TNCG15 |
Advanced Global Illumination and Rendering, 6 hp
/Advanced Global Illumination and Rendering/
För:
CS
D
DAV
IT
MT
U
|
|
Prel. schemalagd
tid: 34
Rek. självstudietid: 126
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Medieteknik, Datateknik Nivå (G1,G2,A): A
|
|
Mål:
IUAE-matris
Kursen ger en omfattande översikt av avancerad metoder i datorbildsyntes. Kursens fokus är på globala belysningsmodeller, på simulering av indirekt belysning i tredimensionella scener, som består av diffus eller perfekt reflekternade ytor. Kursen behandlar också genomskinliga volymer.
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Datorgrafik, 3D datorgrafik och animering.
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Organisation: Förläsningar, en studentpresentation av en vetenskaplig artikel och ett programmeringsprojekt.
|
|
Kursinnehåll: Kursens innehåll är: optik och ljus, algoritmer för "raytracing" och "radiosity", Monte Carlo sampling och integration, metoder för att lösa en renderingsekvation, stokastisk "path tracing", introduktion till finita elementemetoder, matrisradiosity och progressiv raytracing, meshgenerering för radiosity.
|
|
Kurslitteratur:
|
|
Examination: |
UPG1
|
Projektarbete med muntlig och skriftlig presentation. (U,3,4,5) |
6 hp
|
|
|
För godkänd kurs krävs en presentation av en vetenskaplig artikel i mitten av kursperioden och ett programmeringsprojekt med en skriftlig projektrapport. Kursbetyget baseras på programmeringsprojektet och projektrapporten. |