TDDD13 |
Interaktionsprogrammering, 6 hp
/Interaction programming/
För:
IT
|
OBS! |
Får ej ingå i examen samtidigt som TDDC73
|
|
Prel. schemalagd
tid: 48
Rek. självstudietid: 112
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Datateknik, Datavetenskap, Informationsteknologi Nivå (G1,G2,A): G2
|
|
Datavetenskap Datavetenskap, datalogi
|
|
Mål:
IUAE-matris
Kursen går ut på att du ska lära dig principer och programmeringstekniker för avancerade grafiska användargränssnitt. Vi kallar detta för interaktionsprogrammering.
Mål för Kunskap och förståelse:
- Redogöra för arkitekturen hos ett händelsebaserat fönstersystem med grafiska komponenter (widgets).
- Redogöra för några aktuella språk, miljöer/verktyg och bibliotek för interaktionsprogrammering.
Mål för Färdighet och förmåga:
- Använda några olika programmeringsspråk och klassbibliotek för interaktionsprogrammering.
- Skapa egna komponenter (widgets) som en utökning av ett befintligt klassbibliotek.
- Programmera dynamiska interaktionstekniker som drag & drop.
- Tillämpa designmönster för interaktionstekniker.
- Modellera och implementera ett enkelt fönstersystem.
Mål för Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Redogöra för kopplingen mellan klassbibliotek för iteraktionsprogramming och principer för design av användargränssnitt.
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Programmering 15hp, varav minst 6hp objektorienterad programmering
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Påbyggnadskurser Utveckling av interaktiva system, Design och programmering av datorspel, Teknik för avancerade datorspel, Interaktionsdesign
|
|
Organisation: Undervisningen består av laborationer och projektarbete (i grupp och individuellt).
|
|
Kursinnehåll:
- Arkitektur för händelsebaserade fönstersystem med widgets.
- Klassbibliotek för grafiska användargränssnitt.
- Interaktionsprogrammering och designprinciper för grafiska användargränssnitt, t.ex. hur klassbibliotek kan stödja konventioner och interaktionsparadigm.
- Designmönster för interaktionsprogrammering (t.ex. MVC, Observer, Command, Decorator).
- Delegering som designmönster för objektorienterad design, händelsebaserade arkitekturer, frikoppling ("decoupling") som designprincip.
- Programmering av egna widgets i Java och Swing.
- Tekniker för avancerad interaktion och direktmanipulation, t.ex. drag & drop.
- Omdesign och implementation av grafiska användargränssnitt baserat på kända användbarhetsproblem.
|
|
Kurslitteratur: Jenifer Tidwell (2006) "Designing Interfaces", O'Reilly. Samt aktuell information och artiklar på webben.
|
|
Examination: |
PRA1
BAS1
|
Projektarbete (U,3,4,5) Basgruppsarbete (U,G) |
5 hp 1 hp
|
|
|
|