TNM046 |
Datorgrafik, 6 hp
/Computer Graphics/
För:
MT
|
|
Prel. schemalagd
tid: 44
Rek. självstudietid: 116
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Medieteknik Nivå (G1,G2,A): G1
|
|
Mål:
IUAE-matris
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för, beskriva och använda vanliga metoder och tekniker för syntes av bilder
- välja och motivera metoder och tekniker för att lösa specifika vanliga problem på området
- implementera lösningar på verkliga problem på området med egen programkod
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Linjär algebra, Programkonstruktion, Objektorienterad programmering
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Påbyggnadskurser 3-D Datorgrafik och animering
|
|
Organisation: Föreläsningar för teori samt laborationer för tillämpning och fördjupning. Kursboken och övrigt kursmaterial är på engelska.
|
|
Kursinnehåll: 2D-grafik: transformationer, rendering. Grafikprogrammering i 2D. 3D-grafik: objekt, polygoner/trianglar, transformationer, projektion, perspektiv, gömda ytor, lokala ljusmodeller, texturmappning, Enklare grafikprogrammering i 3D.
|
|
Kurslitteratur: Steven J. Gortler: Foundation of 3D Computer Graphics
|
|
Examination: |
TEN1
LAB1
|
Skriftlig tentamen (U,3,4,5) Laborationskurs (U,G) |
3 hp 3 hp
|
|
|
|