studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2017
 
TNM046 Datorgrafik, 6 hp
/Computer Graphics/

För:   MT  

 

Prel. schemalagd tid: 44
Rek. självstudietid: 116

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Medieteknik   Nivå (G1,G2,A): G1

  Mål:  IUAE-matris
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
  • redogöra för, beskriva och använda vanliga metoder och tekniker för syntes av bilder
  • välja och motivera metoder och tekniker för att lösa specifika vanliga problem på området
  • implementera lösningar på verkliga problem på området med egen programkod


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Linjär algebra, Programkonstruktion, Objektorienterad programmering

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Påbyggnadskurser
3-D Datorgrafik och animering

  Organisation:
Föreläsningar för teori samt laborationer för tillämpning och fördjupning. Kursboken och övrigt kursmaterial är på engelska.

  Kursinnehåll:
2D-grafik: transformationer, rendering. Grafikprogrammering i 2D. 3D-grafik: objekt, polygoner/trianglar, transformationer, projektion, perspektiv, gömda ytor, lokala ljusmodeller, texturmappning, Enklare grafikprogrammering i 3D.

  Kurslitteratur:
Steven J. Gortler: Foundation of 3D Computer Graphics

  Examination:
TEN1 LAB1
Skriftlig tentamen (U,3,4,5)
Laborationskurs (U,G)
3 hp
3 hp
 



Undervisningsspråk är Engelska.
Institution: ITN.
Studierektor: Camilla Forsell
Examinator: Sasan Gooran
Länk till kurshemsida på kursgivande institution
Ansvarig programnämnd: Data&Medie

Engelsk kursplan


Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 05/20/2013