TNM091 |
Medieproduktion för immersiva miljöer, 6 hp
/Media Production for Immersive Environments/
För:
MT
|
|
Prel. schemalagd
tid: 42
Rek. självstudietid: 118
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Medieteknik Nivå (G1,G2,A): A
|
|
Mål:
IUAE-matris
Att studera och utforska de tekniska och artistiska villkoren för medieproduktion för storskaliga immersiva miljöer som domdisplayer, VR-kuber och krökta panoramadisplayer.
Sådana miljöer erbjuder stora möjligheter att skapa spännande och ovanliga medieformer, men det innebär också särskilda utmaningar för att designa och skapa innehållet.
Efter genomgången kurs skall studenten ha:
- deltagit i skapandet av en visualisering eller annat immersivt medieprojekt i samarbete med andra
- tillämpat tidigare förvärvade kunskaper om design, medieproduktion och/eller medieteknik för att skapa ett immersivt innehåll
- använt produktionsverktyg inom visualisering, immersiva medier och domformat
- utvecklat ett kritiskt såväl som professionellt förhållningsssätt gentemot existerande praxis för produktion inom området
- reflekterat över sin roll, sin kompetens och sina kunskaper i förhållande till projektet och med avseende på relevansen för framtida yrkesverksamhet.
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Programmeringskunskaper i C++. Erfarenhet av 3D datorgrafik och videoproduktion. Kunskaper i ljudteknik är nödvändiga om ljud också ska ingå i projektarbetet.
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Organisation: Ett mindre antal föreläsningar ges för att presentera utrustning och teknik för produktionen, samt att föreslå inriktning och angreppssätt för medieproduktionen. Några laborationer kommer att ges för att bekanta deltagarna med utrustningen och några grundläggande produktionsmetoder.
Kursens huvudsakliga fokus ligger dock på studentens egen inlärning och projektarbete i grupp. Projektet kan innebära samarbete med en externa producenter, artister och offentliga institutioner inom fälten vetenskaplig visualisering och kommunikation, samhällsinformation, pedagogik samt konst och underhållning. Projektet kan därför komma att utföras inom ramarna för en redan existerande produktionsprocess.
|
|
Kursinnehåll: Kursen baseras på konkret användning av tekniskt avancerad medieteknik, exempelvis en kombination av (stereo)video, datorgrafik (interaktiv eller förrenderad), audio samt eventuella andra medier som är lämpliga för presentationen.
|
|
Kurslitteratur: Området är förhållandevis nytt och saknar starkt stöd i läroböcker. Vissa referensverk kommer att användas, kompletterade med forskningsartiklar och lämpliga tutorials.
|
|
Examination: |
LAB1
PRA1
|
Laborationer (U,G) Projekt (U,3,4,5) |
1 hp 5 hp
|
|
|
Examinationen baseras på deltagande i de olika stegen i produktionsprocessen och studentens individuella bidrag, samt en bedömning av slutresultatet av projektet. |