studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2017
 
TNM094 Medietekniskt kandidatprojekt, 18 hp
/Media Technology - Bachelor Project/

För:   MT  


OBS!

I kursen ingår en del av kommunikationsstrimman i svenska


 

Prel. schemalagd tid: 56
Rek. självstudietid: 424

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Medieteknik   Nivå (G1,G2,A): G2

  Mål:  IUAE-matris
För att fÃ¥ godkänt pÃ¥ kursen mÃ¥ste studenten visa förmÃ¥ga att Ã"mneskunskaper:
  • systematiskt integrera sina kunskaper förvärvade under studietiden
  • tillämpa metodkunskaper och ämnesmässiga kunskaper inom huvudomrÃ¥det
  • tillgodogöra sig innehÃ¥llet i relevant facklitteratur och relatera sitt arbete till den
Individuella och yrkesmässiga färdigheter:
  • formulera frÃ¥geställningar samt avgränsa inom givna tidsramar
  • söka och värdera vetenskaplig litteratur
Arbeta i grupp och kommunicera:
  • planera, genomföra och redovisa ett självständigt arbete i form av ett projekt i grupp
  • professionellt uttrycka sig skriftligt och muntligt
  • kritiskt granska och diskutera ett i tal och i skrift framlagt självständigt arbete
Ingenjörsmässighet:
  • skapa, analysera och/eller utvärdera tekniska lösningar
  • göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
Programspecifika mål:
  • tillämpa medietekniska kunskaper, exempelvis publicering, ljud- och bildteknik, datorgrafik och visualisering
Kursspecifika mål:
  • följa etablerade protokoll för utvecklingsprojekt (projektstyrning kravhantering, systemarkitektur, programdesign, implementation, dokumentation, test, underhÃ¥ll)
  • utnyttja verktyg, programvarubibliotek, standarder och designmönster för att med avseende pÃ¥ tidseffektivitet och kvalitet förbättra utvecklingen av programvara


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
För tillträde till kursen se LiTH:s generella regelverk för kandidatarbete inom Civilingenjörsprogram i studiehandboken.

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Organisation:

Kursen introducerar teorier och principer för programvaruutveckling och utvecklingsmetodik genom föreläsningar, som examineras genom individuella rapporter. I laborationer får studenterna prova på praktiskt användande av vertyg och öva upp färdigheter. Teorier och färdigheter används sedan i ett omfattande utvecklingsprojekt i grupper om 5-8 studenter. Studentens förståelse och färdigheter examineras genom projektmöten samt en avslutande presentation av projektets resultat.

Projektet är kopplat till Svenska-strimman där studenterna får både skrivhjälp och återkoppling på rapporter.



  Kursinnehåll:
  • Grundprinciper i programvaruutveckling
  • Utvecklingsmetodik
  • Designmönster
  • Modelleringsnotation


  Kurslitteratur:
Pfleeger & Atlee, Software Engineering Theory and Practice, samt kompletterande litteratur från Internet.

  Examination:
LAB1 PRA1 UPG1 UPG2
Laborationer (U,G)
Projekt (U,G)
Uppsats (U,G)
Opponering (U,G)
2 hp
14 hp
1,5 hp
0,5 hp
 
I PRA1 ingår obligatoriska seminarier där projektets progression diskuteras, en gemensam rapport och en presentation som ligger till grund för projektets godkännande. I UPG1 skrivs en individuell uppsats som reflekterar över projektets genomförande med utgångspunkt från och kopplingar till genomgången utvecklingsteori.
På kursens ges betyg Underkänd/Godkänd.



Undervisningsspråk är Svenska.
Institution: ITN.
Studierektor: Camilla Forsell
Examinator: Karljohan Lundin Palmerius
Länk till kurshemsida på kursgivande institution
Ansvarig programnämnd: Data&Medie

Engelsk kursplan


Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 11/05/2016