TSBK07 |
Datorgrafik, 6 hp
/Computer Graphics/
För:
D
I
Ii
IT
MED
MMAT
U
Y
|
|
Prel. schemalagd
tid: 48
Rek. självstudietid: 112
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Datateknik, Elektroteknik, Informationsteknologi Nivå (G1,G2,A): A
|
|
Datavetenskap Datorteknik
|
|
Mål:
IUAE-matris
I kursen beskrivs principer och metoder för datorgenerering av syntetiska bilder, animationer och interaktiva grafiska tillämpningar. Efter genomförd kurs ska man kunna redogöra för några av de beräkningsmodeller som används inom datorgrafik av hur en syntetisk bild byggs upp och som beskrivs mer specifikt under rubriken "kursinnehåll". Man ska kunna använda OpenGL för att bygga upp syntetiska tredimensionella scener och generera bilder av dessa. Man ska även kunna använda dessa kunskaper för att designa och implementera interaktiv 3D-grafik av typen enklare virtuella världar, 3D-spel mm.
Kursen har fokus på realtidsprestanda och moderna metoder för ämnet. Shaderprogrammering (programmering av grafikprocessorer) är därför en viktig komponent i kursen.
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Linjär algebra. Programmeringskunskaper.
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Påbyggnadskurser Teknik för avancerade datorspel
|
|
Organisation: Kursen består av föreläsningar och laborationer samt en projektuppgift.
Kursen pågår hela vårterminen.
|
|
Kursinnehåll: Realtidsanimering med OpenGL 3.2 inklusive shaderprogrammering med GLSL.
Tredimensionell grafik: geometriska transformationer, projektion, perspektiv.
Objektrepresentationer. Fraktaler. Belysningsmodeller och shading, Gouraud och Phong shading. Texturmappning. Text. Eliminering av skymda ytor. Stora världar, frustum culling, level of detail, billboards. Animation, kollisionsdetektering. Lågnivågrafik, linjer, polygonrendering, anti-aliasing. Strålföljning, radiosity.
|
|
Kurslitteratur: I. Ragnemalm: "Polygons feel no pain"
|
|
Examination: |
TEN1
LAB1
PRA1
|
En skriftlig tentamen (U,3,4,5) En laborationskurs (U,G) Projekt med muntlig och skriftlig examination (U,G) |
2 hp 2 hp 2 hp
|
|
|
Laborationskursen innehåller uppgifter som ska lösas och redovisas vid laborationen. |