studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2017
 
TNGD22 Grafisk profilering & varumärken, 10 hp
/Corporate Identity and Branding/

För:   GDK  

 

Prel. schemalagd tid: 50
Rek. självstudietid: 217

  Utbildningsområde: Samhällsvetenskap

Huvudområde: Grafisk design och kommunikation   Nivå (G1,G2,A): G1

  Mål:  IUAE-matris
Kursens syfte är att ge kunskaper om betydelse, utformning och kommunikation av varumärken. Kursen har särskild inriktning mot visuell varumärkeskommunikation. Efter genomgången kurs skall studenten kunna följande:
  • Redogöra för, relatera mellan och reflektera över tillämpbarheten av olika teorier, modeller och begrepp inom varumärkesområdet
  • Redogöra för hur ett varumärke byggs upp, vårdas, utvecklas och eventuellt avvecklas
  • Redogöra för hur ett varumärke kan kommuniceras samt olika för- och nackdelar med dessa sätt
  • Kunna analysera ett existerande varumärke med hjälp av ovan nämnda kunskaper samt redovisa denna analys i en rapport på vetenskaplig grund
  • Kunna tillämpa metoder för skapande och kommunikation av visuell identitet
  • Kunna bedöma och värdera relationen mellan varumärke och visuell identitet


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Marknadskommunikation

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Organisation:
Undervisningen är organiserad i föreläsningar, laborationer, seminarier och inlämningsuppgifter.
Kursen pågår hela vårterminen.


  Kursinnehåll:
  • Varumärkesteori
  • Varumärkeskommunikation
  • Visuell identitet och grafisk profil
  • Ledning och styrning av varumärken


  •   Kurslitteratur:
    Litteraturlistor fastställs före kursstart.

      Examination:
    UPG7 LAB1 UPG5 UPG6 KTR2
    Skriftlig inlämningsuppgift fallstudium (U,G)
    Laboration personligt varumärke (U,G)
    Inlämningsuppgift, varumärkesdesign (U,3,4,5)
    Inlämningsuppgift kampanj(U,3,4,5)
    Litteratur (U,3,4,5)
    2 hp
    1 hp
    3 hp
    2 hp
    2 hp
     
    Slutbetyg baseras på viktning av ingående delexaminationer.



    Undervisningsspråk är Engelska.
    Institution: ITN.
    Studierektor: Camilla Forsell
    Examinator: Tomas Törnqvist
    Länk till kurshemsida på kursgivande institution
    Ansvarig programnämnd: Data&Medie

    Engelsk kursplan


    Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


    Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
    Senast ändrad: 09/20/2016