TMMV16 |
Kandidatprojekt energiteknik, 18 hp
/Energy Engineering - Bachelor Project/
För:
I
Ii
|
|
Prel. schemalagd
tid: 80
Rek. självstudietid: 400
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Teknik Nivå (G1,G2,A): G2
|
|
Mål:
IUAE-matris
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
Ă"mneskunskaper:
- systematiskt integrera och anvÀnda sina kunskaper som förvÀrvats under studietiden för att lösa en energitekniskt inriktad uppgift.
- tillÀmpa metod- och ÀmnesmÀssiga kunskaper frÄn det energitekniska omrÄdet.
- förstÄ hur tekniska lösningar och system för smÄskalig energiomvandling kan realiseras, samt kunna analysera och vÀrdera sÄdana.
- anvÀnda systematisk konstruktionsmetodik och konstruktionsteori för att analysera tekniska produkter och lösa en given uppgift.
- tillgodogöra sig innehÄllet i relevant facklitteratur och relatera sitt arbete till den.
Individuella och yrkesmÀssiga fÀrdigheter:
- planera, genomföra och redovisa ett sjÀlvstÀndigt arbete.
- formulera för uppgiften relevanta frÄgestÀllningar samt avgrÀnsa uppgiften inom givna tidsramar.
- söka och vÀrdera teknikvetenskaplig litteratur.
Arbeta i grupp och kommunicera:
- professionellt uttrycka sig skriftligt och muntligt.
- kritiskt granska och diskutera ett i tal och skrift framlagt sjÀlvstÀndigt arbete.
IngenjörsmÀssighet:
- skapa, analysera och utvÀrdera tekniska lösningar.
- göra bedömningar med hÀnsyn till relevanta vetenskapliga, samhÀlleliga och etiska aspekter.
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) För tilltrĂ€de till kursen se LiTH:s generella regelverk för kandidatarbete inom Civilingenjörsprogram i studiehandboken. Projektarbetet förutsĂ€tter kunskaper i Mekanik, Termodynamik, StrömningslĂ€ra, Miljöteknik och Energisystem.
SpÀrrkurser: Mekanik I, TillÀmpad termodynamik och strömningslÀra (eller motsvarande)
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Organisation: Kursen pÄgÄr hela vÄrterminen men Àr till allra största delen förlagd till lÀsperiod 2. Kursen inleds under första lÀsperioden med en förelÀsningsserie och en mindre analysuppgift. Seminarier hÄlls för att introducera och diskutera aspekter relevanta för grupparbetet. Under första lÀsperioden görs Àven gruppindelning om 4-6 studenter. Grupperna arbetar sjÀlvstÀndigt under lÀsperiod 2 med att realisera, analysera och vÀrdera ett system för smÄskalig energiomvandling.
Studenterna förutsÀtts ta stort eget ansvar för att projektarbetet genomförs och slutrapporteras. Projektet ska redovisas i form av en skriftlig rapport. Vidare ska arbetet presenteras muntligt och opponering ska göras pÄ en annan grupps arbete. Slutligen ska Àven en individuell reflektionsrapport skrivas.
|
|
Kursinnehåll: FörelĂ€sningsdelen introducerar produktutveckling och konstruktionsmetodik. Seminariedelen beskriver, analyserar och diskuterar centrala aspekter för smĂ„skalig energiomvandling. Projektdelen utgörs av en energitekniskt inriktad uppgift som gĂ„r ut pĂ„ att realisera, analysera och vĂ€rdera ett system för smĂ„skalig energiomvandling.
|
|
Kurslitteratur: Förslag pÄ generell kurslitteratur:
Godfrey Boyle, Bob Everett, Janet Ramage (eds.), 2003, Energy Systems and Sustainability, Oxford University Press, USA, ISBN-10: 0199261792, ISBN-13: 978-0199261796
Paul Gipe, 1999, Wind Energy Basics: A Guide to Small and Micro Wind Systems, Chelsea Green Publishing Company.
Mukund R. Patel. 2005, Wind and Solar Power Systems: Design, Analysis, and Operation, CRC Press.
|
|
Examination: |
UPG1
UPG2
UPG3
|
Skriftlig rapport och presentation av denna (U,G) Opponering och reflektionsrapport (U,G) Presentation och aktivt deltagande vid seminarier och godkänd metodikuppgift (U,G) |
15 hp 1 hp 2 hp
|
|
|
PÄ kursen ges betyg UnderkÀnd/GodkÀnd. |
|