studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2016
 
TDDD57 Fysisk interaktion och spelprogrammering, 6 hp
/Physical interaction and game programming/

För:   D   I   Ii   IT  

 

Prel. schemalagd tid: 36
Rek. självstudietid: 124

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Datateknik, Datavetenskap, Informationsteknologi, Medieteknik   Nivå (G1,G2,A): A

  Datavetenskap Datorteknik, datalogi

  Mål:  IUAE-matris
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • Konstruera datorspel med särskilt fokus på den mänskliga kroppen och fysiska artefakter som kontrollteknik.
  • Redogöra, utvärdera och reflektera över olika fysiska interaktionstekniker, med särskilt fokus den mänskliga kroppen fysiska artefakter som kontrolltekniker
  • Använda en spelutvecklingsmiljö baserad på tekniker som XNA c#, Java, eller Game Maker för att designa och bygga spel.


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Mycket goda programmeringskunskaper och förmåga att självständigt genomföra ett programmeringsprojekt.

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Organisation:
Kursen genomförs som en serie labbar och en projektuppgift. På kursens webbsidor finns referens till kurslitteratur i form av artiklar och material. Lärarassistansen genomförs via handledning i programmeringsseminarier och via elektroniskt forum.
Kursen kommer även innehålla en föreläsningsserie och seminarier där de olika projekten presenteras och diskuteras med övriga studenter i kursen. Studenternas projekt ska även presenteras på elektroniskt form så som på forum, i utvecklingblogg eller som youtube-video.
Muntlig examination av resultat genomförs individuellt.


  Kursinnehåll:
Datorspel som produkter byggs utifrån spelkontrollernas möjligheter. Under senare år har vi sett en ökning i framtagande av alternativa spelkontroller som utgår från den mänskliga kroppen och människans användning av fysiska artefakter. Dessa tekniker inte bara skapar nya möjligheter för interaktion, de skapar också nya möjligheter för speldesign.

Fokus i kursen är på fysisk interaktion och den mänskliga kroppen som kontrollteknik för datorspel och hur det påverkar programmering och design av datorspel och interaktiv media. Dessa tekniker berör monitorering och av kropp, huvud, ögonrörelse, gester, och även igenkänning av fysiska artefakter som hanteras av människor.

Studenterna kommer att genomför en labbserie som belyser programmering av fysisk interaktion och som tar upp ett antal interaktionstekniker som kroppsrörelse eller huvudrörelser i relation till spel. Studenterna kommer sedan att få utveckla ett spelprojekt i en vald teknik vars speldesign fokuserar på fysisk interaktion.

Utvecklingen kommer att ske i spelutvecklingsmiljöer som till exempel Microsoft XNA Game Studie och Unity 3D och bygga spel med fysisk interaktion via system som XBOX Kinect.

  Kurslitteratur:
Litteratur anges på kursens hemsida.

  Examination:
LAB1 PRA1
Laborationskurs med duggor. (U,G)
Projektuppgift. (U,3,4,5)
3 hp
3 hp
 
Kursen examineras genom genomförda projekt och genom reflektionsuppgifter kring fysisk interaktion och spelprogrammering.



Undervisningsspråk är Svenska.
Institution: IDA.
Studierektor: Jalal Maleki
Examinator: Erik Berglund
Länk till kurshemsida på kursgivande institution
Ansvarig programnämnd: Data&Medie

Engelsk kursplan

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.

Om inget annat anges ovan gäller betygsskala enligt avsnitt a8.5 i de gemensamma bestämmelserna.

Kursplanen gäller för 2016 enligt beslut av ansvarig programnämnd/fakultetstyrelse.

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 12/10/2014