TNCG13 |
SFX - Tricks of the Trade, 6 hp
/SFX - Tricks of the Trade/
För:
MT
|
|
Prel. schemalagd
tid: 36
Rek. självstudietid: 124
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Medieteknik Nivå (G1,G2,A): A
|
|
Mål:
IUAE-matris
Kursens mål är att integrera alla olika ämnen i datorgrafik genom att studenterna får möta utvecklare och användare avd essa tekniker i SFX-industrin.
Lärandemålen i denna kurs är:
- Förmåga att resonera och kritisera SFX i en modern film.
- Förmåga att koppla ihop tidigare förvärvade teoretiska kunskaper till verklig filmproduktion.
- Förmåga att arbeta med de avancerade mjukvaruverktyg som används i SFX-produktion.
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Advanced Global Illumination, Vetenskaplig visualisering
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Organisation: Kursen presenteras i form av en föreläsningsserie med inbjudna personer som arbetar proffesionellt i SFX-industrin. Olika aspekter pÃ¥ pipelinen i SFX-produktionen presenteras. Ã.tskilliga filmer kommer att examineras och teknikerna diskuteras. I projektuppgiften kommer handgripliga erfarenheter av att arbeta med och utöka state-of-the-art verktyg för SFX-produktion att erhÃ¥llas.
|
|
Kursinnehåll: Kursen bygger pÃ¥ undersökning av Ã¥tskilliga filmer för att undersöka branschens trick. Moderna filmer kommer att undersökas där tekniker som lärts ut i ACG-programmets används. Gästföreläsarna frÃ¥n branschen kommer att representera olika stadier av SFX produktion frÃ¥n forskning ach utveckling till komponering av slutsekvenser
|
|
Kurslitteratur: Ingen formell kursbok används. Däremot ett väljs i samarbete mellan lärare och student ett antal vetenskapliga artiklar som kan relateras till de valda filmerna.
|
|
Examination: |
UPG3
UPG4
|
Inämningsuppgift (U,3,4,5) Projektarbete (U,G) |
3 hp 3 hp
|
|
|
|