TDDD61 |
Design, strategi, management , 6 hp
/Design - Strategy and Management/
För:
DPU
|
|
Prel. schemalagd
tid: 16
Rek. självstudietid: 144
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Produktutveckling Nivå (G1,G2,A): A
|
|
Mål:
IUAE-matris
Kursens syfte är att studenten skall utveckla förståelse för design ur ett strategi- och management perspektiv. Därmed skall studenten kunna agera för att nyttja och skapa strategiska förutsättningar för och värden genom design.
Studenten skall efter genomgången kurs:
- Kunna artikulera det strategiska värdet av design, samt analysera och kommunicera om en verksamhets designmognad
- Kunna positionera eget och andras designarbete i och i relation till en verksamhet
- Ha erfarenhet av att värdera ett företags strategiska designarbete, och kunna identifiera hur detta kan utvecklas
- Förstå faktorer som influerar hur strategi och design samverkar i komplexa verksamheter
- Ha överblick över historisk och samtida utveckling av teorier för strategiskt värde av design
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Grundkunskaper i organisationsteori, kunskaper i användarcentrerad/användardriven design eller produktutveckling, kunskaper i produkt/system/tjänsteutvecklingsmetodik, grundkunskaper i projektstyrning/metodik
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Organisation: Kursen bedrivs i studentaktiv form. Lärandet sker huvudsakligen genom undersökning av och reflektion över verkliga fallstudier i verksamheter, samt genom seminariebehandling av litteratur, och genom föreläsningar.
|
|
Kursinnehåll: Kursen är en avancerad kurs i och om design. Kursen tar upp
a) organisation, styrning och ledning av design i olika typer av verksamheter,
b) design som drivkraft för verksamhetsutveckling,
c) det strategiska värdet av design, samt
d) design som aktivitet och verktyg på strategisk och taktisk nivå.
|
|
Kurslitteratur: Cooper, R., Junginger, S., Lockwood, T eds (2011). The handbook of design management. Berg Publishers. ISBN 9781847884886.
Artiklar från biblioteket som kompletterande resurser
|
|
Examination: |
UPG4
UPG5
|
Designstrategiprojekt (U,3,4,5) Inlämningsuppgift, reflekterande granskning (U,3,4,5) |
3 hp 3 hp
|
|
|
|
|