studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2017
 
TDDD61 Design, strategi, management , 6 hp
/Design - Strategy and Management/

För:   DPU  

 

Prel. schemalagd tid: 16
Rek. självstudietid: 144

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Produktutveckling   Nivå (G1,G2,A): A

  Mål:  IUAE-matris
Kursens syfte är att studenten skall utveckla förståelse för design ur ett strategi- och management perspektiv. Därmed skall studenten kunna agera för att nyttja och skapa strategiska förutsättningar för och värden genom design. Studenten skall efter genomgången kurs:
  • Kunna artikulera det strategiska värdet av design, samt analysera och kommunicera om en verksamhets designmognad
  • Kunna positionera eget och andras designarbete i och i relation till en verksamhet
  • Ha erfarenhet av att värdera ett företags strategiska designarbete, och kunna identifiera hur detta kan utvecklas
  • Förstå faktorer som influerar hur strategi och design samverkar i komplexa verksamheter
  • Ha överblick över historisk och samtida utveckling av teorier för strategiskt värde av design


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Grundkunskaper i organisationsteori, kunskaper i användarcentrerad/användardriven design eller produktutveckling, kunskaper i produkt/system/tjänsteutvecklingsmetodik, grundkunskaper i projektstyrning/metodik

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Organisation:
Kursen bedrivs i studentaktiv form. Lärandet sker huvudsakligen genom undersökning av och reflektion över verkliga fallstudier i verksamheter, samt genom seminariebehandling av litteratur, och genom föreläsningar.

  Kursinnehåll:
Kursen är en avancerad kurs i och om design. Kursen tar upp
a) organisation, styrning och ledning av design i olika typer av verksamheter,
b) design som drivkraft för verksamhetsutveckling,
c) det strategiska värdet av design, samt
d) design som aktivitet och verktyg på strategisk och taktisk nivå.


  Kurslitteratur:
Cooper, R., Junginger, S., Lockwood, T eds (2011). The handbook of design management. Berg Publishers. ISBN 9781847884886.
Artiklar från biblioteket som kompletterande resurser


  Examination:
UPG4 UPG5
Designstrategiprojekt (U,3,4,5)
Inlämningsuppgift, reflekterande granskning (U,3,4,5)
3 hp
3 hp
 



Undervisningsspråk är Engelska.
Institution: IDA.
Studierektor: Jalal Maleki
Examinator: Stefan Holmlid
Ansvarig programnämnd: Maskin&Design

Engelsk kursplan


Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 10/23/2013