TDDB84 |
Designmönster, 6 hp
/Design Patterns/
För:
CS
D
DAV
DI
I
Ii
IT
MT
U
|
|
Prel. schemalagd
tid: 40
Rek. självstudietid: 120
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Datateknik, Datavetenskap, Informationsteknologi Nivå (G1,G2,A): A
|
|
Datavetenskap Datavetenskap, Datalogi
|
|
Mål:
IUAE-matris
Efter kursen ska studenten kunna:
- identifiera och förklara designprinciper och -mönster i befintlig programkod.
- tillämpa designprinciper och -mönster i arbete med befintlig programkod.
- beskriva syfte med och konsekvenser av designmönster i programkod.
- kritiskt utvärdera designprinciper och -mönster i relation till önskvärda egenskaper hos program,
- analysera designprincipers och designmönsters relation till förutsättningar i programspråk eller tillämpningsdomäner.
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Vara väl förtrogen med programmering i minst ett objektorientierade programspråk. Ha använt avancerade algoritmer och datastrukturer. Vara förtrogen med modellering av objektorienterade system med hjälp av UML
Vara förtrogen med att läsa forskningspapper om programvarukonstruktion. Kunna förstå övergripande struktur och organisation i större program. Kunna söka information om nya ämnesområden självständigt och kritiskt.
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Påbyggnadskurser komponentbaserade system, affärssystem
|
|
Organisation: Studenterna behandlar föreläsningsmaterial på nätet och studerar kurslitteraturen som förberedelse för seminarier i grupp, där frågor kring kurslitteraturen behandlas. Studenterna utför en serie laborationsövningar i grupper. I laborationerna övas analys av programvarukomponenter med avseende på de designprinciper och -mönster de utgör exempel på, samt relationen mellan designprinciper och möjligheterna att modifiera och utöka program.
|
|
Kursinnehåll: Designmönsters historia. Designmönster. Refactoring. Testbarhet, domänspecifika språk, dependency injection, SOLID.
|
|
Kurslitteratur: [Gamma, Helm, et.al. Design Patterns: Elements of Object-Oriented Software. Addison Wesley 1995]. [Freeman & Freeman, Head First Design Patterns]. Utvalda artiklar om programvarudesign och designmönster.
|
|
Examination: |
UPG1
LAB1
|
Skriftlig rapport (U,3,4,5) Laborationer (U,G) |
3 hp 3 hp
|
|
|
|