TETS36 |
Hållbara logistiksystem, 6 hp
/Sustainable Logistics Systems/
För:
EM
I
Ii
M
|
|
Prel. schemalagd
tid: 40
Rek. självstudietid: 120
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Industriell ekonomi Nivå (G1,G2,A): A
|
|
Mål:
IUAE-matris
Kursens övergripande syfte är att studenten ska förvärva kunskap kring logistikens roll för en miljömässigt, socialt och ekonomiskt hållbar utveckling. Fokus för kursen kommer att vara miljökravens inverkan på logistiksystemen och hur logistiksystemens utformning kan påverka miljön på ett såväl positivt som negativt sätt. Efter genomgången kurs ska studenten:
- Kunna reflektera över och välgrundat argumentera för logistikens roll i en hållbar utveckling.
- Ha fått en ökad förståelse för hur olika miljö- och hållbarhetskrav kan komma att påverka den framtida utformningen av logistiska system.
- Kunna på ett trovärdigt och välmotiverat sätt beräkna och uppskatta logistiksystemets miljöpåverkan och till viss del även dess sociala påverkan.
- Ha kunskap om olika åtgärder för att minska logistiksystemets negativa miljöpåverkan samt kunna motivera och argumentera för olika åtgärders lämplighet utifrån en situationsansats.
- Ha tagit del av kunskap och verktyg för att integrera miljöaspekten, och till viss del även den sociala aspekten, vid utformning av företagsekonomiskt lönsamma logistiska system.
- Kunna redogöra för centrala teorier och ramverk inom området, kritiskt analysera dessa, samt tillämpa dessa på ett situationsanpassat sätt.
- Kunna utforma företagsekonomsikt lönsamma handlingsplaner för en långsiktig hållbarhetsanpassning av logistiksystem.
- Ur ett hållbarhetsperspektiv kunna analysera logistiska förslag och åtgärder; identifiera styrkor, svagheter och oklarheter i dessa; samt kunna föreslå alternativa angreppssätt.
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Grundläggande kurs i logistik
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Påbyggnadskurser Fördjupningskurser inom logistik, t ex. Logistikprojekt eller Logistikstrategier, samt inom miljöledning.
|
|
Organisation: Undervisningen genomförs dels i form av föreläsningar som introducerar och fördjupar olika områden, dels i form av individuella och/eller gruppbaserade case- och litteraturstudier, som redovisas skriftligt och/eller muntligt. Kritisk granskning och diskussion av varandras arbeten.
|
|
Kursinnehåll: En förståelse för nuläget och den historiska utvecklingen skapas genom att beskriva logistikrelaterade trender, samt visa hur den föränderliga omvärlden påverkar logistiksystemet och dess hållbarhet. Olika metoder för att förändra logistiksystemets påverkan gås igenom. Möjligheter och svårigheter vid uppskattning av t ex transporters miljöpåverkan behandlas samt hur denna kan översättas till monetära värden. Centrala teorier och ramverk inom området gås igenom.
|
|
Kurslitteratur: Björklund (2012), Hållbara logistiksystem, Studentlitteratur.
Relevanta forskningsartiklar och rapporter.
|
|
Examination: |
KTR1
UPG1
UPG2
|
Obligatorisk skriftlig kontrollskrivning (U,G) Obligatoriska uppgifter i grupp och/eller individuellt (U,G) Frivilligt individuellt projekt för betygen 4 eller 5 (U,3,4,5) |
2 hp 4 hp 0 hp
|
|
|
För betyg 3 på kursen krävs godkänt på de obligatoriska examinationsmomenten. Genom den frivilliga individuella uppgiften (UPG2) ges möjlighet att höja betyget till 4 eller 5. |