studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2017
 
TBMT33 Systembiologisk modellering, kandidatprojekt, 16 hp
/System Biology and Modelling, Bachelor Project/

För:   TB  

 

Prel. schemalagd tid: 125
Rek. självstudietid: 302

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Bioteknik   Nivå (G1,G2,A): G2

  Mål:  IUAE-matris
Den studerande förväntas systematiskt integrera sina kunskaper förvärvade inom biologi, biokemi, matematik, programmering och allmän problemlösning. Detta genomförs oftast genom att lösa en systembiologisk frågeställning, där studenten mha matematisk modellering besvarar en riktig vetenskaplig fråga baserad på riktiga biologiska data, som inte är besvarad tidigare. Andra typer av projekt inom ämnesområdet bioteknik kan också föreslås, om man själv hittar en handledare.
Individuella och yrkesmässiga färdigheter: Den studerande förväntas visa förmåga att
  • planera, genomföra och redovisa ett självständigt arbete
  • formulera frågeställningar samt avgränsa inom givna tidsramar
  • söka och värdera vetenskaplig litteratur
Arbeta i grupp och kommunicera: Den studerande förväntas visa förmåga att
  • professionellt uttrycka sig skriftligt och muntligt i de olika formerna som examineras: grupp-redovisning för kund, muntlig presentation (3 st), posterpresentation, och skriftlig rapport
  • kritiskt granska och diskutera ett i tal och i skrift framlagt självständigt arbete
CDIO yrkesmässighet: Den studerande förväntas kunna
  • göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
För tillträde till kursen se LiTH:s generella regelverk för kandidatarbete inom Civilingenjörsprogram i studiehandboken. Därutöver krävs Programmering och problemlösning och Biokemi 2. För att starta med själva projektdelen är det också en förutsättning att man genomgått TBMT19 under de första förberedande veckorna av kursen. Om man inte klarat TBMT19 i och med omduggan förutsätts man göra en kompletterande uppgift.

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Organisation:
Kursen utgörs av ett av självständigt arbete. För varje studerande/grupp av studenter utses en handledare och examinator. Dessa projekt är mer eller mindre nyformulerade varje år, och bedrivs 2 och 2 i det vardagliga arbetet, men sitter ihop 6 och 6 i en mera övergripande projektindelning.
Kursen pågår hela vårterminen


  Kursinnehåll:
Bestäms individuellt för varje student i samråd med examinator och handledare. Arbetet skall utföras inom huvudområdet för examen, dvs teknisk biologi.

  Kurslitteratur:
Bestäms individuellt för varje student i samråd med examinator och handledare. Detta härrör från det faktum att projekten är specifika för varje studentpar.

  Examination:
PRA1 UPG1
Projektarbete och redovisningar (U,G)
Opposition och auskultation (U,G)
15 hp
1 hp
 
I projektarbetet ingår en skriftlig rapport, poster, grupppresentation för kund, muntlig framläggning (vid 3 tillfällen) samt reflektionsdokument. Redovisningen i denna kurs innebär att manus för kandidatarbete finns färdigt för publicering, att en poster ska finnas tryckt och försvarad vid ett posterpresentationstillfälle, att man presenterat projektet vid minst ett presentationstillfälle, att man haft en godkänd kundpresentation, samt att ett individuellt reflektionsdokument över genomfört arbete är inlämnat.
På kursen ges betyg Underkänd/Godkänd.



Undervisningsspråk är Engelska.
Institution: IMT.
Studierektor: Marcus Larsson
Examinator: Gunnar Cedersund
Länk till kurshemsida på kursgivande institution
Ansvarig programnämnd: Kemi&Biologi

Engelsk kursplan


Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 02/26/2016