studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2017
 
TNM084 Procedurella metoder för bilder, 6 hp
/Procedural Methods for Images/

För:   CS   DAV   MT  

 

Prel. schemalagd tid: 44
Rek. självstudietid: 116

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Medieteknik   Nivå (G1,G2,A): A

  Mål:  IUAE-matris
Procedurell generering av bilder är ett mycket användbart och ofta använt verktyg inom modern datorgrafik. Kursen avser att ge djupgående och allmängiltiga kunskaper om klassiska och moderna metoder för procedurell generering av bilder, speciellt texturer som avser att efterlikna komplicerade och visuellt detaljerade fenomen i naturen.
Studenten skall efter genomgången kurs kunna använda generella och speciella programspråk för att generera bilder, samt kunna beskriva och implementera ett urval av klassiska metoder för procedurell generering av mönster. Utifrån ett verkligt problem som är formulerat i termer av önskat visuellt resultat skall studenten kunna välja, motivera, genomföra, beskriva och i någon mån utvärdera en egen lösning baserad på existerande, publicerade metoder.


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
En- och flervariabelanalys samt linjär algebra. Goda kunskaper i datorgrafik. Programmeringskunskaper, objektorienterad programmering, datastrukturer och algoritmer. Kunskaper i bildbehandling och bildanalys är önskvärt och nyttigt, men inte ett krav.

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Organisation:
Kursen omfattar föreläsningar, vissa i seminarieform, programmeringsinriktade laborationer samt en projektuppgift. Projektuppgiften, som väljs relativt fritt i samråd med examinator, skall utföras individuellt och självständigt med viss handledning, samt avrapporteras skriftligen för bedömning och spridning till övriga kursdeltagare.

  Kursinnehåll:
Principen för procedurella bilder, deras användning, fördelar och nackdelar vid texturering. Texturer i 2, 3 och 4 dimensioner. Regelbundna och oregelbundna mönster. "Perlin noise" och dess släktingar (lattice noises). Multifraktal syntes och simulering av turbulens. Metoder för animerade bilder. Direkt Fouriersyntes. Programmering i generella programspråk för procedurella bilder. RenderMan shading language och andra shadingspråk. Funktioner för textursyntes i modern grafikhårdvara.

  Kurslitteratur:
Texturing and Modeling: a Procedural Approach. Third edition, Morgan Kaufmann publishers, ISBN 1-55860-848-6.
Ytterligare web-baserat material annonseras under kursens gång.


  Examination:
UPG1 LAB1
Individuell projektuppgift (U,3,4,5)
Laborationskurs (U,G)
3 hp
3 hp
 



Undervisningsspråk är Svenska.
Institution: ITN.
Studierektor: Camilla Forsell
Examinator: Stefan Gustavson
Länk till kurshemsida på kursgivande institution
Ansvarig programnämnd: Data&Medie

Engelsk kursplan


Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 02/06/2017