TNM093 |
Tillämpad visualisering och virtuell verklighet, 6 hp
/Practical Data Visualization and Virtual Reality/
För:
MT
|
|
Prel. schemalagd
tid: 34
Rek. självstudietid: 126
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Medieteknik Nivå (G1,G2,A): G2
|
|
Mål:
IUAE-matris
Studenten skall efter avslutad kurs kunna:
- använda vanliga tekniker för datautforskning och -analys, samt
- virtuell verklighet för att implementera tillämpningar inom visualisering och datorgrafik
- använda tracking och korrekt grafisk projektion för att implementera ett-till-ett-mappning mellan verkliga och virtuella koordinater
- använda vanliga programvaror och system för att implementera
grundläggande multi-sensoriska interaktioner och visualiseringar
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Linjär algebra och analys, Programmering C++, Objektorientering och algoritmer, 3D Datorgrafik
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Organisation: Kursen introducerar teorier och praktiska exempel genom föreläsningar. I laborationer ska studenterna testa den praktiska användningen av olika verktyg och på så sätt skaffa sig de kunskaper som krävs för att använda programvara för visualisering. Vidare kommer principer inom VR att tillämpas för att korrigera den grafiska vyn.
|
|
Kursinnehåll:
- Visualiseringspipelinen!
- Visualiseringstekniker
- Tracking och VR-vyer
- Interaktionstekniker
- Perception
- Tillämpningar
|
|
Kurslitteratur: Föreslagna, valfria böcker om kursens ämnen:
The Visualization Handbook, Charles Hansen and Chris Johnson
Information Visualization: Design for Interaction (2nd Edition), Robert Spence
Essential Virtual Reality Fast, John Vince
|
|
Examination: |
LAB1
|
Laborationer (U,G) |
6 hp
|
|
|
På kursen ges betyg Underkänd/Godkänd. |