studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2016
 
TEIM07 Industriell marknadsanalys, 6 hp
/Industrial Market Research/

För:   I   Ii  

 

Prel. schemalagd tid: 49
Rek. självstudietid: 111

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Industriell ekonomi   Nivå (G1,G2,A): A

  Mål:  IUAE-matris
Kunna genomföra en marknadsanalys (undersökning) med förklarande syfte på ett effektivt och professionellt sätt. Efter kursen ska du kunna:
  • Förklara hur en undersökning är uppbygd, vilka delar som ingår, varför de in går, hur delarna är relaterade till varandra samt känna till vanliga fällor och fel.
  • Bygga upp en analysmodell baserad på teorier, modeller etc från tidigare kurser.
  • Redogöra för de viktigaste etiska reglerna (ESOMAR´s) som gäller för marknadsanalyser.
  • Redogöra för, samt tolka utskrifter av, några vanliga multivariata analysmetoder.
  • Tillämpa multivariata analysmetoder på egna in samlade data.
  • Kunna genomföra en marknadsanalys i praktiken


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Grundläggande marknadsföring,Matematisk statistik fk

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Påbyggnadskurser
Industriella marknads- och teknikstrategier, Multivariat analys

  Organisation:
Kursen består av föreläsningar,laborationer samt ett projektarbete som genomförs gruppvis. Föreläsningarna behandlar den teoretiska "ram" som ges av kurslitteraturen samt exempel på olika delar i en marknadsundersökning. Projektarbetet, som genomförs som grupparbete, innebär att lägga upp och genomföra en egen marknadsundersökning. Redovisningen sker såväl muntligt som skriftligt. Laborationerna består i att lära sig hantera en professionell statistisk programvara (SPSS) som används vid analysen av insamlade data.

  Kursinnehåll:
Det centrala momentet i kursen är marknadsanalys, dvs att samla in och analysera marknadsinformation. Tonvikten i kursen ligger på undersökningar som bygger på kvantitativa analysmetoder. Deltagarna kommer att få lägga upp en undersökning, samla in egna data, analysera och dra slutsatser av dessa data samt rapportera uppläggning och resultat av undersökningen. Innehållet omfattar bla:
  • analys av beslutsproblem
  • referensramsarbete
  • precisering av undersökningar
  • beskrivning och analys av kvantitativa data
  • kvantitativa metoder i ett vetenskapsteoretiskt perspektiv.


  Kurslitteratur:
Lekvall, Per & Clas Wahlbin, Information för marknadsföringsbeslut, (senaste upplagan).
Laborationshandledningar


  Examination:
TEN1 PRA1
En skriftlig tentamen (U,3,4,5)
Projektarbete som redovisas muntligt och skriftligt (U,3,4,5)
3 hp
3 hp
 



Undervisningsspråk är Svenska.
Institution: IEI.
Studierektor: Johan Holtström
Examinator: Roland Sjöström
Länk till kurshemsida på kursgivande institution
Ansvarig programnämnd: IndEk&Logistik

Engelsk kursplan

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.

Om inget annat anges ovan gäller betygsskala enligt avsnitt a8.5 i de gemensamma bestämmelserna.

Kursplanen gäller för 2016 enligt beslut av ansvarig programnämnd/fakultetstyrelse.

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 04/30/2014