TDDD60 |
Interaktiva system, 4 hp
/Interactive Systems/
För:
D
|
|
Prel. schemalagd
tid: 40
Rek. självstudietid: 67
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Datateknik, Datavetenskap Nivå (G1,G2,A): G1
|
|
Datavetenskap Datalogi, kognitionsvetenskap
|
|
Mål:
IUAE-matris
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- definiera, prioritera, och kommunicera användarnära designmål för interaktiva system
- värdera och argumentera för en viss designlösning bland alternativa lösningar
- göra en designspecifikation för ett användargränssnitt
- konstruera en interaktiv gränssnittsprototyp i ett datorverktyg
- planera, genomföra och kommunicera ett användbarhetstest
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Grundläggande programmeringskunskaper.
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Påbyggnadskurser Utveckling av interaktiva system, Interaktionsprogrammering, Avancerad interaktionsdesign
|
|
Organisation: Föreläsningar, laborationer och egna övningar.
|
|
Kursinnehåll: Hantverk:
- Utveckla system som ska användas av en beställare (kund).
- Grundläggande färdighet i att konstruera välfungerande användargränssnitt enligt rådande standarder och principer.
- Utvärdera interaktiva systems användbarhet.
Ã"mnen:
- Grundläggande begrepp i människa-datorinteraktion.
- Designprinciper och riktlinjer för användargränssnitt.
- Prototypning av grafiska användargränssnitt.
- Användarstudier.
- Designmetoder.
- Användargränssnitt.
- Användbarhetsutvärdering.
Teknik:
- Prototypningsverktyg för utveckling av interaktiva system.
|
|
Kurslitteratur: Kurslitteratur anslås på kurshemsidan.
|
|
Examination: |
UPG1
UPG2
|
Uppgift med skriftlig och muntlig redovisning (U,3,4,5) Uppgift med skriftlig och muntlig redovisning (U,3,4,5) |
1,5 hp 2,5 hp
|
|
|
|