studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2017
 
TNCG15 Advanced Global Illumination and Rendering, 6 hp
/Advanced Global Illumination and Rendering/

För:   CS   D   DAV   IT   MT   U  

 

Prel. schemalagd tid: 34
Rek. självstudietid: 126

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Medieteknik, Datateknik   Nivå (G1,G2,A): A

  Mål:  IUAE-matris
Kursen ger en omfattande översikt av avancerad metoder i datorbildsyntes. Kursens fokus är på globala belysningsmodeller, på simulering av indirekt belysning i tredimensionella scener, som består av diffus eller perfekt reflekternade ytor. Kursen behandlar också genomskinliga volymer.

  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Datorgrafik, 3D datorgrafik och animering.

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Organisation:
Förläsningar, en studentpresentation av en vetenskaplig artikel och ett programmeringsprojekt.

  Kursinnehåll:
Kursens innehåll är: optik och ljus, algoritmer för "raytracing" och "radiosity", Monte Carlo sampling och integration, metoder för att lösa en renderingsekvation, stokastisk "path tracing", introduktion till finita elementemetoder, matrisradiosity och progressiv raytracing, meshgenerering för radiosity.

  Kurslitteratur:


  Examination:
UPG1
Projektarbete med muntlig och skriftlig presentation. (U,3,4,5)
6 hp
 
För godkänd kurs krävs en presentation av en vetenskaplig artikel i mitten av kursperioden och ett programmeringsprojekt med en skriftlig projektrapport. Kursbetyget baseras på programmeringsprojektet och projektrapporten.



Undervisningsspråk är Engelska.
Institution: ITN.
Studierektor: Camilla Forsell
Examinator: Mark E Dieckmann
Ansvarig programnämnd: Data&Medie

Engelsk kursplan


Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 06/27/2016