studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2017
 
TGTU37 Teknikens utveckling i samhällsperspektiv, 6 hp
/Technical Development and Society/

För:   SL  

 

Prel. schemalagd tid: 26
Rek. självstudietid: 134

  Utbildningsområde: Humaniora

Huvudområde: Övriga ämnen   Nivå (G1,G2,A): G1

  Mål:  IUAE-matris
Kursens målsättning är att ge grundläggande kunskaper till studiet av teknik och teknikens utveckling med utgångspunkt i sociala, historiska och kulturella perspektiv samt ge möjlighet att reflektera över relationen teknikutvecklare och teknikbrukare utifrån dessa perspektiv. Efter kursen ska studenterna:
  • vara förtrogna med tekniksociologiska perspektiv, dvs. teknik och teknikutveckling med utgångspunkt i sociala, historiska och kulturella perspektiv.
  • kunna beskriva och analysera teknik, teknikens värderingar och teknikens utveckling kopplat till det egna studievalet och framtida yrkesroller, särskilt med avseende på relationen mellan teknikutvecklare och teknikbrukare.
  • kunna omsätta dessa kunskaper i en beskrivning, analys och reflektion av ett särskilt ämne som studenten finner intressant
Som delmoment ska studenten kunna
  • reflektera kring teknikutvecklares samhällsställning och yrkesroll igår, idag och imorgon
  • reflektera kring och analysera olika brukares sätt att hantera och utveckla teknik
  • reflektera kring de värderingar som är knutna till teknik


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)


OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Organisation:
Kursen är uppbyggd kring föreläsningar, seminarier och en uppsats.

  Kursinnehåll:
Kursens litteratur, föreläsningar och seminarier är organiserad kring 3 teman:
  • Teknik och samhälle
  • Teknik och värderingar
  • Teknik och användare
Temana behandlas genom litteratur, föreläsningar, pm-skrivande och uppsamlande diskussionsserminarier där var och en får möjlighet att ge sitt perspektiv på det specifika temat. Temana utgör också ett avstamp för den avslutande uppsatsen. Uppsatsen skrivs individuellt kring ett ämne som behandlats i kursen.


  Kurslitteratur:
Gyberg, Per & Hallström, Jonas (red.)(2009): Värdens gång, teknikens utveckling. Lund: Studentlitteratur samt vetenskapliga artiklar valda för att på ett konkret och aktuellt sätt belysa kursens teman, perspektiv och central begrepp.

  Examination:
UPG4 UPG5 UPG6
Inlämnande av seminarie-PM och aktivt deltagande vid diskussionsforum (U,G)
Inlämnande av uppsats (U,G)
Aktivt deltagande och opponering vid uppsatsseminarium (U,G)
3 hp
2 hp
1 hp
 
För godkänt krävs närvaro och aktivt deltagande vid diskussionsseminarier, uppsatsseminarium samt godkänd uppsats. Frånvaro kompenseras med en skriftlig analys av den text som behandlats.
På kursen ges betygen Underkänd/Godkänd.



Undervisningsspråk är Svenska.
Institution: TEMA.
Studierektor: Maria Eidenskog
Examinator:
Länk till kurshemsida på kursgivande institution
Ansvarig programnämnd: IndEk&Logistik

Engelsk kursplan


Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 08/29/2017