TNM094 |
Medietekniskt kandidatprojekt, 18 hp
/Media Technology - Bachelor Project/
För:
MT
|
OBS! |
I kursen ingår en del av kommunikationsstrimman i svenska
|
|
Prel. schemalagd
tid: 56
Rek. självstudietid: 424
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Medieteknik Nivå (G1,G2,A): G2
|
|
Mål:
IUAE-matris
För att få godkänt på kursen måste studenten visa förmåga att
Ã"mneskunskaper:
- systematiskt integrera sina kunskaper förvärvade under studietiden
- tillämpa metodkunskaper och ämnesmässiga kunskaper inom huvudområdet
- tillgodogöra sig innehållet i relevant facklitteratur och relatera sitt arbete till den
Individuella och yrkesmässiga färdigheter:
- formulera frågeställningar samt avgränsa inom givna tidsramar
- söka och värdera vetenskaplig litteratur
Arbeta i grupp och kommunicera:
- planera, genomföra och redovisa ett självständigt arbete i form av ett projekt i grupp
- professionellt uttrycka sig skriftligt och muntligt
- kritiskt granska och diskutera ett i tal och i skrift framlagt självständigt arbete
Ingenjörsmässighet:
- skapa, analysera och/eller utvärdera tekniska lösningar
- göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
Programspecifika mål:
- tillämpa medietekniska kunskaper, exempelvis publicering, ljud- och bildteknik, datorgrafik och visualisering
Kursspecifika mål:
- följa etablerade protokoll för utvecklingsprojekt (projektstyrning kravhantering, systemarkitektur, programdesign, implementation, dokumentation, test, underhåll)
- utnyttja verktyg, programvarubibliotek, standarder och designmönster för att med avseende på tidseffektivitet och kvalitet förbättra utvecklingen av programvara
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) För tillträde till kursen se LiTH:s generella regelverk för kandidatarbete inom Civilingenjörsprogram i studiehandboken.
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Organisation:
Kursen introducerar teorier och principer för programvaruutveckling och utvecklingsmetodik genom föreläsningar, som examineras genom individuella rapporter. I laborationer får studenterna prova på praktiskt användande av vertyg och öva upp färdigheter. Teorier och färdigheter används sedan i ett omfattande utvecklingsprojekt i grupper om 5-8 studenter. Studentens förståelse och färdigheter examineras genom projektmöten samt en avslutande presentation av projektets resultat.
Projektet är kopplat till Svenska-strimman där studenterna får både skrivhjälp och återkoppling på rapporter.
|
|
Kursinnehåll:
- Grundprinciper i programvaruutveckling
- Utvecklingsmetodik
- Designmönster
- Modelleringsnotation
|
|
Kurslitteratur: Pfleeger & Atlee, Software Engineering Theory and Practice, samt
kompletterande litteratur från Internet.
|
|
Examination: |
LAB1
PRA1
UPG1
UPG2
|
Laborationer (U,G) Projekt (U,G) Uppsats (U,G) Opponering (U,G) |
2 hp 14 hp 1,5 hp 0,5 hp
|
|
|
I PRA1 ingår obligatoriska seminarier där projektets progression diskuteras, en gemensam rapport och en presentation som ligger till grund för projektets godkännande. I UPG1 skrivs en individuell uppsats som reflekterar över projektets genomförande med utgångspunkt från och kopplingar till genomgången utvecklingsteori.
På kursens ges betyg Underkänd/Godkänd. |
|