TNM086 |
VR-teknik , 6 hp
/Virtual Reality Techniques/
För:
CS
D
DAV
IT
MED
MT
U
Y
|
|
Prel. schemalagd
tid: 46
Rek. självstudietid: 114
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Medieteknik, Datateknik, Informationsteknologi Nivå (G1,G2,A): A
|
|
Mål:
IUAE-matris
I och med snabb teknikutveckling har VR åter blivit högaktuellt och VR-teknik blir mer och mer vanlig i både spel och andra tillämpningar. Målet med kursen är att studenterna skall få insikt i vad VR är, hur det används och hur det kan implementeras och utnyttjas. De skall även lära sig analysera behov och utmaningar, och lära sig att tillämpa teorier och principer för att realisera effektiva VR-gränssnitt och -interaktion.
För att få godkänt i kursen behöver studenten visa förmåga att
- redogöra för tekniken som behövs för VR med avseende på
- mänskliga faktorer
- displayer, tracking och annan interaktionsutrustning
- haptisk interaktion
- ljud och ljudinteraktion
- skapa interaktiva, immersiva VR-tillämpningar
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) 3D-datorgrafik, linjär algebra, programmering C++, OpenGL
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Organisation: Mycket av kursens innehåll presenteras genom föreläsningar som kompletteras med vetenskapliga publikationer. Frivilliga ämnessammanfattningar kan lämnas in efter varje föreläsning som hjälp för studenten att skapa sig en överblick över ämnet och verifiera sin förståelse för innehållet. Substantiellt med laboratoriearbete inkluderas också, där teorin omvandlas till praktik. Studenter som läser kursen ges tillgång till VR-laboratoriet och dess utrustning. Laboratoriearbetets kulmen är de sista övningarna där studenten får utveckla riktiga VR-applikationer för avancerad VR-utrustning.
|
|
Kursinnehåll: Kursen täcker ett brett område med olika aspekter associerade med specifikation, design, utveckling och implementation av Virtual Reality-miljöer för många typer av utrustning. Vi kommer att titta på många olika typer av stereodisplayer från desktop till storskaliga VR-teatrar och Cube/CAVE-system, metoder för effektiv implementation av högpresterande datorgrafik, metoder för interaktion i VR och hur ljud och andra sinnen används för att skapa en övertygande och användbar immersiv miljö för en rad olika tillämpningar.
|
|
Kurslitteratur: Den främsta källan av kompletterande litteratur är vetenskapliga artiklar.
|
|
Examination: |
LAB1
MUN1
|
En laborationskurs (U,G) Muntlig examination (U,3,4,5) |
4 hp 2 hp
|
|
|
|