TNM082 |
Agil användbarhetsutveckling för handhållna enheter, 12 hp
/Agile usability development for handheld devices/
För:
MT
|
|
Prel. schemalagd
tid: 106
Rek. självstudietid: 214
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Medieteknik, Datateknik Nivå (G1,G2,A): A
|
|
Mål:
IUAE-matris
Kursen syftar till att ge en god förståelse för hur användarcentrerad utveckling bedrivs, specifikt i förändringsbenägna projekt, med fokus mot applikationer för handhållna enheter, exempelvis mobiltelefoner och surfplattor. Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- Tillämpa formella principer för agila utvecklingsmetoder
- Integrera användbarhetsutveckling med övriga delar inom agil systemutveckling
- Tillämpa formella principer för mobil interaktionsdesign
- Designa och programmera grafiska tillämpningar för handhållna enheter
- Genomföra en användaranalys och en behovsanalys samt modellera och dokumentera dessa
- Utföra användningstest både med och utan användare
Dessutom ska projektarbetet lära studenten att
- Skapa enkla och kreativa lösningar till komplicerade problem
- Kommunicera och fungera socialt i ett team
- Ta och ge återkoppling på ett konstruktivt och givande sätt
- Vara öppen för kontinuerliga förändringar
- Reflektera över utfört projektarbete och föreslå förbättringar runt metod och resultat
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Användargränssnitt. Datorgrafik
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Organisation: Kursen består av föreläsningar, seminarier, projektförberedelse och programmeringsuppgift i period 1 och projektarbete i period 2. Projektet i period 2 bedrivs under flera heldagar varje vecka i en och samma laborationssal.
Kursen pågår hela vårterminen.
|
|
Kursinnehåll:
- Användbarhetsutveckling: Användarcentrerad systemutveckling, målgruppsanalys, personas, prototyping.
- Användbarhetsutvärdering: Kvantitativa och kvalitativa användningstest.
- Interaktionsdesignmetodik: Brainstorming, storyboards, kreativitetsövningar.
- Agil utveckling: Parprogrammering, testdriven utveckling och omfaktorisering.
|
|
Kurslitteratur: Fastställs senare.
|
|
Examination: |
TEN2
UPG4
UPG5
PRA1
|
Skriftlig tentamen (U,3,4,5) Programmeringsuppgift (U,G) Projektförberedelse (U,G) Projektarbete (U,G) |
3 hp 1 hp 2 hp 6 hp
|
|
|
|