TKMJ24 |
Miljöteknik, 6 hp
/Environmental Engineering/
För:
BI
D
DPU
ED
EL
EM
FT
IT
KA
KeBi
M
MED
PRO
SL
TB
U
Y
|
|
Prel. schemalagd
tid: 45
Rek. självstudietid: 115
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Energi- och miljöteknik, Maskinteknik, Produktutveckling Nivå (G1,G2,A): G1
|
|
Mål:
IUAE-matris
Att utveckla förståelse för miljöproblemens uppkomst, naturvetenskapliga grund och möjliga lösningar. Att utveckla förmågan att kritiskt värdera olika alternativa perspektiv på miljöproblem. Att utveckla förmågan att agera förebyggande för att minska miljöpåverkan från samhällets material- och energianvändning. Efter kursen ska studenten, med främst ett naturvetenskapligt och tekniskt systemperspektiv;
- Kunna beskriva de viktiga miljöproblem som kursen behandlar, vad som orsakar dem, samt deras betydande miljö- och hälsoeffekter,
- På en övergripande nivå kunna beskriva utvecklingen inom miljöområdet historiskt fram till idag, samt redogöra för hur troliga framtida scenarier avseende befolknings- och övrig samhällsutveckling kan påverka möjligheten att uppnå hållbar utveckling,
- Kunna tillämpa ovanstående miljökunskaper genom att lösa verklighetsbaserade fallstudier,
- Speciellt för viktiga tekniska system kunna förklara hur de påverkar miljön, samt genom kritisk granskning, kan anpassas för att reducera miljöpåverkan,
- Kunna redogöra för centrala delar i ett modernt och framsynt miljöarbete inom företag, myndigheter och organisationer,
- Kunna sammanställa, presentera och kritiskt granska en produktrapport ur ett livscykelperspektiv,
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Allmäntekniska kunskaper under det första studieåret på Teknisk högskola samt gymnasiets kemi.
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Påbyggnadskurser Miljömanagement, Industriell ekologi, Biofuels for Transportation, Resurseffektiva produkter och produktion
|
|
Organisation: Kursen innehåller föreläsningar och uppgifter som löses i grupp och individuellt. Under kursen kommer grupper om ca 6 personer att tilldelas problembaserade uppgifter, varav den största är att skriva och kritisera en rapport. Uppgifterna bygger både på självstuderandemoment och på moment som genomförs med handledare och med obligatorisk närvaro.
Kursen ges flera gånger 2017, Vt1 i Norrköping samt Vt2 resp. Ht2 i Linköping.
|
|
Kursinnehåll: Kursens fokus är ingenjörens roll i arbetet med miljö och hållbar utveckling.
Kursen består av två delar som löper i varandra. Den ena delen är föreläsningarna som ska introducera viktiga grundläggande kunskaper om miljöfrågor och miljöteknik. Denna del kommer att beröra hela kursens innehåll som t.ex. miljöproblemens uppkomst och naturvetenskapliga grund och utveckling, hållbar utveckling, miljöfrågors koppling till tekniska system, tekniska, ekonomiska och samhälleliga lösningar på miljöproblem, livscykel- och systemperspektiv, proaktivitet, analys av tekniska system för energi, transporter, byggnader, vatten- och avfallshantering, samt urval av industriell reningsteknik. Detta examineras genom skriftlig tentamen TEN.
Den andra delen är de uppgifter som ligger i kursen och som genomförs i grupp. Där tillämpas de miljötekniska kunskaperna genom fallstudier utifrån miljöproblem och genom att skriva en produktrapport ur ett livscykelperspektiv. Grupparbetena innefattar planering, sammanställning, analys och presentation. Produktrapporten kommer också att seminariebehandlas med presentation och opposition. Detta examineras med UPG.
|
|
Kurslitteratur: Miljöteknik - för en hållbar utveckling. Redaktör J. Ammenberg och O. Hjelm. (2013) Studentlitteratur. ISBN: 978-91-44-09275-1
|
|
Examination: |
TEN1
UPG2
|
En skriftlig tentamen (U,3,4,5) Godkänt projektuppgift (U,G) |
4 hp 2 hp
|
|
|
|
|