TKMJ41 |
Kandidatarbete energi- och miljöteknik, 18 hp
/Bachelor Thesis - Energy and Environment Engineering/
För:
EM
|
|
Prel. schemalagd
tid: 20
Rek. självstudietid: 460
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Energi- och miljöteknik Nivå (G1,G2,A): G2
|
|
Mål:
IUAE-matris
Kursen avser att utveckla den studerandes förmåga att med ett brett angreppssätt analysera organisationer ur energi, miljö och managementperspektiv. Särskild vikt läggs vid att studenten integrerar kunskaper från dessa tre områden för att dra slutsatser om lämpliga förändringar för att öka organisationens resurseffektivitet. Med lämpliga avses åtgärder som är miljömässigt motiverade, ekonomiskt rimliga och tekniskt och organisatoriskt möjliga att genomföra. Vikt läggs även vid att studenten ska kunna dokumentera och kommunicera viktiga resultat på ett för mottagarorganisationen lämpligt sätt.
Efter genomförd kurs ska studerande kunna
- I grupp identifiera och individuellt redogöra för gruppens arbete om en organisations
- Direkta och indirekta miljöaspekter på verksamhet och individuellt redogöra för gruppens slutsatser
- Energitillförsel och -användning
- Organisatoriska förutsättningar för verksamhetens energi- och miljöprestanda
I grupp utforma, analysera och utvärdera tekniska och organisatoriska lösningar som syftar till att förbättra organisationens miljöprestanda, utföra osäkerhetsanalyser, samt individuellt redogöra för gruppens arbete och slutsatser
Planera, genomföra och redovisa ett självständigt arbete på kandidatnivå
Tillämpa och integrera kunskaper förvärvade under studietiden i det självständiga arbetet
I grupp och individuellt tillämpa metodkunskaper och ämnesmässiga kunskaper inom huvudområdet energi och miljöteknik
Identifiera och tillgodogöra sig innehållet i relevant facklitteratur och relatera det egna arbetet till den
Problematisera kring relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter i relation till det egna arbetet
Kritiskt granska och diskutera en i tal och i skrift framlagd kandidatuppsats
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) För tillträde till kursen se LiTH:s generella regelverk för kandidatarbete inom Civilingenjörsprogram i studiehandboken.
Projektarbetet kräver kunskaper i uthålliga energisystem, miljöteknik, miljömanagement, industriell ekonomi och organisation, industriell ekologi för ökad resurseffektivitet.
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Organisation: Kursen bedrivs i två delar: projekt och uppsats. I projektet arbetar grupper med ett företags- eller annat organisationskopplat projekt. Varje projekt har en styrgrupp bestående av beställare från företaget och kursledningen, samt en pool av lärare (ämnesexperter) som stöttar varje projekt. Gruppen som helhet ska rapportera och kommunicera relevanta resultat till företaget/organisationen.
I uppsatsen skall studenterna individuellt belysa en frÃ¥geställning. Ã"mnet för uppsatsen väljs i samrÃ¥d med kursledningen och ska baseras pÃ¥ det empiriska underlaget och erfarenheterna frÃ¥n ett eller flera projekt i kursen. Uppsatserna skrivs i par där det individuella bidraget tydligt ska framgÃ¥. Varje uppsatspar har en uppsatshandledare och en examinator, samt tillgÃ¥ng till ämnesexperter som efter behov kan stötta uppsatsarbetet.
Kursen pågår hela vårterminen.
|
|
Kursinnehåll: Kursen tar upp olika moment som ingÃ¥r i en integrerad analys av ett företags eller annan organisations energianvändning, miljöprestanda och organisation sÃ¥som:
Analys av energitillförsel och -användning
Analys av material- och kemikalieanvändning
Organisationsanalys
Vidare bestäms kursinnehållet individuellt för varje projektgrupp och uppsatspar i samråd med examinator, ämnesexpert eller handledare. Mer information om detta och hur kursen integreras med parallella kurser under terminen finns i kursinformationen.
|
|
Kurslitteratur: Bestäms individuellt för varje projektgrupp/uppsatspar i samråd med examinator, ämnesexperter och handledare
|
|
Examination: |
UPG1
UPG2
UPG3
|
Individuell skriftlig rapport (U,G) Gemensam syntes från projektet (U,G) Reflektionsrapport (U,G) |
15 hp 2,5 hp 0,5 hp
|
|
|
På kursen ges betyg Underkänd/Godkänd. |
|