TDDD32 |
Användardriven produktutveckling, 6 hp
/User Driven Product Development/
För:
DPU
|
|
Prel. schemalagd
tid: 72
Rek. självstudietid: 88
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Produktutveckling Nivå (G1,G2,A): G2
|
|
Mål:
IUAE-matris
Användardriven produktutveckling utgår från att produkter inte enbart är objekt utan är en del av förlopp och skeenden. I dessa förlopp är människans handlande centralt. Användarnas uttalade och outtalade behov, idéer och krav i dessa skeenden fångas in och utarbetas i samarbete med användarna. Angreppssätten för användardriven produktutveckling är systematiska, och bygger på experimenterande, simuleringar och inlevelse
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
- planera för genomförande av användardrivna produktutvecklingsmetoder
<>
- genomföra användardrivna produktutvecklingsmetoder
- modellera resultat av användardrivna metoder med lämpliga tekniker
- summera och presentera förslag på produkter baserat på användardrivna metoder
Studenten förväntas redovisa värderade välgrundade val, samt förmedla insikter om användardrivna metoder.
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Organisation: Kursen bedrivs i studentaktiv form. Kursen struktureras runt ett antal konkreta övningar som kompletteras med föreläsningar och seminarier
|
|
Kursinnehåll: Kursen kommer att ta upp beprövade och aktuella tekniker och metoder för att driva produktutveckling med utgÃ¥ngspunkt i produktens framtida brukare. Exempel pÃ¥ sÃ¥dana tekniker är teknik eller kultur prober, narrativa tekniker och metoder som story-boards, scenarier och kundresor, samt tekniker som tex inlevelsemetoder, a day in the life, personas, kameradagböcker, etc. Kursen bygger pÃ¥ teorier frÃ¥n användarcentrerad design, etnografi, deltagande och kontextuell design, samt användardriven innovation. Exempel hämtas frÃ¥n intressanta användardrivna produktvecklingssammanhang, som tex Bosieboo
|
|
Kurslitteratur: Fastställs senare
|
|
Examination: |
UPG3
UPG4
ANN1
|
Designuppgift 1 (U,3,4,5) Designuppgift 2 (U,3,4,5) Seminariebehandling (U,G) |
2 hp 3 hp 1 hp
|
|
|
|
|