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Medieteknik, Datateknik   Nivå (G1,G2,A): A

  Mål:  IUAE-matris
Kursen avser att ge kunskaper om och färdigheter i tekniker och metoder för att formellt modellera, specificera och analysera egenskaper hos system, samt verktyg och metoder för att säkerställa att systemegenskaper relaterade till användaruplevelse implementeras och bevaras under utvecklingsprocessen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • Applicera formella metoder och tekniker för att specificera, analysera, designa och utvärdera användarupplevelse (UX) i ett komplext system.
  • Följa samt redogöra för typiska processer och aktiviteter inom användarcentrerad systemutveckling (UCD).
  • Argumentera för val av metoder, tekniker och design samt presentera muntligt och skriftligt.
  • Kritiskt granska tillämpningar av teorier, metoder och tekniker vid design av användarupplevelse och kunna identifiera och analysera vetenskapligt underbyggda resultat.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • Applicera formella metoder och tekniker för att specificera och analysera användarupplevelse (UX) relaterat till användning, kontext samt grafisk design för ett komplext system
  • Följa samt redogöra för typiska processer inom användarcentrerad systemutveckling (UCD).


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Människa-dator interaktion (HCI), programvaruutveckling. Kurser på medieteknikprogrammet: Kommunikation och användargränssnitt, Medietekniskt kandidatprojekt.

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Organisation:
Kursen omfattar föreläsningar (vissa i seminarieform), övningar/laborationer samt tre inlämningsuppgifter. Inlämningsuppgifterna bestäms i samråd med lärare, två av dessa utförs individuellt och en i grupp och de rapporteras skriftligt.

  Kursinnehåll:
  • Aspekter pÃ¥ användarupplevelser inom systemutveckling
  • Formella metoder inom människa-datorinteraktion
  • Interaktionsdesign av komplexa system
  • Användbarhet, användarcentrerad design (UCD), användarupplevelse och design (UXD)


  Kurslitteratur:
Mattias Arvola (2014) "Interaktionsdesign och UX â?" om att skapa en god användarupplevelse".
ISBN 978-91-44-09764-0


  Examination:
UPG1 UPG2 UPG3
Individuell inlämningsuppgift (U,3,4,5)
Individuell inlämningsuppgift (U,3,4,5)
Grupparbete (U,3,4,5)
2 hp
2 hp
2 hp
 
Kursbetyg sätts genom sammanvägning av de tre betygsgrundande examinationsmomenten



Undervisningsspråk är Svenska.
Institution: ITN.
Studierektor: Camilla Forsell
Examinator: Camilla Forsell
Ansvarig programnämnd: Data&Medie

Engelsk kursplan


Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 04/24/2017