studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2017
 
TDDD32 Användardriven produktutveckling, 6 hp
/User Driven Product Development/

För:   DPU  

 

Prel. schemalagd tid: 72
Rek. självstudietid: 88

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Produktutveckling   Nivå (G1,G2,A): G2

  Mål:  IUAE-matris
Användardriven produktutveckling utgår från att produkter inte enbart är objekt utan är en del av förlopp och skeenden. I dessa förlopp är människans handlande centralt. Användarnas uttalade och outtalade behov, idéer och krav i dessa skeenden fångas in och utarbetas i samarbete med användarna. Angreppssätten för användardriven produktutveckling är systematiska, och bygger på experimenterande, simuleringar och inlevelse Efter genomgången kurs skall studenten kunna
  • planera för genomförande av användardrivna produktutvecklingsmetoder <>
  • genomföra användardrivna produktutvecklingsmetoder
  • modellera resultat av användardrivna metoder med lämpliga tekniker
  • summera och presentera förslag pÃ¥ produkter baserat pÃ¥ användardrivna metoder
Studenten förväntas redovisa värderade välgrundade val, samt förmedla insikter om användardrivna metoder.


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)


OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Organisation:
Kursen bedrivs i studentaktiv form. Kursen struktureras runt ett antal konkreta övningar som kompletteras med föreläsningar och seminarier

  Kursinnehåll:
Kursen kommer att ta upp beprövade och aktuella tekniker och metoder för att driva produktutveckling med utgångspunkt i produktens framtida brukare. Exempel på sådana tekniker är teknik eller kultur prober, narrativa tekniker och metoder som story-boards, scenarier och kundresor, samt tekniker som tex inlevelsemetoder, a day in the life, personas, kameradagböcker, etc. Kursen bygger på teorier från användarcentrerad design, etnografi, deltagande och kontextuell design, samt användardriven innovation. Exempel hämtas från intressanta användardrivna produktvecklingssammanhang, som tex Bosieboo

  Kurslitteratur:
Fastställs senare

  Examination:
UPG3 UPG4 ANN1
Designuppgift 1 (U,3,4,5)
Designuppgift 2 (U,3,4,5)
Seminariebehandling (U,G)
2 hp
3 hp
1 hp
 



Undervisningsspråk är Svenska.
Institution: IDA.
Studierektor:
Examinator: Stefan Holmlid
Länk till kurshemsida på kursgivande institution
Ansvarig programnämnd: Maskin&Design

Engelsk kursplan


Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 02/02/2017