TDTS10 |
Datorarkitektur, 6 hp
/Computer Architecture/
För:
I
Ii
|
|
Prel. schemalagd
tid: 48
Rek. självstudietid: 112
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Datateknik Nivå (G1,G2,A): G1
|
|
Mål:
IUAE-matris
Den här kursen ger studenterna kunskap om hur en dator fungerar och en förståelse för en dators arkitektur och organisation. Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
- Förstå och förklara hur ett datorsystem fungerar.
- Göra en koppling mellan program och det sätt på vilket de körs på den aktuella hårdvaran.
- Utvärdera komplexiteten av moderna datorsystem och identifiera vilka de stora problemen är och hur de löses.
- Identifiera de viktigaste parametrarna som påverkar kvaliteten på ett datorsystem, hur de förhåller sig till systemets komplexitet och indirekt även kostnad.
- Förstå tekniska specifikationer av mikroprocessorer. Beskriva en modern processors arkitektur, utvärdera och jämföra. Rapportera både skriftligt och muntligt.
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Digitalteknik, Grundläggande programmering
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Organisation: Kursen består av föreläsningar och laborationer.
|
|
Kursinnehåll: Komponenter i en dator, datorprestanda, instruktion set, RISC vs CISC, aritmetik, pipe-lining, instruktion nivå parallellism, minneshierarki, cacheminne, virtuellt minne, input / output hantering och interconnect struktur, parallell programmering, grafikprocessorer.
|
|
Kurslitteratur: William Stallings: Computer Organization and Architecture, 10th edition, Peason, 2016
|
|
Examination: |
TEN2
LAB1
|
Skriftlig tentamen (U,3,4,5) Laborationskurs (U,G) |
3 hp 3 hp
|
|
|
|
|