TDDD35 |
Användbara system, 6 hp
/System Usability Issues/
För:
IT
|
|
Prel. schemalagd
tid: 20
Rek. självstudietid: 140
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Informationsteknologi Nivå (G1,G2,A): G1
|
|
Mål:
IUAE-matris
Människa-datorinteraktion är ett centralt kunskaps- och praktikområde för god IT- och systemutveckling. I en organisation som utvecklar system eller använder system har människa-datorinteraktion betydelse alla roller, om än på olika sätt. Denna kurs lägger grunden för vidare studier och förståelse av denna betydelse för dessa roller, såsom projektledare, produktledare, beställare, interaktionsprogrammerare, etc.
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- definiera, prioritera, kommunicera och utvärdera designmål
- planera, genomföra och kommunicera användarutvärderingar
- skapa, värdera och argumentera för en viss designlösning bland alternativa lösningar
- konstruera en begränsad prototyp och gestalta bruk
- specificera och värdera en prototyp som en del av konstruktionsanvisningar
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Någon erfarenhet från konstruktion av program, t.ex. programmering eller systemutveckling.
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Påbyggnadskurser Utveckling av interaktiva system, Interaktionsdesign
|
|
Organisation: Undervisningen genomförs enligt PBL med bland annat följande resurser för lärande: föreläsningar, projekt, lektioner, seminarier, laborationer samt basgruppsarbete med vinjetter.
|
|
Kursinnehåll: Användbarhet, användarcentrerad design, användarutvärdering, prototypning, designmål.
|
|
Kurslitteratur: Publiceras på kurshemsidan senast två veckor innan kursstart.
|
|
Examination: |
UPG1
PRA1
BAS1
|
Individuella uppgifter(U,3,4,5) Projektarbete (U,G) Basgruppsarbete (U,G) |
2 hp 3 hp 1 hp
|
|
|
|
|