studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2016
 
TNM082 Agil användbarhetsutveckling för handhållna enheter, 12 hp
/Agile usability development for handheld devices/

För:   MT  

 

Prel. schemalagd tid: 106
Rek. självstudietid: 214

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Medieteknik, Datateknik   Nivå (G1,G2,A): A

  Mål:  IUAE-matris
Kursen syftar till att ge en god förståelse för hur användarcentrerad utveckling bedrivs, specifikt i förändringsbenägna projekt, med fokus mot applikationer för handhållna enheter, exempelvis mobiltelefoner och surfplattor. Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
  • Tillämpa formella principer för agila utvecklingsmetoder
  • Integrera användbarhetsutveckling med övriga delar inom agil systemutveckling
  • Tillämpa formella principer för mobil interaktionsdesign
  • Designa och programmera grafiska tillämpningar för handhållna enheter
  • Genomföra en användaranalys och en behovsanalys samt modellera och dokumentera dessa
  • Utföra användningstest både med och utan användare
Dessutom ska projektarbetet lära studenten att
  • Skapa enkla och kreativa lösningar till komplicerade problem
  • Kommunicera och fungera socialt i ett team
  • Ta och ge återkoppling på ett konstruktivt och givande sätt
  • Vara öppen för kontinuerliga förändringar
  • Reflektera över utfört projektarbete och föreslå förbättringar runt metod och resultat


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Användargränssnitt. Datorgrafik

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Organisation:
Kursen består av föreläsningar, seminarier, projektförberedelse och programmeringsuppgift i period 1 och projektarbete i period 2. Projektet i period 2 bedrivs under flera heldagar varje vecka i en och samma laborationssal.
Kursen pågår hela vårterminen.


  Kursinnehåll:
  • Användbarhetsutveckling: Användarcentrerad systemutveckling, målgruppsanalys, personas, prototyping.
  • Användbarhetsutvärdering: Kvantitativa och kvalitativa användningstest.
  • Interaktionsdesignmetodik: Brainstorming, storyboards, kreativitetsövningar.
  • Agil utveckling: Parprogrammering, testdriven utveckling och omfaktorisering.


  Kurslitteratur:
Fastställs senare.

  Examination:
TEN2 UPG4 UPG5 PRA1
Skriftlig tentamen (U,3,4,5)
Programmeringsuppgift (U,G)
Projektförberedelse (U,G)
Projektarbete (U,G)
3 hp
1 hp
2 hp
6 hp
 



Undervisningsspråk är Svenska.
Institution: ITN.
Studierektor: Camilla Forsell
Examinator: Camilla Forsell
Länk till kurshemsida på kursgivande institution
Ansvarig programnämnd: Data&Medie

Engelsk kursplan

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.

Om inget annat anges ovan gäller betygsskala enligt avsnitt a8.5 i de gemensamma bestämmelserna.

Kursplanen gäller för 2016 enligt beslut av ansvarig programnämnd/fakultetstyrelse.

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 03/14/2016