TEIM11 |
Industriell marknadsföring, 6 hp
/Industrial Marketing/
För:
DPU
EM
M
|
OBS! |
Får ej ingå i examen samtidigt som TEIM02 eller TEIM32
|
|
Prel. schemalagd
tid:
Rek. självstudietid: 160
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Industriell ekonomi Nivå (G1,G2,A): G2
|
|
Mål:
IUAE-matris
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva och tillämpa centrala modeller och metoder inom industriell marknadsföring och konsumentmarknadsföring
- analysera ett företag, dess produkter och dess omvärld med speciellt fokus på utveckling av nya industriella produkter
- använda relevant metodik och verktyg i syfte att ta fram en marknadsplan, inklusive en detaljerad marknadsmix, för utveckling och lansering av en ny teknisk produkt
- kommunicera analyser och resonemang med särskilt fokus på marknadsföring och dess konsekvenser på produkt- och teknikutveckling
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Grundläggande kurs i industriell ekonomi
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Påbyggnadskurser Industriell marknadsanalys, Industriella marknads- och teknikstrategier, Internationellt företagande, Industriell tjänsteutveckling och Industriell försäljning.
|
|
Organisation: Kursen bygger främst på föreläsningar samt ett projektarbete.
|
|
Kursinnehåll: Innehållet omfattar bland annat: Omvärldsanalys, Marknadsinformation, Segmentering, Urval, Positionering, Marknadsmix, Diffusion av innovation och teknik, Varumärken och varumärkesarbete, Hållbar marknadsföring, Produkt- och teknikutveckling, Marknadskanaler, Kundvärde, Värdeerbjudanden..
|
|
Kurslitteratur: John Fahy & David Jobber, "Foundations of Marketing" (senaste upplagan)
|
|
Examination: |
TEN1
PRA1
|
En skriftlig tentamen (U,3,4,5) Projektuppgift med skriftlig och muntlig redovisning (U,3,4,5) |
3 hp 3 hp
|
|
|
Slutbetyg sätts genom en sammanvägning av examinationsmomenten. |