studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2017
 
TSEA83 Datorkonstruktion, 8 hp
/Computer Hardware and Architecture/

För:   D  

 

Prel. schemalagd tid: 44
Rek. självstudietid: 169

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Datateknik, Elektroteknik   Nivå (G1,G2,A): G1

  Datavetenskap Datorteknik

  Mål:  IUAE-matris
Kursen avser att ge kunskaper om hur datorer fungerar och programmeras på lägsta nivå. Efter kursen ska du kunna:
  • Förklara hur en enkel dator är uppbyggd, vilka komponenter som ingår och varför. Datorn ska ha stöd för flera adresseringsmoder, hoppinstruktioner och subrutiner.
  • Göra beräkningar med binär aritmetik så att motsvarande aritmetiska instruktioner kan implementeras i en dator.
  • Förklara arkitekturvariationer som pipelining, cacheminne och RISC.
  • Förklara sambandet mellan mjukvara, hårdvara, systemprestanda och arkitektur.
  • För att nå dessa mål används både assemblerprogrammering och mikroprogrammering.
  • Konstruera en fungerande digital apparat, typiskt en enkel processor
  • Formulera en kravspecifikation
  • Presentera en strukturerad lösning i en designspecifikation
  • Översätta hela konstruktionen till VHDL, som därefter simuleras.
  • Implementera konstruktionen med programmerbar logik
  • Felsöka med logikanalysator
  • Dokumentera konstruktionen och ge en muntlig presentation.


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Digitalteknik, Datorteknik

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Påbyggnadskurser
Konstruktion av inbyggda DSP-processorer, Datorteknik - ett datorsystem på ett chip

  Organisation:
Kursen består av föreläsningar, laborationer och ett projekt.
Studenterna skall i grupper om 3 självständigt konstruera och bygga en digital apparat. Inför projektet introduceras studenterna till programmerbara kretsar och VHDL. I samband med detta utför studenterna 4 obligatoriska laborationer. Varje grupp väljer sedan en egen uppgift eller en uppgift ur en projektkatalog. Typiska projekt är: en enkel dator med grafikcontroller för TV-spel. Komponenter och instrument hålles tillgängliga i för kursdeltagarna åtkomliga lokaler under en läsperiod. Konstruktionsarbetet redovisas i en skriftlig rapport. Kursen avslutas med ett antal seminarier med obligatorisk närvaro där kursdeltagarna redovisar sina lösningar och konstruktioner.


  Kursinnehåll:
  • Datorarkitektur: Internt dataflöde i en datormodell. Instruktioner, instruktionsformat, adresseringsmoder, avbrott, cacheminne, pipelining, mikrokod.
  • Minnen: Definitioner och begrepp. Minnestyper.
  • Bussar: Definitoner och begrepp. Seriella/Parallella, DMA, prestanda.
  • In- och utenheter, Mappning av in-/utenheter.
  • Datorgrafik, en enkel grafikcontroller, VGA.
  • Programmerbar logik. FPGA. VHDL för FPGA-syntes. Testbänkar och simulering. Konstruktionsmetodik och designexempel. Strukturering. Synkronism och synkronisering. Hasard. Komponenter: ROM,RAM,UART. Felsökning mha logikanalysator


  Kurslitteratur:
Henessy,Patterson. Computer Organization and Design. The Hardware/Software Interface. (Morgan Kaufmann).
Clements, Alan. The Principles of Computer Hardware. (Oxford University Press).
Föreläsningsunderlag. Laborationshandledningar.


  Examination:
LAB1 PRA1
Laborationer (U,G)
Projektuppgift (U,G)
2 hp
6 hp
 
På kursen ges betygen Underkänd/Godkänd



Undervisningsspråk är Svenska.
Institution: ISY.
Studierektor: Tomas Svensson
Examinator: Anders Nilsson
Länk till kurshemsida på kursgivande institution
Ansvarig programnämnd: Data&Medie

Engelsk kursplan


Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 04/15/2016